فارس نوشت:براساس قرارداد 6 میلیارد یورویی توسعه میدان فروز B بین نفت فلات قاره و مپنا 29 تریلیون فوت مکعب گاز به منظور تولید 6 هزار مگاوات برق استخراج خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: براساس قرارداد 6 میلیارد یورویی توسعه میدان فروز B بین نفت فلات قاره و مپنا 29 تریلیون فوت مکعب گاز به منظور تولید 6 هزار مگاوات برق استخراج خواهد شد.

احمد قلعه‌بانی در مراسم امضای تفاهم‌نامه توسعه میدان فروزB شرکت نفت فلات قاره و شرکت مپنا اظهار داشت: میدان فروز B بین کیش و جزیره سیری قرار دارد و براساس این قرارداد 6 میلیارد یورویی 29 تریلیون فوت مکعب گاز به منظور تولید 6 هزار مگاوات برق استخراج خواهد شد.
وی افزود: تهیه MDP اولیه توسط مپنا ظرف 4 تا 6 ماه آینده انجام خواهد شد و ظرف 18 ماه آینده MDP نهایی آماده شده و عملیات حفاری برای استخراج گاز و تولید برق آغاز خواهد شد.
وی افزود: مپنا یکی از بزرگترین شرکت‌های بورس و یک شرکت منحصر به فرد در تولید برق که به تازگی کار در حوزه نفت را آغاز کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت اضافه کرد:‌ مذاکرات دیگری با مپنا برای احداث نیروگاههای مورد نیاز در مکان‌های مختلف از جمله پارس جنوبی و غرب کارون انجام شده است.

مدیرعامل مپنا، عباس علی‌آبادی نیز در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه میدان فروز B بین شرکت نفت فلات قاره و مپنا اظهار داشت: مشوق‌های وزیر نفت پشتوانه ما برای ورود به عرصه نفت و گاز بوده است.
وی افزود: مپنا امروز با کارنامه معادل احداث 27 هزار مگاوات تولید برق و حضور در بخش‌های مرتبط درخواست‌های مختلف پارس جنوبی و اجرای بخش‌های یوتیلیتی در پالایشگاه‌ها به جایی رسیده است که مدیران صنعت نفت آن را برای مدیریت چنین پروژه‌ بزرگی مناسب تشخیص دهند.
وی اضافه کرد:‌ پروژه GTW یا گاز به برق از درجه اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و این نخستین‌بار است که برای ما صادرات گاز از طریق سیم در منطقه میسر می‌شود.
مدیرعامل مپنا گفت: ایران منابع انرژی فراوانی دارد و کشورهای پیرامونی‌ ما نیازمند انواع انرژی از جمله برق هستند.
علی‌آبادی افزود: در کنار این کار تولید آب را نیز در برنامه داریم تا مناطقی از جنوب کشور که مستعد و در عین حال تشنه آب هستند از این پروژه بهره‌مند شوند.
وی با بیان اینکه مپنا هم‌اکنون صاحب دو شرکت فعال در حوزه بالادستی نفت است، اظهار داشت: شرکت مید وابسته به مپنا هم‌اکنون در حال حفاری در میدان جفیر است و مپنا از همه استعدادهای کشور و در صورت لزوم از خارج از کشور برای پیشبرد پروژ‌ه‌های خود استفاده خواهد کرد.

مدیر عامل نفت فلات قاره، محمود زیرکچیان‌زاده هم در مراسم امضای تفاهمنامه توسعه میدان گازی فروز B بین مپنا و شرکت نفت فلات قاره اظهار داشت: هدف از این قرارداد ایجاد ارزش افزوده از طریق تبدیل گاز به برق در منطقه مهم خلیج فارس است.
وی افزود: یکی از مأموریت‌های اصلی ما در برنامه پنجم و ششم تولید روزانه 10 بیلیون فوت مکعب گاز از میدان خلیج فارس است که از میادین کیش با 4 فاز، فروز B و A دو فاز، فرزاد B و در ادامه آن فرزاد A، بیش از 1.2 بیلیون فوت مکعب و از میادین سلمان، بلال، رسالت و رشادت روزانه 1.5 بیلیون فوت مکعب استخراج خواهد شد.
وی یکی از طرح‌های عمده شرکت متبوع خود را طرح تولید انرژی به صورت گاز به سیم اعلام کرد که مپنا مجری آن است و گفت: طرح دوم تبدیل گازهای همراه میدان لاوان به محصولات پتروشیمی است که براساس اصل 44 توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.
مدیرعامل نفت فلات قاره اضافه کرد‌: هدف بعدی ما تعامل با کشورهای خلیج فارس چه به شکل صادارت مستقیم گاز با لوله و چه به صورت سوآپ یا ترانزیت خواهد بود.
زیرک‌چیان‌زاده با بیان اینکه در میدان فروز B کار اکتشاف پایان یافته گفت: MDP اولیه ظرف 6 ماه تهیه شده و قرارداد توسعه بسته خواهد شد و MDP نهایی نیز ظرف مدت 18 ماه امروز نهایی می‌شود.
وی محصولات این پروژه را 6 هزار مگاوات برق در کنار فرآورده‌های هیدروکربوری مانند پروپان، بوتان و کاندنسیت اعلام کرد.
وی اظهار داشت: برای تولید این 6 هزار برق 30 میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز است و قرارداد به صورت فاینانس یا بیع متقابل اجرا خواهد شد.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 145187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =