توضیحات رئیس پلیس راهور پایتخت درباره کمین کردن ماموران، پیامک‌های اشتباهی و جریمه‌ها

فارس نوشت: پرش ناگهانی شمارگان چراغ‌ راهنمایی،پیامک‌های اشتباهی جریمه،شائبه کمین مأموران پلیس راهوردر بزرگراه‌ها و چگونگی ‌برخورد با تخلفات دوبل و سوبل از جمله مواردی است که رئیس پلیس راهور پایتخت، آنها را تشریح کرد.

سردار «محمدحسین حمیدی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت در گفت‌وگویی به بیان عملکرد ماموران پلیس راهور پایتخت پرداخت.

بخشهای مهم این گفتگو را می خوانید:

-برخورد با تخلفات ساکن یکی از نشانگاه‌هایی است که پلیس راهور برای روان‌سازی ترافیک و کاهش ناراحتی مردم در اولویت خود قرار داده است.

-در کل می‌توان گفت که پلیس راهنمایی و رانندگی تهران با استفاده از تمام ظرفیت خود برای برخورد با تخلفات ساکن و روان‌سازی ترافیک اقدام می‌کند؛ اما اینکه آیا تلاش ما کافی بوده یا نه(؟) باید بگویم نه؛ آیا به میزان تخلفاتی که صورت گرفته برخورد داشته‌ایم یا خیر (؟) جواب مان منفی است.

-در سطح شهر تهران چهار میلیون خودرو و 3.5 میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند؛ تهران، ابرشهر است و با هیچ شهر دیگری در کشور نمی‌توان آن را مقایسه کرد.

-کمین ماموران اصلا نداریم؛ در بزرگراه‌ها در قسمت‌هایی که امکان توقف وجود داشته و ایمنی مأموران پلیس راهور فراهم شود مستقر می‌شویم.

-کمین وجود ندارد. پلیس در محل‌هایی که استقرار همکاران ایمن باشد مستقر می‌شود. ولی در برخی معابر واقعاً جای ایمنی وجود ندارد؛ ما خطر را می‌بینیم اما مجبور هستیم در آنجا بایستیم تا مردم ما را ببینند و مراعات کنند. چون در معابر تکرار حوادث را داشته‌ایم. 

-بعضاً برای مأموران خودمان حادثه اتفاق افتاده؛ خودرویی را متوقف کرده و در حال اعمال قانون بودند که خودرویی از پشت سر آمده و بعد از خروج از مسیرش با آنها برخورد کرده؛ مواردی از این قبیل زیاد داشته‌ایم. 

-اگرچه آمار این تخلفات کم شده اما هیچ گاه به صفر نخواهد رسید. این موضوع در کشورهای مختلف هم وجود دارد چرا که افرادی هستند که این فضا را فرصت و تفریحی برای خود می‌دانند؛ اما پلیس با توجه به وظیفه‌ای که برعهده داشته‌ و مقدوراتی که وجود دارد و حوادثی که در این زمینه اتفاق افتاده به طور منظم و روتین طرح‌های خود را در مواجهه با دور دور کنندگان انجام می‌دهد. 

-برخوردهای پلیس هم بدون اغماض است. هیچ چشم‌پوشی نداریم. همین عملکرد باعث شده که برای سال دوم کاهش این تخلفات و حوادث حاصل  از آن را در شهر تهران شاهد باشیم. کاهش این تخلفات اتفاقی نیست چرا که پشت بند این کاهش‌ها یک زمابندی در اجرای طرح  وجود دارد. 

-یک تخلف هم‌زمان دو بار جریمه نمی‌شود؛ ممکن است تخلفی استمرار داشته باشد و با مکان و زمان متفاوت ثبت شود. بدین صورت که یک پایه دوربین هوشمند پلیس این طرف تقاطع است و پایه بعدی پانصدمتر آنطرف‌تر. وقتی تخلفی استمرار داشته باشد، توسط دو دوربین و در دو زمان متفاوت ثبت و ضبط می‌شود.

-در مورد تغییر شمارگان چراغ راهنمایی نیز باید گفت که شمارگان چراغ راهنمایی هوشمند است و از مرکز کنترل شهر تهران مدیریت شده و با سامانه‌هایی که در کف راه و تقاطع‌ها تعبیه شده وضعیت ترافیک را تنظیم می‌کند. برای چراغ‌ها تایم ثابتی مدنظر است که در ادامه به تناسب جریان ترافیک و اتفاق‌هایی که رخ می‌دهد تنظیم و جابجا می‌شود. باید گفت تغییرات به صورت هوشمند است اما برخی جاها هم همکاران ما آن را تغییر می‌دهند که بسته به ضرورت است. 

-بطور مثال شما راننده خودرویی هستید که در یک تقاطع ‌حضور دارید.شما هم مثل سایر رانندگان از شبکه معابری که در اطرافتان وجود دارد بی خبر ‌هستید. در آنجا یک مأمور پلیس مستقر است. در بیسیم برایش یک اسکورت یا مورد اورژانسی و یا مورد آتش‌نشانی را گزارش می‌دهند؛مامور مجبور است جریان ترافیک را نگه دارد تا در مقابل مسیر دیگری آزاد شود اما  مردمی ‌که در آن لحظه در آن تقاطع خاص حضور دارند مامور و اقدامش  را قضاوت می‌کنند، غافل از آنکه در معابر دیگر چه موردی وجود داشته است و آن مأمور پلیس هم از فرمانی که از مرکز کنترل ترافیک گرفته است تبعیت کرده است.

-از این نمونه زیاد داریم که افرادی پلاک خود را پوشش داده یا تغییر شماره پلاک می‌دهند وقتی هم پلیس جلوی آنها را  می‌گیرد، می‌گویند می‌خواستیم از طرح ترافیک رد شویم یا از همین دوربینی که در تقاطع وجود دارد رد شویم و به خانه‌مان برویم. فکر نمی‌کنند همان دوربین، عکس پلاک خودرو را گرفته و با تغییری‌که روی شماره پلاک لحاظ کرده‌اند برای فرد دیگری جریمه صادر می‌شود.

-متاسفانه مشکل خودشان را با این روش‌های نادرست حل می‌کنند و بعد جریمه برای فرد دیگری می‌رود که اصلا در مسافرت بوده و ماشینش جای دیگری است اما فلان تخلف در فلان محل را برایش ثبت کرده‌اند. 

-در این راستا پلیس هم بدون اغماض با افرادی که نسبت به پوشش پلاک یا تغییر ارقام آن اقدام کنند برخورد می‌کند. اما افرادی که پیامک‌های جریمه را دریافت کرده و نسبت به آن اعتراض دارند باید با مستنداتی که دارند به اداره اجرائیات پلیس مراجعه کنند در آنجا فیلم‌های دوربین بازنگری می‌شود.

-سامانه‌های پلیس هوشمندتر شده است. در حال حاضر سیستم‌های اعمال قانون‌، موارد را با دست‌افزارها تطبیق می‌دهند، به طور مثال شماره‌ای که دوربین ثبت کرده، از پلاک یک دستگاه خودرو برداشته شده اما بعد از تصحیح معلوم می‌شود که این شماره ،پلاک‌ یک کامیون است و مغایرت‌ها معلوم می‌شود؛ این قابلیت در گذشته نبود اما هم‌اکنون با سامانه سپهر این امکان برایمان مهیا شده است. 

-در برخی جاها هنوز با قبض دستی اعمال قانون صورت می‌گیرد که امیدواریم در این حوزه انقلابی شود و کاغذ از حوزه اجرای مأموریت‌ها جمع شود و به صورت آنلاین بتوان از بانک‌های اطلاعاتی استفاده کرد و مشکلات موجود را به حداقل رساند. 

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1453778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =