۰ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵

دولت، مردم و شرایط کرونایی کشور

سیدشهاب‌الدین چاوشی
دولت، مردم و شرایط کرونایی کشور

ویروس کرونا درحال به هم پیچیدن طومار تمدن بشری و اضمحلال نظم اجتماعی موجود است؛

اگر اندیشمندان نتوانند راه کاری فوری برای پیشگیری از حملات برق آسای این ویروس خانمانسوز که در چند ماه گذشته رنج های فراوانی را به بشریت تحمیل کرده و انسان های زیادی را در سوگ عزیزانشان داغدار کرده است، بیابند شرایط دشواری رابشریت تجربه خواهدکرد. تجربه نظام درمانی کشور در طول این مدت حاکیست که تحرکات و جابجایی های غیرضروری  مردم باید به حداقل ممکن برسد و هشدارهای مکرر مسئولان محصول این تجربه تلخ و پرهزینه است. تعطیلی های گذشته و شروع موج جدید فراگیری کرونا و ابتلا مردم نشان داد بی توجهی به هشدارها علاوه بر فرسودگی کادر درمان، مخاطرات جدی برای سلامت همگانی در پی دارد.

تلاش در زمینه مهار ویروس کرونا علاوه بر صیانت ازسلامت خود و خانواده بنوعی حق الناس هم هست، یادمان باشدکه حتی سیدالشهدا(ع) در شب عاشورا کسانی را که حق الناس به گردن دارند از همراهی با خود بازداشت و به شهادت آنها در راه خدا رضایت نداد! بی دقتی در رفتارهای بهداشتی و ابتلادیگران به این ویروس قطعاً معصیت و گناهی بزرگ است و حق الناسی است که جبران آن غیرممکن خواهد بود و از نظرحقوقی نیز در حکم مباشرت در قتل محسوب می شود!
انتظار این است با رعایت توصیه های ستاد ملی کرونا بپاس رعایت حق الناس حقوق عمومی مردم را پاس بداریم وبه حرمت قانون وانسانیت جان خودودیگران درمعرض خطرقرارندهیم .

توصیه های ستادملی کرونا حسب نظربزرگان فقهی و عقلا وجوب شرعی برای مؤمنان دارد و از نظر قانونی وعقلی نیز برای همه افراد اعم از ایرانیان واتباع خارجی مقیم لازم الرعایه بوده و الزام قانونی دارد. انشالله با ماندن درخانه و پرهیز از سفر، مردم درحفظ سلامت خود و یکدیگر بکوشند.در هفته های گذشته افزایش مرگ ومیر و درگیری روبه افزایش بیماران کرونائی مصیبت های بسیاری را ایجادکرده است و برخی ها بدون توجه به جوانب مختلف موضوع از تریبون ها دولت را موردهجمه قرار داده اند .
دولت هرتصمیمی بگیرد بالاخره عده ای ازآن متضرر خواهند شد، انصاف نیست مسائل ملی کشور دستاویزی برای رقابت های جناحی بشود ! دولت مسئول اداره امور کشور است ، البته تشخیص اولویت ها و ضرورت ها در امور اجرائی از اهم وظایف دولت است که انتظاری منطقی است اما صرف تعطیلی کشور توسعه کرونا را متوقف نخواهدکرد. اگر همکاری و همراهی مردم نباشد از تعطیلی جز نارضایتی بخش آسیب پذیر جامعه عاید نمی شود. آنچه امروز سیستم درمانی کشور را درگیر و در معرض فرسودگی قرارداده همان تعطیلات چندروزه ای است که امسال چندبار در تقویم کشوری تکرار شد و علیرغم توصیه های مکرر مسئولان بهداشتی هشدارها نادیده گرفته شد و مسافرتها و رفت آمدها درتعطیلات اوج گرفت و امروز کشور تاوان بی ملاحظه گی ها آن عده را که به هشدارها اعتنا نکردند می پردازد!

اگر تعطیلات طولانی در کشور اعلام شود، اولاً جلوگیری از تردد مردم کاربسیار دشواری خواهد بود و سخت گیری ها هم سبب برخی از مشکلات می تواند باشد.
در ثانی ترددهای ضروری اورژانسی مردم هم بواسطه کنترل پلیس ممکن است در معرض بروزنارضایتی های جدید قرار گیرد. و از طرفی تعطیل کسب و کارهای مردم برای بخشی از جامعه که فاقد اندوخته حداقلی برای معیشت روزانه می باشد بسیار سخت و دشوار خواهد شد! اما به هرحال انتخاب بین بد و بدتر است اگر دولت ناچار از تعطیلی کشور باشد این تعطیلی باید صرفا با هدف کنترل ویروس کرونا صورت گیرد وحتماً باید الزامات و بسترهای نتیجه گیری مثبت از تعطیلی طولانی فراهم آید وگرنه مشکلی برمشکلات موجود افزوده شده ومشقت بخشی از مردم آسیب زا خواهد بود !
در این میان برهمه مردمی که حداقل امکانات را دارا هستند فرض است براساس عواطف انسانی هوای همسایگان وبستگان نیازمند خودرا داشته باشندتااین ایام سخت سپری شود. هرکسی می تواند مقداری ازمصرف روزانه خود را صرفه جوئی وبه نیازمندان بارعایت کرامت انسانی آنها برساند بی تردیددرجلب محبت خدا و رفع این نگرانی و عوارض ناشی از مشکلات این بیماری کمک خواهد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1456850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =