۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۳:۲۸

بشار اسد هنوز برای بقای در قدرت حمایت طبقه نخبه سیاسی را در دست دارد

ناآرامی های آغشته به خشونت که در یک هفته اخیر در سوریه شدت گرفت را باید به منزله هشداری بسیار فراتر از جدی برای بشار اسد دانست. معترضان با ادامه حضور خود در کوچه و خیابان های شهرهای متفاوت نشان دادند که گام های اصلاحی که دولت برداشته آنها را راضی نمی کند. ادامه این روند اعتراضی در سوریه به اثبات رساند که بشار اسد باید رویه کاملا متفاوتی را توشه راه کند. دولت باید بیش از گذشته با ملت همراه شود و البته با نگاهی متفاوت به تظاهرات بنگرد. در تظاهرات روز جمعه هفتاد نفر کشته شدند و این آمار باز هم معترضان را به یک سمت کشاند. بر هیچ کس این حقیقت پوشیده نیست که با بالا رفتن آمار تلفات باز هم معترضان بیشتری به صف می شوند. اندک اندک با ادامه این روند حلقه ای از خشونت شکل خواهد گرفت.


هر چه ملت در مسیر اعتراض بیشتری قرار می گیرد دولت باید در مسیر گفتگو بیشتر گام بردارد. دولت باید به جای اسلحه با کلام به استقبال معترضان برود. بشار اسد هنوز یک برگ برنده در اختیار دارد و آن هم امتناع نخبگان سیاسی در سوریه برای پیوستن به صف مخالفان است. هنوز طبقه متوسط در سوریه در اعتراض به سیاست های بشار اسد راهی خیابان ها نشده اند. هر چه این طبقه بتواند معترضان را با موفقیت بیشتری در حاشیه نگاه دارد امکان کنترل این تظاهرات هم بیشتر خواهد بود. بشار اسد باید در سخنان خود مستقیما دغدغه ای اصلی معترضان را هدف قرار دهد. بشار اسد نه تنها باید بپذیرد که گام های برداشته شده توسط او کافی نبوده بلکه باید بپذیرد که رویه برخورد او با اعتراض ها هم صحیح نبوده است. بشار باید گام های عملی بردارد. به عنوان مثال کانال های ارتباطی داخل دولت باید کاملا پاکسازی شود. مردان با سابقه نه چندان خوب نمی توانند نقش میانجی میان دولت و معارضان را بازی کنند. از این منظر باید بپذیریم که نخبگان سیاسی آمادگی لازم برای مقابله با این قیام ها را نداشته اند. علاوه بر این تجربه نشان داده که این میانجی ها به دولت برای نظریه دادن در باب اصلاحات اطمینان ندارند.


حاکمیت در سوریه باید بیش از پیش در جریان ماهیت اعتراض ها قرار بگیرد. روزی که مردم در مصر به خیابان های قاهره ریختند و مطالبه های خود را پس از چندین سال سکوت فریاد کردند دولت در سوریه باید می دانست که قاهره و دمشق از مناظر بسیاری به هم شبیه هستند. بشار اسد می تواند و فرصت این را دارد که با تغییر در رویه خود از پتانسیل معارضان برای وخیم تر کردن اوضاع بکاهد. بشار اسد باید از زمختی که بن علی و مبارک در تونس و مصر برای مقابله با معترضان به خرج دادند، درس بیاموزد. وعده اصلاحات دادن و برخورد با معارضان تنها نقش سوخت این اعتراض ها را بازی می کند . بشار با پرهیز از خونریزی بیشتر می تواند به نیازهای معقول معترضان پاسخ دهد و از تنش بکاهد.
دیلی استار 23 آوریل
48

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    چه عجب سکوت را شکستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • داروک IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    نویسنده گرامی؛ شما خودت رو نکش. وعده خداوند حق است و غیرقابل تغییر.این اتفاقی است که برای همه دیکتاتورها میفتد. شما میتوانید در سوریه اسمش رو بگذارید انقلاب مخملی در مصر بگذارید انقلاب اسلامی در یک کشور دیگه در آینده بگذارید کودتای استکبار
  • علی IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    و از تلویزیون ایران خبری پخش نمیشود!!
  • بدون نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    دیکتاتورها به بهشت نمیروند
  • مرتضی IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    امروز دوشنبه است ازجمعه تا امروز تنها منبع رسمی که به کشتار مردم سوریه اشاره کرده خبر انلاین هست 70 نفر کشته شدن .اگه تو بحرین اتفاق افتاده بود الان تو بوق و کرنا بود.70 نفر اونوقت جمعه خبر بعد از سخنرانی اقا هواشناسی پخش میکنه.
  • بدون نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    چه عجب مگه سوریه هم خبری هست
  • بدون نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    اسد دستش به خون ملتش آلودست پس فرصتي نداره اين ما هستيم كه تا فرصت هست از او فاصله بگيريم
  • با نام! IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    مگه تو سوریه خبریه؟؟!!
  • بدون نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    به واقع هنوز دیر نشده. از خانواده قربانیان دلجویی کنید و به حرف مردم گوش دهید. معمولا ملتها در قدم اول خواستار براندازی نیستند اما کشتار آنها را رادیکالیزه می کند. البته سیستم اطلاعاتی هم باید فعالانه مواظب کسانی که می خواهند از این کلاه برای خودشان نمد بدوزند باشد.
  • بدون نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    ادم کشان را به جایی نخواهند برد
  • بدون نام DE ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    اسد دیگر شانسی برای بقا ندارد این نفرتی که امروز در بین مردم دیده میشود طی هفته های اخیر مثل جن پیدا نشد نلکه طی سالهای حکومت خانواده اسد جمع شد و با اوضاع مساعد فعلی سر بیرون آورد . اسد آن موقع که با غرب برای نابودی عراق همکاری میکرد بهیچ وجه فکر نمیکرد چند ملیون سوری را بدبخت کرده است بیش 900000 فقط کارگرز سوریه در عراق شاغل بودند که با احتساب خانواده آنها بیش پنج ملیون مردم گرسنه و آواره و البته سرگردان در سوریه ول شدند . این جنایت تاریخی نشان داد که خانواده اسد اساسا سیاسی نبوده و نیست
  • بدون نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    چه عجب چه عجب از شما !!!
  • دلخوش یارانه ای IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    اسد اگر خون فقط یک نفر بی گناه به زمین بریزد این باعث کینه میشود وحکومت تورا سرنگون میکند واز هفت پشت بعدت انتقام میگیرد . وای به حالت که تا بحال چند صد نفر را کشتی قسم میخورم رفتنی هستی خیلی زود و هیچ کشوری نمیتواند کمکی به تو بکند .
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    با حمله به مردم. اسرائیل به هدف خود رسید و مشی غیر قابل نفوذ اسد در روزهای نخست ترک برداشت
  • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    آخی بشار که خودمونی بود یک چیزی بشنویم از مادر شوهر