رئیس‌جمهوری تا چهارشنبه هفته آینده فرصت دارد تا اسامی همکاران خود در دولت دهم را به عنوان وزرای پیشنهادی به مجلس اعلام کند.

 این در حالی است که قبلاً اعلام شده بود این فهرست روز شنبه هفته آتی به مجلس ارائه می‌شود و مورد بررسی نمایندگان قرار می‌گیرد. اما برخلاف این تصور، مجلس به رسم مالوف هفته آینده را پس از سه‌ هفته کاری تعطیل و اعلام وصول فهرست کابینه دهم را به اول شهریور موکول کرد.

محمد دهقان، عضو هیأت رئیسه مجلس در این زمینه به «خبر» توضیح می‌دهد:

با توجه به تعطیلی مجلس بررسی وضعیت نامزدهای کابینه دهم چگونه خواهد بود؟
رئیس‌جمهور تا چهارشنبه هفته آینده فرصت معرفی دارد لذا با توجه به تعطیلی مجلس روز اول شهریور فهرست وزرای پیشنهادی اعلام وصول می‌شود. از آن پس مجلس یک هفته فرصت دارد تا به بررسی و تحقیق سوابق افراد معرفی شده بپردازد و سپس صلاحیت وزرا برای اعتماد و یا عدم رأی اعتماد خود را اعلام ‌کند.

تاکنون روی چه مصادیقی از کابینه، رئیس‌جمهور به جمع‌بندی رسیده است؟
آنچه که الان مطرح می‌شود جمع‌بندی قطعی نیست و تا زمانی که رئیس‌جمهور فهرست خود را معرفی نکند نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد البته تا حدودی برخی افراد مشخص هستند و ممکن است معرفی شوند اما تا آخرین لحظه ممکن است تغییرات صورت گیرد.

به نظر شما چند نفر از دولت نهم ابقا خواهند شد؟
برداشت من آن است که شش نفر از وزرای قبل ابقا می‌شوند البته باید دید در مجلس هم رأی می‌آورند یا نه. برخی دیگر از وزرای دولت نهم و معاونان رئیس‌جمهور نیز در وزارتخانه‌های دیگر حضور خواهند داشت. یعنی دوستانی که در کابینه جدید معرفی خواهند شد عمدتاً افرادی هستند که در کابینه قبلی بودند اما جابه‌جا شده‌اند و برخی از معاونت‌ها می‌آیند البته این اخبار هم ممکن است قطعی نباشد.

حلقه مشورتی رئیس‌جمهور در مجلس و بیرون از آن جهت انتخاب وزرا چه کسانی هستند؟
افراد خاصی که صرفاً به آنها محدود باشند نیست، افراد مختلفی هستند اما اکثراً کسانی هستند که به ایشان نزدیک بودند نظر مشورتی می‌دهند البته خود رئیس‌جمهور گفته‌اند و به مجلس هم اعلام کرده‌اند که هرکس را که می‌خواهد معرفی می‌کند و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اما تجربه چهار ساله نشان داده است که آقای رئیس‌جمهور زیاد به نظرات مشورتی دیگران توجه نمی‌کند و حلقه مشورتی ایشان بسیار محدود است.
(خنده) بله. چه عرض کنم.

از نمایندگان مجلس هم در کابینه حضور خواهند داشت؟
فعلاً که هیچ‌کدام از نمایندگان برای وزارت پیشنهاد نشده‌اند و نظر دولت آن است که به مجلس لطمه‌ای نخورد و در جای خود باقی بمانند و دولت از نیروهای دیگری برای کابینه استفاده کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =