برنا نوشت:

نیکزاد گفت: با توجه به اجرای عملیات اجرایی در قطعه‌های یک و چهار آزادراه تهران-شمال، این پروژه تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری می‌رسد.

علی نیکزاد، سرپرست وزارت راه وترابری که امروز از آزادراه تهران-شمال بازدید می‌کرد، اظهار داشت: قطعه چهار آزادراه تهران-شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

سرپرست وزارت راه و ترابری بیان داشت: قطعه چهار آزادراه که توسط پیمانکاران ایرانی در حال انجام است شامل 2 خط رفت و 2 خط برگشت، با مجموع 5 دستگاه تونل به طول 1400متر و 7 دستگاه پل بزرگ به طول 496 متر است.

وی اضافه کرد: قطعه نخست آزادراه تهران-شمال به طول حدود 32 کیلومتر حدفاصل تهران- دوآب شهرستانک که در حال انجام توسط پیمانکار چینی است تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نیکزاد بیان کرد: این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد و احداث این مسیر قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر شود.

وی افزود: قطعه نخست آزادراه تهران-شمال دارای دو خط رفت و دو خط برگشت با 28 دستگاه به طول 28.4 کیلومتر، تونل‌های تالون به طول 4875 متر که به صورت دوقلو و یک دستگاه تونل اکتشافی اجرا می شوند و 37 دستگاه به طول 4350 متر است.

سرپرست وزارت راه و ترابری گفت: عقد قرارداد منطقه اول به صورت EPC و فاینانس با پیمانکار چینی STA انجام شده است و تاکنون حفاری تونلهای بلند تالون و تونل اکتشافی آن در مجموع به طول 9800 متر انجام شده است.

وی در ادامه سخانش تصریح کرد: واگذاری قطعه‌های دو وسه آزادراه تهران-شمال با جدیت پیگیری می‌شود و امید می‌رود که در نیمه دوم سال واگذاری عملیات اجرایی آن‌ها به پیمانکار انجام شود.

نیکزاد یادآور شد: هزینه‌ عملیات اجرایی ساخت آزادراه تهران-شمال با اجازه قانونگذار از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و دیگر موارد خواهد بود.

سرپرست وزارت راه و ترابری در پایان با اشاره به تصویب طرح ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهر سازی در هیاًت دولت تصریح کرد: ادغام این وزارتخانه‌ها شدنی است و هدف از این ادغام چابک سازی دولت و پیشبرد بهتر امور است.

مسیر آزادراه (تهران -شمال) در قطعه یک از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهارهزار 850متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد.

این آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌ طول شش هزار و 300 متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج می شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس -تنکابن متصل می‌شود.

در مجموع (در باند رفت و برگشت) 145 دهنه تونل‌ به طول تقریبی 88 کیلومتر در این محور وجود دارد و تونل‌های تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار 850 متر و شش هزار و 350 متر (در هر باند) بلندترین تونل‌های این محورمی‌باشند.

همچنین تعداد پل‌های بزرگ (در باند رفت و برگشت ) این آزادراه در مجموع 97 دهنه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر است.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 146214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رستم شیرازی IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۴
    3 0
    مثل راه آهن شیراز که قبل از پایان دولت نهم افتتالح شد ولی هنوز به بهره برداری واقعی ‌نرسیده!!
  • بدون نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    3 0
    فقط لطفا مثل افتتاح و بهره برداري آزادراه پرديس نباشه كه چند بار افتتاح بشه و از بهره برداري خبري نباشه!
  • farhad IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    1 0
    ta hala 30 sal gozashte hanooz migan 4 sal dg, har kas miad hamino mige mardom dg khaste shodan, hanooz az faz 2 va 3 naghshe bardari nashode
  • اليور كرامول IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    2 0
    اين بزرگراه بيشتر از 10 نفر وزير راه به خودش ديده، حالا يه سرپرست سه ماهه قول اتمام ميده، به عمل كار برآيد/به سخنداني نيست
  • سهراب IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    3 0
    ولی جاده اردبیل به اتوبان زنجان و قزوین 25 ساله که ناتمام باقی مانده.
  • حسام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    3 1
    بابا بی خیال اینقدر با افکارمردم بازی نکنیداینقدرسراین پروژه وزیرای مختلف وعده داده بودن که یا فوت شدن یا عوض شدن یا همشون یه زست تبلیغاتی گرفتن از طلابودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده مارامس کنید
  • اردلان IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۷
    0 2
    باسلام خدمت دوستان من موضوعي را مطرح ميكنم : علت عدم اتمام پروژه نبود نقدينگي وغيره نيست علت سه عامل زير ميباشد 1- آخرين شوك در بازار تهران در چند سال آينده و مرگ كليه املاك در تهران(فروش باقيمانده املاك بعضي از دوستان) 2- عدم امكان زير ساخت آب و فاضلاب در شمال كشور 3- عدم امكان زير ساخت برق در استانهاي شمالي باتوجه به آب و هوايي خاص(كولرهاي گازي)
  • علیرضا IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    1 1
    اینقدر دیگه نسبت به این ازادراه حرفهای جور واجور شنیدیم فکر میکنم دارن با شعورم بازی میکنن
  • بدون نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    1 1
    دوستان عزيز فعلا اين اين ازادراه شده مطلبي براي بازي با ذهن مردم واي به اين كشوري كه دولتمرداش براي ساختن يه ازادراه 17 سال چكنم چكنم مي كنن كاراي ديگه چجوري داره انجام ميشه؟؟؟!!
  • امیرحسام اکبری IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    3 0
    کجائید ای مردان بی ادعای جنگ تا راه کار کردن را به مردان پر مدعای فعلی یاد دهید کاش 10تا از اون ادمای جنگ بودنند و سرلوحه میشد منش وکردارو کار کردنشون.
  • بدون نام IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    1 0
    قطعه یک که بین مرزن آباد و چالوسه که از وسط جنگل رد میشه تازه لاینی که می خواهند افتتاح کنند تماما در معرض ریزش سنگ می باشد و کاملا در معرض پرتاب سنگ برخلاف لاین فعلی - ای کاش این پولها را صرف قطعه سوم می کردید که اینهمه حادثه ایجاد می کند !