۱۰ نفر
۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد

در روز های پس از ترور بزدلانه دانشمند هسته ای ایران دکتر محسن فخری زاده ،گمانه زنی های مختلفی ، در خصوص مواجهه ی ایران با این موضوع ، در سطح مردم، نخبگان و سیاسیون صورت گرفته است.آنچه حائز اهمیت است،لزوم تحلیل درست و دقیق از این مسئله و به تبع آن برخورد هوشمندانه با آن ، در ابعاد مختلف امنیتی ، سیاسی و اجتماعی است. زیرا با یک برداشت نادرست و رفتارغیرمنطقی بسیاری از داشته های ملت ایران در سالهای گذشته ازدست می رود .

در این یادداشت تلاش داریم به جهت فهم درست موضوع ، ابتدا اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی را ، از اینگونه اقدامات تروریستی ، از بُعد سیاست خارجی و امنیت ملی، بررسی ؛ و سپس استراتژی کلان جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص بیان کنیم .

هدف نتانیاهو و رژیم صهیونیستی از این ترورر چه بود

به نظر می آید نتانیاهو از فرصت آخرین روز های حضور ترامپ در کاخ سفید استفاده میکند ، برای فهم بهتر، باید گفت: علیرغم آنکه نظام آمریکا تحت سیطره صهیونیست ها است . و تفاوتی بین جمهوری خواه و دموکرات هم وجود ندارد. اما اسرائیلی ها روی شخص ترامپ نفوذ خاصی داشته ، زیرا ترامپ کارهایی کرده ،که حتی دیگر شخصیت های زیر سلطه صهیونیست ها نیز نکرده اند ! مثل انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس ؛ و هم زمان با این موضوع  ، و در یک سیاست هماهنگ ، برای سرپوش گذاشتن به شکست های خود ، میخواهد زمین سوخته ای از سیاست خارجی را به بایدن تحویل دهد . که کار را برای او مشکل، و حتی توانایی بازگشت به سال 2016 را نیز نداشته باشد.این نظر در تمام موضوعات سیاست خارجی صدق میکند . مثل مسائل محیط زیستی ، پیمان کیوتو ، مسئله ی رابطه با چین .

اصلی ترین مسئله ای که در غرب آسیا با آن مواجه است. ظهور قدرتی به نام ایران است . که پذیرش و هم زیستی با آن ، تنها در توافقی به نام برجام میسر بود . در این جا نیز ، می خواهد کاری کند ؛که بایدن حتی در صورت تمایل هم نتواند به برجام برگردد .

 به طور کلی باید گفت : هدف نتانیاهو ، از راه انداری این قیبل بازی ها، این است .که کنشگری سیاسی و امنیتی در منطقه را از دست ایران خارج نماید. و به دست خودش بگیرد. و در این مسیر، بقیه و حتی آمریکا را دنبال خود بکشاند.

تحلیل هدف وضعیت فعلی  

 بازی ای که توسط صهیونیست ها طراحی شده ، اینگونه است .که: اگر ایران به ترور شخصیت های علمی و سیاسی، پاسخی ندهد. اینچنین القاء میشود .که ببینید ، کشور ایران ، چه مقدار ضعیف است . که سیاست تحقیر را پیش گرفته است . و اگر ایران عکس العمل نشان دهد . آمریکا و اسرائیل ، تنش را زیادکرده ، و حتی ممکن است به سمت تنش نظامی (که بعید به نظر میرسد ) حرکت کنند ، که در نهایت کار را برای "بایدن" سخت میکند.

هدف بعدی نتانیاهو ، این میباشد: که سطحی از منازعه را ، به سمت جریان های داخل کشور بکشاند.و با ایجاد دوقطبی " جنگ یا سازش " ماهی خود را از این آب بگیرد . در این راستا رصد رسانه های فارسی زبان ( بی بی سی ، ایران اینترنشنال ، من وتو ) ،که در سالهای گذشته ، به این موضوع دامن می زدند .{که ایران نباید سلاح و موشک داشته باشد .}، اما در روز های اخیر، با القاء ضعف نظامی در پاسخ دهی مناسب توسط ایران، دست به تحریک افکار عمومی زدند .

اتفاقا دراین خصوص ، تاحدی هم موفق بودند! چون هر کدام از جناح های کشور، ( از جمله جناح اصلاحات) به دنبال القاء این هستند. که در صورت پاسخ ، ایران وارد تنش بزرگی با دنیا خواهد شد. و با تکرار جمله ی " جنگ میشود " جامعه را  مدام می ترسانند . البته (اینگونه احزاب )، از این موضوع نیز واهمه دارند .که با تغییر مسئله ی مردم در انتخابات 1400 به « امنیت » ، ابتکار عمل سیاسی را از دست خواهند داد .

در مقابل ، جناح ( اصولگرا ) ضمن تاکید به انتقام سخت، مطرح میکند .که لیبرال ها قصد دارند . در فرصت باقی مانده از دولت دوازدهم، مجددا راه مذاکره را پیش گرفته، و با هدر دادن حقوق و منافع ملی و همچنین،استفاده از خون شهدای هسته ای ، به مذاکره و سازش مجدد با غرب برسند ؛ که این دقیقا هدفی است .که رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنیال آن " یعنی ایجاد اختلاف در درون نظام " هستند .

 حال باید پرسید: که آیا با این اقدام، ایران در مقابل اسرائیل ، دچار ضعف شده  و شکست خورده است ؟  برای پاسخ به این سئوال، باید نگاهی کلان به مسئله امنیت ملی داشته باشیم ، دعوای ما و رژیم صهیونیستی، دعوای امروز و دیروز نیست. دعوای 42 ساله است ، دعوا هم فقط ایدوئولوژیکی نیست. بحث امنیت 85 میلیون ایرانی و(300 یا 400 میلیون ) مردم خاورمیانه و غرب آسیا است . اسرائیل توسعه طلب ترین و جنگ افروز ترین واحد سیاسی منطقه است. و اصولا با اشغالگری، ماهیت وجودی خود رامی خواهد تثبیت کند. در این بین، تنها قدرتی که توانسته آنرا مهار و متوقف کند. انقلاب اسلامی ایران است . برای مثال:در طول هشت سال گذشته، تمام تلاش خود را بکار بردند، که سوریه را نابود کنند. این در حالی است که امروز، مرز سوریه با رژیم صهیونیستی ،توسط موشک های ایران کنترل میشود  . با این نگاه، ایران با درصد بالایی، از رژیم صهیونیستی پیش است .

این اقدام را امتیاز قابل توجهی برای اسرائیل نمی توان به حساب آورد. چرا که،حتی متحدان اروپایی آن هم ،در حال عقب نشینی هستند . رئیس سابق  CIA نیز میگوید: این عمل "جنایتکارانه و نوعی تروریزم دولتی" است . حتی متحدان  منطقه ای آن نیز، با عقب نشینی کاملا محسوسی ، از این اقدام شنیع (تروریزم دولتی)ابراز انزجار کرده و آنرا محکوم کرده اند .

مجموع این عوامل ، دست رژیم صهیونیستی را ، برای همکاری با دولت بعدی آمریکا ( که در این مدت خود را مقابل اقدامات این رژیم ، به مثابه عروسک خیمه شب بازی می دیده است)،بسیار دشوار کرده و آنها را ،دراین موضوع، متحمل شکست فاحشی نموده است .

وظیفه ما نمایش خشم ، انزجار و اعلام همبستگی است . ولی تصمیم گیری با فرماندهی کل قواست .

وظیفه مردم و جناح های سیاسی در شرایط فعلی چیست ؟ آیا باید انتقام گیری سیاسی صورت گیرد ؟ آیا زمان نقد نیرو های امنیتی است ؟ آیا باید درجامعه تفرقه و دوقطبی( سازش – جنگ) ایجادکرد ؟و مسئله را به پایین ترین سطح آن تقلیل داد .؟   

به طور کلی نحوه انتقام و پاسخ جمهوری اسلامی ایران، تابع مؤلفه های گوناگونی است . ولی آنچه واضح است : انتقام را نه اصلاح طلب ها خواهند گرفت و نه اصولگراها ، بلکه این موضوع در "اتاق وضعیتی" تصمیم گیری میشود ،که مدیریت آن با فرمانده کل قوا است . این درگیری ، نیاز به محاسبات فراوان و دقیق دارد . و باید تمام ابعاد آن ، مطالعه شود . از جمله این ابعاد ، توجه به وضعیت سوریه ، لبنان (حزب الله)، فلسطین ( جهاد اسلامی) ، آذربایجان ، افغانستان و عراق است.حتی توجه به فضای داخلی کشور و جلو گیری از (هرج و مرج ،آشوب وتنش) نیز بسیارحائز اهمیت میباشد.

وظیفه مردم در این لحظه "ملت سازی" است  

 آنچه مهم است ؛ در مقام یک امت واحد ، باید اموری صورت پذیرد . و آن امور نیز ، شبیه اتفاقی خواهد بود. که پس از شهادت سردارحاج قاسم سلیمانی ، در دی ماه 98 بوجود آمد . یعنی آحاد جامعه ، حول دو امر مهم، اشتراک نظر پیدا کنند. و آنهم اتحاد ملی و خشم و انزجار عمومی نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی است .

  بهترین و بزرگترین پاسخی که مردم ایران ، پس از شهادت سردارحاج قاسم سلیمانی ، به دنیا مخابره کردند. این بود که میلیون ها نفر در تشییع پیکر پاک آن شهید والا مقام شرکت کردند . و در واقع سیلی محکمی به آنانی بود . که ادعا می کردند؛ با اقدامات خود، مردم ایران را از انقلاب اسلامی دور کرده اند . اما با اتحادی  که خون شهید ایجاد کرد. تمامی محاسبات آنان به هم ریخت . این در حالی بود که هدف "فشار حداکثری" آمریکا ، بهم ریختن افکار و فضای عمومی جامعه بود . ولی مردم با هر گرایشی ، در مسئله امنیت ملی خود ، گرد هم آمدند . و این پیام مهم را به دنیا دادند، که خط قرمز ما امنیت ماست .

استراتژی ایران در سالهای اخیر چه بوده است ؟

مقام معظم رهبری در اردیبهشت 98 ، در جمع کارگزاران نظام اعلام کردند : که" جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد ". این دو مؤلفه ، به هم وابستگی کامل دارد . معنی (جنگ نخواهد شد) این است .که : ملت ایران در 42 سال گذشته،سختی های زیادی کشیده ، ولی از موشک و توان دفاعی خود کوتاه نیامده و دست از حمایت متحدان منطقه ای خود ، برنداشته است .

قدرت نظامی ایران را، هم آمریکا ، و کشور های هم مرز با ما در منطقه، و هم تمام بازیگران خارجی، به خوبی میدانند. چرا که، اگر به این موضوع ایمان نداشتند ! تاکنون دهها بار به ایران حمله کرده بودند. ( مثل حمله به صدام ، قذافی و غیره) . و دلیل اینکه آنها جرأت حمله به ایران را ندارند. این است که ایران توانسته، با توجه به تحریم ها و سختی های زیاد ، دکترین دفاعی بازدارنده ای ، برای خود فراهم نماید .

 مذاکره نمی کنیم ، به این دلیل است که : یکی از مسائل ما با غرب ،حرکت به سمت تقویت توان هسته ای بوده و بارها هم اعلام کردیم ،که دنبال سلاح اتمی نیستیم. اما میخواستیم به دنیا اعلام کنیم .که اگر شما از قوانین بین المللی عدول کنید . ماهم میتوانیم، ظرف مدت کوتاهی ، به قدرت هسته ای دست پیدا کنیم .

مسئله این بود، که در ازای قبول توافق و پایبندی به آن ، تحریم ها لغو شود !( فارغ از نقدهایی که ، به متن برجام وارد است .) اما طرف اولی که از آن خارج شد، آمریکا بوده و نه ایران ، و به همین جهت ، ما مذاکره مجددی نخواهیم  داشت . اگر آمریکا میخواهد برگردد و حسن نیت خویش را اثبات کند . ابتدا تعهدات خود را مطابق قطعنامه 2231 انجام داده ، و الزامات ماده 25 منشور ملل متحد را رعایت کند .

 در نتیجه به این جمع بندی میرسیم ، که این جمله راهبردی مقام معظم رهبری که " جنگ نخواهد شد و مذاکر نخواهیم کرد". در واقع پاسخ به استراتژی اصلی جمهوری اسلامی ایران، در دو سال گذشته و همچنین برای آینده است.

 "جنگ نخواهد شد "  و  " مذاکره نخواهیم کرد " در واقع، پاسخ به به دعواهای جناحی موجود در ایران است. که نه جنگ میکنیم به بهانه گرفتن انتقام سخت و نه مذاکره میکنیم به هر قیمتی ، این استراتژی امنیت ملی ایران است. که تکلیف را مشخص می کند ، هیچ جناح یا گروهی نمی تواند ، آنرا مصادره به مطلوب کند .

کارشناس مسائل استراتژیک 

2323

کد خبر 1463514

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    70 8
    برایم جالب است بدانم از کی و چطور کلماتی چون "خشم"، "انزجار" و "انتقام" تبدیل به حالات و عواطفی نه تنها قابل قبول، بلکه مورد تاکید در فرهنگ و ادبیات (سیاسی) ما شده است، حتی در مواجهه با "دشمن". آیا آموزه ها و الگو های دینی ما اینچنین بوده اند؟ این صرفا یک بحث سطحی نیست. میشود مفاهیمی چون مقاومت و عدالت خواهی و ایستادگی در مقابل ظلم و دفاع از مظلون را با حالات و روحیاتی دیگر، بسیار موثر تر دنبال کرد.
  • علی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    تحلیل جامع و بدون گرایش سیاسی خاصی بود
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    321 7
    بابا تورو خدا یا جنگ کنید یا مذاکره اینجوری که پدر مردم عادی در میاد
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    182 2
    ملت ول معطلن یعنی؟ علاف
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    316 4
    بله درسته ، نه جنگ میشه نه مذاکره فقط دهن مردم بیش از پیش له میشن، ایشون تحریمهای اقتصادی رو جنگ نمیدونه؟ حتما به ایشون سخت نمیگذره که متوجه کمر شکن بودن تحریمهای داخلی و خارجی نشدن
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    241 2
    ای مردم! نه جنگ خواهد شد نه مذاکره تا ابد همینطور معلق خواهید ماند تا ما بهار از اب گل الود ماهی بگیریم ( و البته گرین کارت و اقامت برای بچه هامون) شما هم به قسطی نون خریدن ادامه بدین.
  • ندایی پور IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    201 1
    بدون غرض عرض می کنم نه اصلاح طلب هستم و نه اصولگرا و از این دو واژه هم واقعا نفرت دارم به دلیل اینکه زیر چتر این دو واژه در این چهار دهه انقلاب خیلی سر ملت شیره مالیدند اما در خصوص مطلب منتشره و وضعیت امروز جامعه ایران معتقدم "مادامی که همانند سایر دولت ها و ملت های دنیا حاکمان ما حکومت نکنند و ملت زندگی نکنند تا دنیا هست و ما هستیم همین هست و خواهد بود" هر چند سال یک بار پیش کشیدن بحث ارزانی قیمت بنزین در داخل و گران بودن آن بر اساس فوب خلیج "فارس" و یک نرخی کردن آن به قیمت آزاد فعلی و سپس دو نرخی نرخی کردن آن بر اساس 60 لیتر بر اساس قیمت آزاد فعلی و و دو برابر و یا سه برابر کردن آن بر اساس قیمت آزاد و سایر اقلام هم همینطور و در سایر زمینه ها هم ایجاد بحرانهای مخالف اجتماعی و سیاسی توسط عده ای به ظاهر خود سر و مانور دادن روی بحران مزبور و روز ار نو روزی از نو...که وصف آن در حوصله این بحث نیست
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    38 2
    چرا از این شرایط بلاتکلیف لذت می برید و حاضر نیستید اون رو تغییر بدید؟
  • عجب IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    21 1
    راه سوم چیه پس ؟؟؟؟ دشمن میاد میگه غلط کردیم !!!!!!!!!! اخه اخرش که چی مثل روح سرگردان شد بین جهان وآخرت
  • دادخواه IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    26 0
    چرا وقتي بخطر مي افتيد اينقدر ايران ايران ميكنيد
  • یاس NL ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    32 1
    بی سوادی مثل جنابعالی جنگ رو فقط زد و خورد نظامی میدونه! برادر ما مردم هر روز داریم برای زنده موندن میجنگیم شما نمیفهمی چون جیبت از ده تا سازمان پر میشه!
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    26 0
    کاش اینها که از وضعیت مردم خبر ندارند یک سری به پایین شهر بیایند در این پارکها یک قدمی بزنند در پیاده رو ها که از هر 10 نفر که از کنارت رد می شوند چند نفر گونی روی کولشان است این بی خانمان ها که در سرما در پارک ها هستند ببینند تا بهتر وضعیت مردم دستشان بیاید
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    24 1
    برای کسی که سرمایه داره ثروتمند دارای طلا سکه ملک و یا حقوق های انچنانی یا درامدهای انچنانی دارد هیج فرقی نمی کنه جنگ باشه نباشه مذاکره بشه نشه این تورم ثروت انها را روز به روز بیشتر می کنه فقط ما طبقه ضعیف که درامد اندکی داریم معلوم نیست باید چگونه زندگی کنیم برای انهاهم مهم نیست
  • بدبخت IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    25 0
    بله. کاملا حق با شماست. ما که آدم نیستیم. گوشت که بیخیال، مرغ هم که نه، ماهی که اصلا، کره؟ نه بابا. شیر؟ ولش کن. برنج؟ پررو شدما. خونه؟ دیگه دارم پررو میشم. ماشین؟ زیاده خواه شدم. مدرسه بچه ها، دارو، درمان، پوشاک..... اصلا ولش کن. ما که آدم نیستیم. اونی که شما میگی درسته
  • سیاوش IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    21 1
    با اما و اگر و تحلیل های آبکی و احساسات سلحشورانه که نمی شود روی سرنوشت کشور قمار کرد اومدیم محاسباتتون درست از آب درنیومد و پای کشور به یک جنگ تمام عیار کشیده شد آیا ما پیروز جنگ خواهیم بود ؟!
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    15 1
    پس مردم برن کشکشون بسابن
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    14 1
    بله ، فقط مردم هم این وسط به فنا میروند
  • NL ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    18 1
    1- همین که مدام تکرار میکنید جمگ نمیشه یعنی خطرش هست وگرنه لزومی به اعلامش نبود 2- یک بار تاریخ رو بخونید زمانی که فرانسه و روسیه به عراق اطمینان میدادند که آمریکا حمله نمیکنه، آمریکا عراق رو اشغال کرد 3-گزینه نه جنگ و نه مذاکره بلکه تحریم بدترین حالت برای ملت و نتیجه در نهایت بیکاری و فسادیست که مردم متضرر و فقط عده ای خاص از اون بحره مند میشن
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    14 1
    با تیتر مطلب موافقم میدانید چرا؟ چون این وضعیت بهتیرن حالت برای بهره برداری سایر قدرتهای بین المللی و منطقه ای است. آمریکا با ایجاد هراس کاذب از ایران، کشورهای منطقه را چپاول می کند و از سوی دیگر، یک ایران در هم کوبیده شده از نظر اقتصادی و در نتیجه اوضاع اجتماعی، تمام توانش صرف حفظ موجود خود خواهد شد و قادر به گسترش قدرتش در منطقه نخواهد بود. این انتهای وضعیت ترسیم شده توسط استراتژیست های ماست.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    11 1
    اگر جنگ تلفات جانی دارد و ناگهانی و خشن است وضعیت فعلی نیز نوعی جنگ است کشته شدن انسانها به دلایل اقتصادی، فشارهای ناشی از بیکاری جوانان و آسیبهای اجتماعی و .... بله نه جنگ نه مذاکره به قیمت مرگ تدریجی انسانها و از بین رفتن منافع ملی
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 8
    البته خود باوری واتکا به وحدت جمعی واستفاده از تجربیات گذشته مبنی براینکه بدون توجه به هیاهوی دشمن وتوانمندسازی داخلی که میتواند قدرت بازدارنگی رابالاببردمیتوانددشمن راناامید کندبانگاه به کشورهای قدرتمند جهان میبینیم همه بنوعی باهم درگیرند ولی درمقابل هم تسلیم نمیشونداین یک هژمونی طبیعی جهان است پس ماهم نباید درمقابل دشمنان دچار وادادگی بشویم وفکر کنیم خبری هست.گرگها بصورت حلقه وار میخوابند درحالی که یک چشمشان بازاست.
  • ارسلان IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    12 2
    به هزینه و بهای قیمه قیمه شدن مردم، مذاکره نخواهیم کرد. انشا الله که جنگ هم نخواهد شد. البته در صورت بروز جنگ هم، به بها و هزینه مردم در صحنه خواهیم بود و مشکل زیادی نخواهد بود.
  • نادر IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    1 12
    این اظهار نظر بسیار ابکی است جواب خون اج قاسم ندادیم امدن تهران حاج فخری ترورکردن اقا بسه توجیه ضعف
  • FR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    27 1
    سیاست جنگ نخواهد شد و مذاکره نمیکنیم از روی نداشتن راهکار است . مثل بچه ای که سر شام قهر میکند و شام نمیخورد . شام سرو شده وهمه میخورند و اونی که قهرکرده شب باید گرسنه بخوابد . دنیا با بازی بازیگران فعالش ادامه طریق میدهد ایستادن از حرکت هیچ توجیهی ندارد جز ترس و ناتوانی . نمونه اش اینکه با این سیاست کشور ما و عدم مذاکره ویا جنگ . دشمنان ما متحد شدند و اسرائیل که قراربود نابود شود حالا درجای جای خلیج فارس سفارت دایر کرده و ما هنوز قهر هستیم و از سفره حرکت دنیا بی نصیب .
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    11 0
    نه جنگ و نه مذاکره ممکنه اما کمر مردم زیر بار فشار ناشی از تحریم ها شکسته، فقر و گرانی و کمبود بیداد میکنه حالا یکی بگه برای این مصیبت و بدبختی چه فکری شده؟ تا کی باید با فلاکت زندگی که نه فقط زنده باشیم؟
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    12 0
    مذاکره نمیشه تا زمانیکه فشار اقتصادیشو امثال من تحمل کنند روزی که روی اقایون فشار بیاد حتما مذاکره میکنن البته یک اسم قشنگ هم روش میزارن.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    15 0
    وقتی نه جنگ میکنید نه مذاکره نتیجه میشه تحریم تحریم هم بارش میافته رو دوش مردم وگرنه ایران اونقدر ثروت داره که اونایی که در کاخ هاشون زندگی میکنند تا صد سال دیگه هم راحت زندگی کنند
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    6 1
    یعنی همچنان شاهد خودکشی نوجوانان ایرانی باشیم؟
  • حافظ IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    16 0
    شما که شعار می‌دهی بیا مثل ما ومردم عادی درگیر کرایه خانه ومخارج زندگی شو مسؤلین وحامیانشان دررفاه کامل انتظار اتحاد هم دارند
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    10 0
    نه جنگ میشه نه مذاکره اقتصاد هم هینجور لنگ در هوا نامعلوم روز به روز هم تورم گرونی ما طبقه ضغیف هم روز به روز فقیرتر بدبختر
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    27 0
    اکنون در میانه جنگ اقتصادی هستیم صدای خورد شدن و مرگ آرزوها و امیدها را نمیشنوید
  • شهره IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    می دونید معنیش اینه که ما مثل مریض در حال احتضار باید باشیم نه می‌میریم نه خوب میشیم همینجور باید زجر بکشیم
  • مجید از تهران IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 1
    جنگ بشه شرف داره به این برزخ که برامون درست کردن نه میتونیم بمونیم ته میتونیم بریم نه شادی نه تفریح نه کار نه اقتصاد نه ارامش نه سلامتی داریم همش پر کشیده چون 4 نفر میخوان بشن اقای جهان واین وسط میلیونی هم تلف شدن بشن مهم نیست .نه داداش ما هم میخوایم جنگ بشه هم میخوایم مذاکره بشه چون اونوقته بالاخره تکلیفمون مشخص میشه این که نه جنگ نه مذاکره میگن برا اینه کا کاسب تحریمن وبراشون میصرفه
  • گرفتار IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    اگر کار دست حسین خان شریعتمداری باشه جنگ خواهد شد و بعد از خرابیهای بسیار مذاکره هم خواهیم کرد
  • شهاب IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    اینهایی که میرن به مقامات گزارش میدن لابد میگن سرتون سلامت مملکت امن وامان ودر سایه سر جنابعالی مردم سرخوش وشادمان زندگی میکنن وهیچ ملالی نیست وگرنه اگر گزارش از وضیعت مردم بیجاره بدن حتما فکری میشه
  • عباس IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    2 0
    سیاست دشمن فرضی و استکبار ستیزی 42 سال پدر مردم ایران رو درآورده یک روز آب خوش از گلوی ما پایین نرفته ، نمیدونم آخه ما چی از این سیاست ها به دست آوردیم که هنوز روش پا فشاری میکنیم ...
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    1 0
    من برای مذاکره با ابلیس توی قلب جهنم آماده ام اگه تورم کم بشه و بیکاری و مشکل ازدواج برطرف بشه.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین