۰ نفر
۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
رژیم‌های مرتجع و عادی‌سازی رابطه با اسرائیل

با عادی سازی رابطه بین مغرب و رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلاش کرد تا آخرین میخ را بر تابوت مقاومت ملت فلسطین بکوبد.

دونالد ترامپ در مقایسه با سایر روسای جمهوری ایالات متحده بیشترین خدمت را در طول دوره ریاست جمهوری خود به لابی صهیونیستی تقدیم کرد اما بخت با وی همراه نبود و طی روزهای آینده ناچار خواهد شد کاخ سفید را ترک کند.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ و در جریان مبارزات انتخاباتی خود در برابر لابی صهیونیستی تعهد کرد که تمام تلاش خود را برای تقویت جایگاه اسرائیل و حفظ امنیت پایدار این رژیم به کار گیرد. طرح معامله قرن ،شناسائی بیت المقدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی، شناسایی جولان سوریه به عنوان بخشی از اراضی اشغالی ۱۹۴۸، مقابله با محور مقاومت و قرار دادن حزب الله لبنان، الحشد الشعبی عراق و انصارالله یمن به عنوان سازمان های تروریستی بخشی از خدمات ترامپ به رژیم صهیونیستی بود.

 اما اغلب این طرح ها به دلیل مخالفت جامعه جهانی با شکست مواجه شد و دونالد ترامپ فاز فشار بر رژیم های مرتجع عربی برای عادی سازی رابطه با اسرائیل را آغاز کرد. امارات متحده، بحرین ،سودان و مغرب و تا اندازه ای عربستان تحت فشار دونالد ترامپ و خارج از چارچوب ترسیم شده اتحادیه عرب ناچار شدند با این رژیم رابطه خود را رسما آغاز کنند.

سودان با این شرط که پس از برقراری رابطه با اسرائیل از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج شود و مبلغ یک میلیارد دلار کمک مالی از آمریکا دریافت کند رابطه خود را با اکراه با رژیم صهیوینستی بر قرار کرد. مغرب نیز با این شرط که حاکمیت این کشور بر صحرای بزرگ به رسمیت شناخته شود با رژیم اسرائیل رابطه برقرار کرد و ترامپ نیز به صورت یکجانبه و خارج از چارچوب مقررات و قطعنامه های شورای امنیت حاکمیت مغرب بر صحرای بزرگ را به رسمیت شناخت.

صحرای بزرگ از سال ۱۹۷۶ پس از پایان حاکمیت اسپانیا مبارزه استقلال طلبانه خود را آغاز کرد و استقلال خود را از مغرب اعلام کرد. از آن سال ساکنان صحرای عربی تحت رهبری جبهه پولیساریو وارد یک جنگ فرسایشی با ارتش پادشاهی مغرب شدند اما شورای امنیت سازمان ملل استقلال صحرای بزرگ عربی از مراکش را منوط به برگزاری همه پرسی موکول کرد.

دونالد ترامپ بدون توجه به حساسیت های موجود در مغرب عربی شامل مراکش، الجزایر و موریتانی حاکمیت مراکش "مغرب" را بر صحرای بزرگ به رسمیت شناخت. با این حال به تعبیر برخی رسانه های عربی هنگامی که ملک محمد ششم پادشاه مراکش بیانیه عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را از طریق شبکه های رسمی مراکش قرائت می کرد گویی بیانیه مرگ یکی از نزدیکان خود را میخواند.

علت این امر این است که احزاب اسلامی مراکش از جایگاه بسیار بالایی در میان توده های مردم مغرب برخوردارند و برقراری رابطه با رژیم غاصب اسرائیل را خلاف منافع ملی و آرمان مردم فلسطین تلقی می کنند. در سودان نیز احزاب اسلامی به ویژه حزب اسلامی الامه به رهبری صادق المهدی نخست وزیر سابق سودان برای محکوم کردن عادی سازی رابطه بین حاکمان نظامی سودان با اسرائیل فراخوان عمومی داد.  اما در میان بهت وحیرت مردم سودان، صادق المهدی رهبر این حزب که به دلیل بیماری در امارات متحده تحت معالجه قرار داشت ناگهان به طرز مرموزی درگذشت و به این ترتیب حزب الامه سودان یکی از تأثیرگذارترین رهبران تاریخی خود را از دست داد.


امارات و بحرین بدون هیچ گونه مقاومتی رابطه خود را به شکل گسترده در حوزه های سیاسی و اقتصادی با اسرائیل آغاز کردند به گونه ای که مقامات امارات متحده اعلام کردند که مبلغ ۸۶۰ میلیون دلار برای توسعه شهرک های یهودی نشین در اراضی اشغالی اختصاص خواهند داد. امارات و بحرین صرفا برای تضعیف محور مقاومت و استفاده از ظرفیت امنیتی، جاسوسی و نظامی رژیم صهیونیستی در راستای تقابل با ایران با رژیم اسرائیل رابطه برقرار کرده اند. عربستان نیز در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش کرد تا در برابر فشارهای دونالد ترامپ مقاومت کند و از این رو با اسرائیل به صورتی آشکار رابطه برقرار نکرد.

 سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به شدت از واکنش ملت های اسلامی و عربی نسبت به هر گونه رابطه با رژیم صهیونیستی وحشت دارد در حالی که فرزند و ولیعهد وی محمد بن سلمان تمایل بیشتری برای عادی سازی رابطه با اسرائیل دارد. اما صرف نظر از پیامدهای عادی سازی رابطه بین رژیم های مرتجع عرب با اسرائیل نوعا این گونه رابطه ها نمی تواند پایدار و مبتنی بر اراده ملت های عرب تلقی شود. رژیم صهیونیستی بیش از ۴ دهه با مصر و ۳ دهه با اردن رابطه سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارد اما هرگز نتوانسته جایگاهی در میان ملت های این دو کشور پیدا کند. سفرای رژیم صهیونیستی در اردن و مصر بارها نسبت به موج نفرت فزاینده مردم این دو کشور نسبت به اسرائیل ابراز نارضایتی کرده اند و این نشان می دهد که رابطه های  فرمایشی و مصلحتی حاکمیت های عربی با رژیم صهیونیستی  هیچگاه دوام نخواهد داشت.

به نظر می رسد سودان و مغرب در آینده و پس از استفاده های مادی و سیاسی از برقراری رابطه با اسرائیل و با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید تحت فشار ملت های خود ناچار به تجدید نظر در رابطه خود با رژیم صهیونیستی شوند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1468885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    40 ساله ما می‌خواهیم اسرائیل رو با شعار از صفحه روزگار محو کنیم. اونا هم فهمیدن دستمون خالیه حالا هم به مرزهای آبی مون نزدیک شدن وهم مرزهای خشکی مون مهمتر از همه همسایه هامون رو با خودمون دشمن کردیم افسوس که خون شهدا رو با بی تدبیری و سو مدیریت به هدر دادیم.