۱ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰

اروپا طلبکار نباشد

محسن پاک آیین
اروپا طلبکار نباشد

در اجرای مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، با یک اقدام انقلابی، عقلائی و قانونی، برداشت اورانیوم بیست درصد از تاسیسات غنی سازی فردو آغاز شد.

این گام راهبردی درچارچوب توافق هسته ای و برای لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ملت ایران برداشته شد. اقدام اخیر، نماد اتحاد قوای سه گانه برای صیانت از حقوق ملت ایران بوده و دارای منطق قوی و قابل پذیرش برای جامعه بین الملل است.
در واکنش به رویکرد منطقی ایران، سخنگوی کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران را به مثابه عدم پایبندی‌ ایران به توافق هسته‌ای دانسته است. نکات زیر به سخنگوی کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا یادآوری می شود.

1- تردیدی نیست که طرف های اروپائی یعنی انگلیس،فرانسه و آلمان بعد از آمریکا در زمره کشورهائی بودند که با عدم انجام تعهدات خود، مفاد اصلی برجام را نقض کردند. در واقع غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بیست درصد، پاسخ منطقی ایران به عدم پایبندی این کشورها به تعهدات خود بود.

2- برجام یک تعهد بین‌المللی است و این قبیل معاهدات بصورت یکطرفه اجرا نمی‌شود و همه طرفین باید به اجرای آن متعهد باشند. در توافق هسته ای، جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود پایبند بود و این امر بارها مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت. اما تحریم های ظالمانه علیه ایران کماکان باقی ماند و اروپا تنها با صدور بیانیه های سیاسی، ناکارآمدی خود را توجیه کرد.

3- متاسفانه اروپایی ها علیرغم اختلاف نظرهای متعدد خود با آمریکا، در رابطه با برجام، تصمیمات خود را به مواضع آمریکا گره زده اند و اجرای تعهدات برجامی برای لغو تحریم علیه ایران را منوط به دریافت اجازه از کاخ سفید دانسته اند. عقل حکم می کرد که اروپا با اتخاذ تصمیمی مستقل از آمریکا به جلب اعتماد ملت ایران بپردازد اما در این آزمون نیز مردود شد.

4- اسرائیل محور ناامنی در غرب آسیا بوده و به دنبال جنگ و درگیری با کشورهای منطقه است. اروپا که خود را نگران دستیابی ایران به سلاح هسته ای نشان می دهد چرا نسبت به وجود کلاهک های فراوان هسته ای رژیم صهیونیستی بی تفاوت است. اروپا چرا نسبت به تجهیز رژیم متجاوز سعودی با تسلیحات هسته ای از سوی آمریکا، واکنشی نشان نمی دهد؟ و کشورهای اروپائی چرا نسبت به نابودکردن تسلیحات هسته ای خود اقدام نکرده و کشورهای دارای بمب اتمی نظیر آمریکا را تحت فشار قرار نمی دهند؟

5- تهدیدات اروپایی مبنی بر خروج از برجام حتی اگر جدی هم باشد مشکلی برای ایران ایجاد نمی کند. ایران با اتکا به منابع داخلی و مشارکت با دوستان خارجی خود با مقاوم سازی اقتصاد در مسیر خودکفائی قرار گرفته و مراحل پیشرفت را طی می کند. منافع ایران و بخصوص لغو تحریم های اقتصادی از طریق برجام تامین نشده و دلیلی ندارد که ایران برای حفظ  این توافق اشتیاق داشته باشد. اروپائی ها به مردم ایران بدهکار هستند و باید بجای طلبکاری فقط به اجرایی کردن تعهدات خود بیاندیشند.

6- تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی سازی به بیست درصد، اگرچه با تاخیر اتخاذ شد اما شفاف و اصولی است و این اروپایی ها هستند که باید خود را از تردید رها کرده و بدون وابستگی به سیاست های آمریکا، لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران را اجرائی کنند. برجام یک سند بین‌المللی است و مفاد آن برای تمام طرف ها، لازم الاجراست و اروپائی ها باید نسبت به حفظ آن تصمیم بگیرند.

نکته آخر اینکه اقدام ایران دارای یک پیام بسیار روشن و دقیق برای طرف های اروپایی است تا به تعهدات برجامی خود عمل کرده و یا منتظر اجرای بقیه مفاد قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =