قبلا باورش این بود که هر جدایی او را برای آغاز یک رابطه جدید آماده می کند و اینکه با پایان دادن به آن، چیزی از دست نخواهد داد اما بعد از مدتی متوجه شده بود که هر تجربه تلخی در گذشته به رابطه های آینده متصل است و به آنها انتقال داده خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، رمان «رز گمشده» نوشته سردار اُزکان با ترجمه بهروز دیجوریان در 224 صفحه و به قیمت 5000 تومان از سوی نشر آموت برای دومین‌بار منتشر شد. این اثر یکی از پرفروش‌ترین کتابهای اروپا در سالهای اخیر بوده و تاکنون به بیش از 40 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. برخی منتقدان «رز گمشده» را یک موفقیت جهانی و آن را همپایه آثار مطرحی چون کیمیاگر و شازده کوچولو دانسته‌ و نویسنده‌اش را به‌خاطر درک فوق‌العاده‌اش از طبیعت انسان ستوده‌اند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«گویی تمام دختران قد بلند و مو قهوه ای شهر در آن پارک جمع شده و با هم قرار گذاشته بودند که شبیه دیانا شوند. اما حیف وقتی کمی نزدیک می شدند، زیبایی و ظرافتی که از دور به نظر می آمد، محو می شد و برای نقاش تنها خیالی خام باقی می ماند. این دو روز آخر در همان جا منتظر دیانا مانده بود، اما نتوانسته بود او را ببیند. از این که برنامه هایش را به خاطر دختری که فکر نمی کرد مناسبش باشد به تعویق انداخته بود از دست خودش عصبانب بود اما از پارک هم نمی توانست جدا شود.

به خاطر اینکه در عشق، باور خود را به آزمون و خطا از دست داده بود، مدت زیادی بود که با کسی رابطه ای نداشت. با گذشت زمان کاملا فهمیده بود که هر شروعی را پایانی ست، به خاطر همین در پایان، تنهایی بی زحمت را انتخاب کرده بود. قبلا باورش این بود که هر جدایی او را برای آغاز یک رابطه جدید آماده می کند و اینکه با پایان دادن به آن، چیزی از دست نخواهد داد اما بعد از مدتی متوجه شده بود که هر تجربه تلخی در گذشته به رابطه های آینده متصل است و به آنها انتقال داده خواهد شد. در کنار این چیز دیگری بود که توجه اش را جلب می کرد. اینکه چه دختر و چه پسر بیشتر دوستانش از پس اتمام رابطه هاشان تصور می کردند کسی که به او بی انصافی شده است خودشان هستند و با اینکه معشوقشان را بسیار دوست می داشتند اما به همان اندازه از او محبت ندیده اند.

وقتی که سه سال پیش از دوست دخترش جدا شده بود، هم دوستش و هم خودش با افکاری مشابه مواجه شده بودند و با اینکه سعی کرده بودند برای این تضاد توجیهی پیدا کند اما نتوانسته بود و بالاخره پاسخی را که جست و جو می کرد یک روز هنگام تماشای پرواز دو مرغ دریایی یافته بود.

آن روز بوم نقاشی اش را در سراشیبی جاده ای که به دریا ختم می شد گذاشته بود. مشغول نقاشی اش بود که یک مرغ دریایی از آسمان به طرف دریا پایین آمد و توجه او را به خود جلب کرد. در همان لحظه مرغ دریایی دیگری از صخره های روبرو به همان شکل و امتداد به طرف آب پایین آمد و قبل از اینکه به سطح آب برخورد کند، گویی با بال هایشان یکدیگر را در آغوش کشیده با هم به یک سو اوج گرفته بودند و او ناظر صعود آنها تا اوج آسمان شده بود. وقتی این صعود را تماشا می کرد، با خودش تفسیر کرده بود: «برای دل بسته شدن، قبل از هر چیزی وارستگی لازم است...»

بیشتر انسان ها با ذهنیت هایی از رابطه های قدیمی خود وارد رابطه جدید می شوند و هر ارتباط قدیمی وابسته به گذشته از بی اعتمادی گرفته تا عدم تفاهم و یا دیوارهای تدافعی که دور خود کشیده اند باعث می شود که رابطه جدیدشان آن چنان که باید آزادانه نباشد. شاید به خاطر بی انصافی های روابط گذشته شان حق با آنها است، اما نمی بینند که بی عدالتی نه از آن طرف مقابل بلکه از ارتباطات گذشته شان است که به هیچ وجه رهایشان نمی کند.

و الان این دو مرغ دریایی رها، که از روی دو صخره متفاوت برخاسته اند، توانسته اند برای یکی شدن «گذشته شان» را ترک کنند تا سطح دریا تا نقطه صفر پایین بیایند، فارغ از هویت منفرد خود یکی شوند و تا آسمان اوج گیرند. عادت کشیدن مرغ دریایی از آن روز در نقاش آغاز شده بود اما مرغ دریایی اش دیگر از تک پروازی خسته شده بود و در انتظار روزی بود که دوباره به سطح دریا بیاید. شاید هم آن ساحلی که باید به آن شکل حقیقت می داد اینجا نبود اما باز نمی توانست از آن جدا شود و سرگشته در آسمان چرخ می زد. وقتی که هوا کاملا تاریک شد، فهمید که دیانا امشب هم به ساحل نخواهد آمد...»

سردار ازکان در سال 1975 در ترکیه به دنیا آمد. وی دوره لیسانس را در آمریکا و در رشته مدیریت و روانشناسی تحصیل کرد و سپس برای ادامه تحصیل به کشورش بازگشت. او اکنون در استانبول زندگی می‌کند و از سال 2002 به نوشتن رمان مشغول است. بهروز دیجوریان متولد 1340 همدان است. وی از سال 1359 برای تحصیل در رشته مهندسی متالورژی به ترکیه رفت و هم اکنون نیز در استانبول روزگار می‌گذراند. وی علاوه بر ترجمه، شعر نیز می‌سراید و مجموعه شعری هم با عنوان «و قلب و کندو و برج دختر» به زبان ترکی استانبولی در ترکیه منتشر کرده است.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =