«این آقا کی باشند، پشت دریچه جهان، کاغذهای سوخته، زیر خونسردترین برف جهان، کودک 44 و به یک زبان عاشق می شویم» تاز‌ه‌های انتشارات مروارید در بزرگترین جشن کتاب کشور است.

منوچهر حسن زاده، مدیر مسئول انتشارات مروارید با اشاره به اینکه انتشارات مروارید از آغاز سال 1390، خود را برای نمایشگاه کتاب آماده می‌کند به خبرآنلاین گفت: «در حوزه شعر «زیر خونسردترین برف جهان» 88 شعر از سروده های میمنت میرصادقی است که «صبح، پشت دروازه، تماشایی، دعایی برای گل، شمعی بیار و پاره ای از روشنی» برخی از عناوین مهم آن است و اغلب شعرهای این کتاب موزون هستند و در برگیرنده بازتاب های احساسی شاعر در مواجهه با مسائل انسانی همچون عشق، تنهایی و امید هستند.»

حسن زاده افزود: « «در جمع ما» سروده غزل مصدق، «پشت دریچه‌ جهان» از شعرهای چاپ‌نشده‌ عمران صلاحی، «به یک زبان عاشق می‌شویم» اثر کمال شفیعی، «دوربین قدیمی» سروده عباس صفاری، از آثاری هستند که در ماه های پایانی سال گذشته منتشر شده‌اند و در نمایشگاه امسال جزء آثار تازه‌ انتشارات مروارید هستند.»

بنابراین گزارش «در جمع ما» نخستین مجموعه اشعار غزل مصدق، شاعر جوان است که رنگ و بوی مهاجرت و نگاهی نوستالوژ‍یک به کودکی در شعرش مشهود است. در بخشی از شعر «سطر اول» این مجموعه آمده است:
باران چنان شدیدتر شده‌ست
که این باران
آن بارانی نیست که ابتدای نامه نوشتم
پاییز خیسی که برگ‌هاش زیر پا بی‌صدایند
از ابتدای نامه
برگ‌های سرخ و زرد روی آب سر می‌خورند
و پایین می‌آیند
همه حرف‌های مرا می‌روبند و می‌شویند
و من از ابتدا شروع می‌کنم
انگار که این سطر
سطر اول این نامه‌ست

«پشت دریچه جهان» نیز مجموعه‌ای از شعرهای منتشر نشده عمران صلاحی را دربرمی‌گیرد که با گزینش فرزند او، یاشار صلاحی، منتشر شده‌اند، بیش از 270 قطعه شعر برای این مجموعه در نظر گرفته شده است که با مراجعه به یادداشت‌ها و دست‌نوشته‌های عمران صلاحی گردآوری شده و این شعرها تاکنون در هیچ کتابی منتشر نشده‌اند اما برخی از آن‌ها پیش‌تر در نشریات به چاپ رسیده‌اند. شعرهای این کتاب همگی به ترتیب تاریخ سرایش آورده شده‌اند تا به شناخت روند و مراحل شکل گرفتن ریتم و زبان شعری ویژه عمران کمک کند.

همچنین «دوربین قدیمی» که چاپ قبلی آن از سوی انتشارات ثالث منتشر شده بود، مجموعه شعرهایی از عباس صفاری است که در بخشی از آن آمده:
خط صدای مرا
از لابلای زمزمه‌های بیدزده
بگیر و بیا
به پنجره‌ای خواهی رسید
که واژه‌ی شکسته‌ای‌ست
از زبانی فراموش‌شده
دری خواهی دید
که بغضی است
ترکیده در دیوار

به گفته مدیر مسئول انتشارات مروارید، مجموعه کامل «اشعار قیصر امین‌پور»، «گزینه اشعار شفیعی کدکنی»، «سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند» نوشته گروس عبدالملکیان، «ریشه در خاک» گزینه اشعار فریدون مشیری، «گزینه اشعار حمید مصدق»، «گزینه اشعار باباچاهی»، «ملخ‌های حاصلخیز» و «بفرمایید بنشینید صندلی عزیز» شعر طنز اکبر اکسیر برای نمایشگاه بیست و چهارم تجدید چاپ می شوند.

مدیر مسئول انتشارات مروارید ادامه داد: «در حوزه‌ شعر جهان نیز با آثار «گزینه شعرهای جورج سفریس» ترجمه‌ عبدالله کوثری و «کوچه فانوس‌ها» که سرچشمه‌های شعر غنایی چین است با ترجمه عباس صفاری به بزرگترین محفل کتاب و کتابخوانی کشور می‌آئیم.»

وی عنوان کرد: «شعر سفریس پیوندی همیشگی با یونان دارد و شاعر پیوسته میان گذشته و اکنون یونان سفر می‌کند، از این‌روست که شعرش آکنده از تندیس‌های سر و دست شکسته، دریاهای بی‌کران و خشمگین، پاروزنان و بادبان‌ها و قربانیان و پهلوانان فراموش‌شده است. اما سفریس اینان را در جهان پر رمز و راز اسطوره رها نمی‌کند، بلکه به جهان امروز نیز می‌کشاندشان؛ آنچه در شعر سفریس نمایان می‌شود محاکمه دردآلود انسانی است که با جستجو و پرسش و شکیبایی می‌کوشد قرارگاه خود را بیابد و در میان انبوهی از تردیدها با حقیقتی ماندگار دمساز شود.»

این گزارش در خصوص «کوچه فانوس‌ها» می افزاید: «این کتاب گزیده‌ای از عاشقانه‌های چین باستان است. شعر عاشقانه‌ چین باستان بر محور تب و تاب‌های عاطفی شکل می‌گیرد و به‌طرز معصومانه‌ای در جست‌وجوی سرچشمه‌های عواطف پاک و بی‌آلایش آدمی است. رنج‌ها و مصایب جانسوز زمانی آغاز می‌شوند که این سرچشمه‌ها به دست افراد یا نیروهایی خارج از کنترل آنها گل‌آلود می‌شود.»

حسن زاده همچنین اضافه کرد: «در حوزه رمان و داستان، «قیصر امین‌پور در این کتاب قایم شده!» اثر یعقوب حیدری، «این آقا کی باشند؟» نوشته محمود کیانوش، «کاغذهای سوخته» اثر الاهه دهنوی، «کودک 44» نوشته تام راب اسمیت و ترجمه‌ نادر قبله‌ای و «چاندرا» نوشته فرانسیس مری هندری و ترجمه زیبا گنجی برای نخستین بار از سوی انتشارات مروارید منتشر می شوند.»

مدیر مسئول انتشارات مروارید درباره کتاب «این آقا کی باشند؟» اظهار کرد: «این کتاب داستان جوانی است که از کودکی گرفتار لکنت زبان است و در لحظه‌های هراس یا خشم کلماتی نامفهوم را به زبان می‌آورد و همین امر آغاز مشکلات او با آدم‌های دیگر است.»

بر اساس این گزارش «کاغذهای سوخته» مجموعه‌ای شامل 9 داستان کوتاه با نام‌های «جنگ و سکوت، سهم او، خاکستر سرد، در ساقه‌ بابونه‌های بیابانی، کابوسی که تمام نشد، دفترچه یادداشت، نسل‌ها، برایم لالایی بخوان و میان سایه‌ها» است. بیشتر داستان‌های مجموعه به تجربیات زنان در جامعه‌ سنتی ایران نظر دارند. در بخشی از داستان «کابوسی که تمام نشد» را می‌خوانیم: «دود که می‌گرفت باید ولش می‌کردی به حال خودش، والاّ سگ می‌شد. مادر همیشه حواسش بود ولی آن شب که بحثشان شد و پدر دهان به فحاشی باز کرد، نمی‌دانم چی شد که مادر سکوت نکرد. صدایش آوار شد روی سر پدر. پدر همان‌طور پای پیک‌نیک خشکش زده بود. مادر داد می‌زد و گریه می‌کرد، چنگ می‌انداخت به رانهایش و پیراهن قهوه‌ای توی مشتهایش مچاله می‌شد. آخرش گفت خاک بر سر بی‌غیرتت...»

همچنین رمان «کودک 44» درباره اتحاد جماهیر شوروی در سال 1953 است که مشت آهنین استالین کاملاً بسته و فشرده بود و اداره‌ امنیت ملی که سبعیت‌اش بر هیچ‌کس پوشیده نیست، کشور را اداره می‌کند. رژیم از مردم خواسته که باور کنند جرم و جنایتی رخ نمی‌دهد؛ ولی وقتی جنازه‌ پسربچه‌ای در ایستگاه راه‌آهن مسکو کشف می‌شود، لئو دمیدوف، افسر قهرمانی که خود را وقف حکومتش کرده، از شنیدن اینکه خانواده‌ پسر یقین کرده‌اند که فرزندشان به قتل رسیده، شگفت‌زده می‌شود. فرماندهان لئو به او مأموریت می‌دهند که بایستی این باور و ذهنیت خانواده عوض شود، ولی چیزی در درونش می‌گوید که حقیقت فراتر از اینهاست.... وقتی ترس یک ملت را ساکت می‌کند، یک نفر باید حقیقت را بگوید. این رمان در سال 2008 جایزه‌ یان فلمینگ استیل دگر را از آن خود کرد و نامزد جایزه‌ بوکر و جایزه‌ی کاستا شد.

حسن زاده «چاندار» را داستانی ساده و پرکشش درباره‌ دختری هندی به نام چاندرا ذکر کرد و افزود: «این دختر به خواست خانواده و طبق سنت‌های حاکم، در نوجوانی به ازدواجی از پیش تعیین‌شده تن می‌دهد. براساس سنت‌های هند، زن پس از ازدواج به خانواده‌ همسرش تعلق دارد، حتا وقتی همسرش را از دست بدهد. این چیزی است که برای چاندرا رخ می‌دهد و او برای به‌دست آوردن حق خود، یعنی زیستن، تلاش می‌کند.»

291/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =