صدور ۹۳ پروانه شکار کل و قوچ وحشی در ۴ قرق اختصاصی

ایرنا نوشت: مدیر کل حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: امسال بر اساس سرشماری‌ها، قرار شد ۹۳ پروانه شکار ویژه کل و قوچ وحشی در چهار قرق اختصاصی روباز، چهل گزی، دُربید در استان یزد و منصور آباد در استان کرمان صادر شود.

شهاب الدین منتظمی اظهار داشت: صدور پروانه ویژه شکار بنا به درخواست مدیران قرق‌های اختصاصی برای تامین بخشی از هزینه‌های حفاظت و مدیریت قرق‌ها در راستای بهره برداری پایدار با تایید ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های کرمان و یزد و همچنین بررسی در کمیته فنی معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست انجام می شود.

وی افزود: تعداد پروانه شکار صادر شده برای کل وحشی ۶۰ قطعه و قوچ وحشی ۳۳ قطعه در نظر گرفته شده است و از این میزان پروانه صادره ۳۰ درصد در اختیار شکارچیان داخلی و بومی و ۷۰ درصد مابقی پروانه های شکار با مسئولیت قرق داران در نظر گرفته شده است که نظارت بر واگذاری پروانه های شکار با ادارات کل حفاظت محیط زیست کرمان و یزد است.

منتظمی ادامه داد: اقدامات حفاظتی و دستورالعمل صدور پروانه شکار کل و قوچ وحشی در قرق ها که باید توسط قرق داران و همچنین ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها اجرا شود نیز ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر حفاطت و مدیریت حیات وحش سازمان اظهار داشت: به صورت کامل و مستمر بر عملکرد قرق ها نظارت شده و در صورت تخلف از رعایت موارد دستورالعمل های صادره برای پروانه شکار، صدور پروانه شکار در صورت تخلف احتمالی، متوقف خواهد شد.

منتظمی تاکید کرد: با بررسی آمارهای سرشماری، وضعیت حفاظتی و اقدامات صورت گرفته در قرق‌ها، سهمیه ۹۳ پروانه شکار در چهار قرق منصورآباد کرمان، چهل گزی، روباز و دُربید در استان یزد تعلق گرفته و برای قرق جاشلوبار استان سمنان پروانه شکاری صادر نخواهد شد.

وی درباره وظایف مدیران قرق های اختصاصی گفت: همه مدیران قرق های اختصاصی مکلف شدند تا ظرفیت بَُرد قرق های اختصاصی را بررسی کرده و نتیجه آن را به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان مربوطه اعلام کنند تا مبنای برنامه ریزی های آتی مدیریت حیات وحش در محدوده قرق اختصاصی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: سیاست سازمان تقویت قرق ‌های اختصاصی است و استفاده از حفاظت مشارکتی در امر حفظ تنوع زیستی همراه با بهره برداری پایدار جوامع محلی از اکوسیستم است.

قرق های اختصاصی مناطقی در کشور است که سازمان محیط زیست حفاظت از آنها را به بخش خصوصی واگذار می کند و در صورتی که افزایش جمعیت حیات وحش در این مناطق اتفاق بیفتد، مجوز شکار در این مناطق صادر می شود، به اعتقاد کارشناسان قرق اختصاصی یکی از راهکارهای اساسی کمک به حفظ و حمایت از گونه های جانوری وحشی کشور و بهره برداری پایدار از حیات وحش و منابع زیستی است که زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت می کنند.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1478162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =