واکسن ایرانی کرونا چه عوارضی روی داوطلبان داشت؟

ایرنا نوشت: مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا گفت: بیشتر داوطلبان مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا، این واکسن را دریافت کرده‌اند و هیچ عارضه جدی برای آنان به وجود نیامده و حال عمومی این افراد خوب است.

اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد و تاکنون این واکسن به ۳۵ نفر تزریق شده است.

به گفته محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، فاز دوم تست انسانی نخستین واکسن ایرانی طی چند روز آینده با مجوز وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی وارد فاز دوم تست انسانی می شود.

مخبر گفته است: کشورهای مختلف از جمله همسایگان ایران پیام های برای استفاده از واکسن ایرانی ارسال کرده اند اما هنوز به طور رسمی اتفاق نیفتاده است.

مخبر خاطرنشان کرده است که بقیه واکسن های این ستاد در سه مسیر دیگر به تست انسانی رسیده است، وزارت بهداشت باید اجازه دهد تا این واکسن ها هم وارد مرحله فاز انسانی شوند.

دکتر محمدرضا صالحی روز پنجشنبه اظهار داشت: مرحله اول تست انسانی واکسن کرونا با روند مطلوبی درحال انجام است و به عبارتی کار به خوبی پیش می رود.

وی بیان داشت: عارضه هایی که تاکنون از داوطلبان ثبت شده، از گرید یک عوارض بوده که یک موضوع طبیعی پس از تزریق واکسن ها با پلت فرم ویروس غیرفعال شده است و تا به حال دغدغه جدی در روند این طرح مطالعاتی ایجاد نشده است.

صالحی ادامه داد: تاکنون بیشتر داوطلبان در قالب چند گروه واکسن را دریافت کرده اند و به تعدادی دیگر هم این هفته واکسن کرونا تزریق می شود. در تلاش هستیم داوطلبان باقیمانده این مرحله در یکی دو هفته آینده واکسن خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه تزریق تمام داوطلبان تا اواخر بهمن به اتمام می رسد، ادامه داد: در این زمان نتایج اقدامات و جمع بندی اطلاعات در اختیار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار می گیرد تا در صورت تایید رگولاتور، مجوز ورود مطالعه به مراحل بعدی اخذ شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: پس از سپری شدن مرحله اول تست انسانی، مرحله دوم این مطالعه با حدود ۵۰۰ داوطلب آغاز خواهد شد.

وی تعداد داوطلبانی را که دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند، ۲۱ داوطلب اعلام کرد و گفت: هرچند بر پایه اطلاعات موجود اولیه این واکسن ایمنی زایی خوبی را نشان داده اما برای اعلام درصد ایمنی زایی هنوز زود است و نیاز به زمان بیشتری برای این کار است.

صالحی افزود: طبق پروتکل های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، زمانی که ۲ تا چهار هفته از دوز دوم واکسن کل داوطلبان بگذرد، می توان در این مورد اظهارنظر جدی کرد.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1483038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =