۰ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
فرانسه از جان برجام چه می‌خواهد؟

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی مواضع اخیر رئیس جمهوری فرانسه در خصوص برجام پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، کوروش احمدی گفت: سخنان وزیر خارجه جدید آمریکا در روز چهارشنبه و رئیس جمهور فرانسه در روز گذشته حاکی از این است که با مواضعی سختگیرانه‌تر از حد انتظار از جانب دولت‌های غربی مواجه هستیم. پیش‌شرط‌هایی که مقامات آمریکای طی روزهای گذشته برای بازگشت به برجام مطرح کرده‌اند (شامل برداشتن گام اول از سوی ایران و مذاکره در مورد "سایر نگرانی‌ها") اگر چه تفاوتی با محتوای یادداشت بایدن در ۱۳ سپتامبر گذشته در سایت سی‌ان‌ان ندارد، اما به شکل نظام یافته‌تری مطرح می‌شود.

عامل سیال در این میان ترکیب تیم امنیت ملی بایدن است. مقامات آمریکایی چند بار تاکید کرده اند که ترکیب تیم طرف کار با ایران را به عمد متنوع با دیدگاه‌های مختلف در نظر گرفته‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد بلینکن از سرسخترین‌ها در قبال ایران باشد، احتمالا قرار است دیدگاه‌های او از سوی کسانی مانند رابرت مالی، نماینده امور ایران، و وندی شرمن، معاون وزارت خارجه، تعدیل شود، ضمن اینکه جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی، نیز شاید به این جناح نزدیک‌تر باشد هر چند که او نظرات نسبتا تندی در مورد حقوق بشر دارد.

احمدی با اشاره به سخنان مقامات اروپایی در ادامه افزود: «اگرچه تفاوت چندانی با آنچه که مثلا مکرون در سمینار سفرای فرانسه در ۲۹ اوت ۲۰۱۷ گفت، ندارد، اما با لحن تندتری بیان می‌شود. او آن زمان ضمن تاکید بر لزوم حفظ برجام از ضرورت پرداختن به اموری چون برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران و نیز تقویت محتوای برجام سخن گفت. طی ماه‌های گذشته مقامات فرانسوی به همراه همتایان آلمانی چنین مواضعی را تکرار کرده اند. از طرفی، اگر چه مقامات فرانسوی تا کنون از مشورت با کشورهای عربی در مورد احیای برجام سخن گفته اند، اما صراحت مکرون در مورد مشارکت عربستان در مذاکرات تازگی دارد و گویای باز شدن صفحه جدیدی است. مکرون حتما با علم به دشواری اجرای چنین پیشنهادی آنرا مطرح کرده است. لذا بعید نیست که نگاه مکرون به آینده تعاملات اقتصادی با عربستان باشد؛ خاصه در شرایطی که ممکن است روابط ریاض و واشنگتن تحت تاثیر مواضع بایدن به گرمی سابق نباشد. محتمل است که مکرون قصد تقویت شانس خود برای همکاری بیشتر با عربستان را دارد. ضمن اینکه روشن نیست فرانسه با توجه به تحولات پیش‌رو و برخی مشکلات دیگر مانند مشکل FATF، تا چه حد امیدوار به کار اقتصادی با ایران بعد از احیای احتمالی برجام باشند. ضمنا با توجه به اینکه ایران و آمریکا باید به تعهدات خود ذیل برجام برگردند و قاعدتا هر تعاملی باید بین این دو باشد، روشن نیست که اساسا چه نیازی ممکن است به مشارکت فرانسه و ۴ کشور در مذاکرات احتمالی باشد.»

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه با بیان اینکه شرایط فعلی با زمانی که در دولت اوباما این توافق امضا شد متفاوت است و حتی زمان فعلی از زمان ترامپ تغییر کرده است بیان کرد: « شرایط اکنون در مقایسه با قبل از شروع به کار بایدن دشوارتر به نظر می‌رسد، اما هنوز نباید اوضاع را تثبیت شده تصور کرد. هنوز می‌توان احتمال داد که طرفین مشغول ارزیابی یکدیگر اند و آنچه که از آنها می‌شنویم مواضع مذاکراتی است. هنوز محتمل است که در اثر تحولات دیپلماتیک چه در روند مذاکره آمریکا با متحدان و چه از طریق میانجیگری یا مذاکره بین ایران و آمریکا طرفین تعدیلاتی در مواضع خود در جهت نزدیک شدن به هم ایجاد کنند. آما آنچه که تقریبا روشن است این است که آمریکا عجله‌ای برای تسریع در کار ندارد. به عبارت دیگر، نشانه‌ای در دست نیست که آمریکا تحت تاثیر مصوبه مجلس ایران و از جمله ضرب‌الاجل توقف اجرای پروتکل الحاقی در اوایل اسفند قرار داشته باشد. علی‌الاصول این مصوبه از آنجا که در حکم التیماتوم به آمریکا است، ممکن است کار دولت بایدن را با مشکل مواجه کند. چرا که با توجه به سیاست داخلی آمریکا، مشکل دولتی می‌تواند بپذیرد که زیر التیماتوم کاری را انجام دهد. روشن نیست ما که ۳ سال "فشار حداکثری" ترامپ را تحمل کردیم، چرا حاضر نشدیم دو سه ماه برای محک زدن دولت بایدن صبر پیشه کنیم.ضمنا باید در نظر داشت که در گذشته  اوضاع از جهت اجماع جامعه جهانی در مخالفت با دولت ترامپ و محق دانستن ایران آسان‌تر بود. اکنون با بازگشت یک دولت عادی به کار در واشنگتن و عادی شدن روابط آمریکا با دنیا و نیز اعلام آمادگی دولت آمریکا برای بازگشت به برجام، کار ایران از جهت روابط عمومی و حفظ حمایت سیاسی و اخلاقی بین‌المللی قطعا دشوارتر خواهد بود.

مشروح این گزارش تحلیلی را در لینک زیر بخوانید:

دوره ترامپ چهارسال صبر کردیم،در دولت بایدن سه‌ماه را تحمل نداریم؟!

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1483150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
    0 0
    وقتی اقایان وا دادن و با تمام بد عهدی طرفین در برجام دم از مذاکره میزنند چرا انها زیاده خواهی نکنند باید همین امروز اعلام کنند در صورت ادامه وضعیت کنونی اقدامات ایران از این به بعد غیر قابل بازگشت خواهد بود و با سریعترین صورت به سمت هسته ای شدن حرکت میکند و بازگشتی در کار نیست و اگر توافقی باشد سر متوقف کردن اقدامات است نه بازگشت