رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: برای فهم دین باید به دین شناسان اصیل مراجعه کرد نه جن گیران و مرتاضان.

به گزارش خبرآنلاین آیت الله محمد تقی مصباح یزدی که اول اردیبهشت ماه گفته بود«برخی افراد منافقانه می‌گویند ما تابع ولایت هستیم ولی طور دیگری عمل می‌کنند» و پیش از این یادآور شده بود که «مخالفت با ولایت فقیه، در حد شرک است» و روز سه شنبه هفته گذشته تاکید کرده بود «متاسفانه بسیاری از اشخاص با ولایت فقیه مانند یک شعار سیاسی معامله می‌کنند» شامگاه پنجشنبه داشتن مقامات عالیه علمی را دلیل بر برتری و صحت افراد ندانست و تاکید کرد: کسانی در انقلاب که مقامات عالیه علمی هم داشتند به انقلاب و اسلام ضربه زدند. 

بنا بر خبری که خبرگزاری رسا از سخنان رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی منتشر کرده، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در نخستین گردهمایی فراگیر قرارگاه عمار که در سالن همایش های این نهاد علمی و آموزشی برگزار شد، با اشاره به فتنه های مختلف از ابتدای انقلاب اسلامی، ابراز داشت: در فتنه های اخیر کسانی مؤثر بودند که سوابق مبارزاتی، انقلابی، زندان و شکنجه داشته و بعد از انقلاب نیز در مسؤولیت هایی حضور داشتند، زحماتی کشیدند و تقریبا برای بسیاری از اینها ما به به و چه چه می کردیم. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با تبیین تفاوت و گردش 180 درجه ای این افراد، فرازهایی از بیانات امام علی(ع) در کتاب شریف نهج البلاغه را متذکر شد و ابراز داشت: مولای متقیان با شیواترین بیان و دقیق ترین واژه ها سرّ این مطلب را بیان می کند. 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت علی(ع) آغاز پیدایش فتنه های دینی را تمایلات و هواهای نفسانی و قرائت های جدید از دین با پوششی از حق می دانند و این بهترین درس برای ما است که هم حوادث روز را بتوانیم به درستی تحلیل کنیم و خود را برای آینده آماده نماییم تا کمتر دچار فتنه شویم. 

آیت الله مصباح یزدی فتنه را آمیزه ای از حق و باطل دانست و بیان داشت: فتنه گران یک مقدار از حق و یک مقدار از باطل را می گیرند و با هم ممزوج می کنند، چراکه اگر تنها حق باشد، آنها به هدف شان نمی رسند و اگر هم باطل صرف باشد کسی از آنها تبعیت نمی کند. 

این استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: نمی توانیم تصور کنیم که هرآنچه فتنه گران و فتنه جویان می گویند باطل است، چراکه اگر این گونه بود کسی دنبالشان نمی رفت و از سویی دیگر نباید تصور کرد که هیچ عنصر باطلی در طالبان حق یافت نمی شود؛ چرا که فقط معصومان و کسانی که صد در صد در مکتب معصومین تربیت شده اند شبیه آنها خواهند بود و البته اینها بسیار کم هستند.

وی تصریح کرد: ما باید باهر کس که می خواهیم همکاری کنیم توجه داشته باشیم که صبغه غالب او حق باشد، نه اینکه انتظار داشته باشیم هیچ اشتباهی نکند، باید مجموعه عوامل شخصیتی او را بررسی کنیم و ببینیم عناصر غالب در او حق بوده یا باطل؟ اهدافی که دارد چه اندازه با اهداف ما همخوانی دارد. 

حمایت از افراد را مطلق نکنیم
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر دیدیم غالب اهداف، شیطانی و باطل است باید او را کنار گذاشت، اما اگر کسی 98 درصد عناصر در او عناصر سالم باشد و البته چند عنصر باطل نیز داشته باشد و بخواهیم او را به خاطر این مساله کنار بگذاریم، چه کسی می ماند و با چه کسی می خواهیم زندگی کنیم. 

وی افزود: در مرحله بعد باید حمایت از این شخصیت و فرد را مطلق نکنیم چراکه ممکن است همان عناصر محدود باطل ظهور کند و باید بگوییم تا مادامی که در صراط مستقیم و پیرو اسلام ناب محمدی است، کار او درست است. 

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: یک وقت برای یک منصب امر دائر می شود که چند نفر کاندیدا هستند و هیچ کدام شان هم معصوم نیستند و نقاط ضعفی دارند، در اینجا باید حساب کنیم اصلح نسبی کدام است و کدامیک به محک و میزان حق نزدیک تر هستند. 

آیت الله مصباح یزدی در ادامه ابراز داشت: معنای آن این نیست که چک سفید بدهیم، بلکه معنایش این است که آن فرد اصلح نسبی از دیگران بهتر است، نه اینکه هیچ اشکال و اشتباهی در او وجود ندارد. 

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه اعتصام به حبل الله را عامل نجات انسان از فتنه ها دانست و خاطر نشان کرد: عاملی که طرفدراران حق را جمع می کند حبل الله است. 

وی گفت: البته کسانی هم که می خواهند فتنه کنند، برای جمع شدن و پیوند خوردن باید عامل و محوری داشته باشند که اینها پیوندشان دین نیست و وحدت شان بر مبنای غیر حق شکل می گیرد. 

آیت الله مصباح یزدی افزود: حرف و سخن امام راحل از روز اول اسلام و تا آخرین لحظه نیز اسلام بود و ایشان تاکید می کردند همه بیایند تا اسلام پیروز شود، اما عده ای شعار دیگری را مطرح کردند و با شعارهایی از جمله ملی گرایی، قوم گرایی و امثال آن می خواهند که همه چیز فدای ایران شود. 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیچیدگی ابعاد فتنه ها، گفت: متاسفانه بسیاری از مردم پاک، روی همان پاکی و صفای باطن، فریب فتنه ها را می خورند، من اشخاصی را که بیش از پنجاه سال است آنها را می شناسم و فکر نمی کردم فریب فتنه ها را بخورند، اما به هر حال فریب خوردند که این مساله به دلیل غفلت از نکات ظریف و لایه های مختلف است که به دام می افتند. 

اسلام را از دین شناسان بگیریم نه از جن گیر و مرتاض
آیت الله مصباح یزدی با تبیین راهکارهای مقابله با این گونه فتنه ها، ابراز داشت: خودسازی، کنترل هوی و هوس و کسب شناخت صحیح و عمیق از دین از جمله عواملی است که به انسان کمک می کند در دام فتنه ها گرفتار نشود. 

وی گفت: برای شناخت دین و حقایق آن باید سراغ کسی رفت که فهم عمیق تری از دین داشته باشد و باید به اهل آن مراجعه کرد. 

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه برای شناخت دین باید به دین شناسان مراجعه کرد نه جن گیران و مرتاضان، ادامه داد: کدام عاقل این را می پذیرد که انسان برای شناخت دین، اهل آن را رها کند و برود سراغ جن گیر، مرتاض و امثال آن. 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برای اینکه به این دام نیفتیم باید دین را از دین شناسان صالح و مورد اعتماد بشناسیم، بدانیم هر کس که علم بسیار دارد حتما مطابق علمش عمل نمی کند. 

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: حتی در انقلاب اسلامی کسانی که دارای مقامات عالیه علمی بزرگ بودند، به علم شان عمل نکردند و به اسلام و نظام خیانت کردند، این مساله در قرآن کریم و آموزه های دینی نیز آمده است. 

وی گفت: باید شناخت مان را نسبت به اسلام و دین تقویت کنیم و در جایی که نمی فهمیم به اسلام شناسان اصیل مراجعه و به دنبال کسانی برویم که از نظر تقوا در اوج و قله هستند. 

آیت الله مصباح یزدی گفت: اما در مسائل اجتماعی باید شرایط اجتماعی را هم درک کرد و بنابراین برای رهبری که می خواهیم از او پیروی و اطاعت کنیم باید سه شرط آشنایی کامل با دین بیشتر از دیگران، تقوای کامل و معرفت صحیح نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی را مدنظر داشته باشیم. 

در زندگی مقام معظم رهبری یک نقطه سیاه هم وجود ندارد
وی در ادامه با تجلیل از هدایت های مقام معظم رهبری و شخصیت ایشان، تاکید کرد: در زندگی ایشان یک نقطه سیاه هم وجود ندارد، شناخت شان از دین را بالاترین دین شناسان تایید می کنند، از لحاظ تقوا نیز در حد اعلی هستند به گونه ای که یک لغزش هم از ایشان ندیده ایم. 

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: مقام معظم رهبری در درک مسائل اجتماعی نیز گوی سبقت را از همه ربوده اند، آنجا که همه بریده اند، ایشان کارساز بوده اند، چنین فردی چقدر می ارزد؟ 

وی در پایان برای سلامتی و دوام توفیقات مقام معظم رهبری دعا کرد و افزود: خداوند تبارک و تعالی ایشان را حفظ کند، بر دوام توفیقاتشان بیفزاید، دشمنان ایشان را ذلیل کند و به ما توفیق شکرگزاری از این نعمت بزرگ را عطا کند.

/27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 149023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گلباز IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۹
    1 0
    احمدی نژاد با اشاره به برخی شایعات خرافی مبنی بر وجود رمال در هیأت دولت اظهار داشت: بحث‌های شنیده شده در خصوص رمال در دولت باعث انبساط خاطر شد. اگر بنا باشد رمال و جن‌گیر کارایی داشته باشند چرا آنان کاری برای خودشان نمی‌کنند. امروز در کل جهان یک نظام الهی موفق در حال درخشش است و در بسیاری از مسائل علمی از جمله فضایی، هسته‌ای، بیوتکنولوژی، اقتصاد و مدیریت ایران جزو کشورهای برتر است وحرف برای گفتن دارد.