۰ نفر
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
عقبگرد بازارهای داخلی و خارجی

در هفته گذشته تمام بازارهای داخلی و خارجی سیر نزولی داشتند. شاخص بورس به دلیل نامشخص بودن سیاست ها و نااطمینانی نسبت به تصمیمات سیاست گذاران از الگوی خاصی پیروی نکرده و همچنان کاهشی است. بازار سکه و دلار نیز با تاثیرپذیری از اخبار سیاسی در حال تغییر است. رمز ارز بیت کوین نیز وارد فاز اصلاح قیمتی شده و قیمت جهانی طلا نیز متاثر از رشد بازده ا.راق خزانه آمریکا کاهش یافت.

در ابتدای هفته گذشته بازار ارز سیر نزولی ملایمی طی نمود و در انتهای هفته قیمت دلار با اندکی افزایش به ۲۵ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. یکی از دلایل افت قیمت دلار در ابتدای هفته کنار گذاشتن مکانیزم ماشه توسط آمریکا و همچنین عدم اجرای طرح خروج از پروتکل الحاقی توسط ایران بوده که منجر به افزایش فروش‌ ها در بازار گردید. برخی فعالان بازار نیز معتقدند سودگیری معامله‌ گران از خریدهای گذشته این کاهش را رقم زده است. لازم به ذکر است که خبر آزاد شدن یک میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز بر کاهش نرخ دلار موثر بوده است. این کاهش ها ناتوانی دلار را برای شکستن مرز ۲۶ هزار تومانی نشان می دهد.

این سیگنال کاهشی به این بازار نیز منتقل شد. در دو روز پایانی هفته گذشته قیمت دلار و سکه اندکی افزایش یافت و تا حدی افت ابتدای هفته جبران گردید. در مجموع نرخ دلار و سکه در هفته گذشته کاهش ۱.۷ و ۳.۵ درصدی را به ثبت رساندند. به عقیده برخی تحلیل گران افزایش دوباره قیمت این دو دارایی ناشی از اختلاف بین دولت و مجلس در رابطه با نحوه اجرایی شدن پروتکل الحاقی می باشد. از سوی دیگر برخی از فعالان دلیل این رشد قیمتی را ناشی از وقوع انفجار در منطقه سبز بغداد و متهم شدن ایران به دست داشتن در این انفجار می دانند.

در هفته منتهی به ۸ اسفند شاخص کل بورس با افت ۲.۶ درصدی بیش از ۳۲ هزار واحد ریزش نمود. خروج سرمایه گذاران از بازار بورس به دلیل عدم اطمینان ایجاد شده از سوی مقامات کشور عمده ترین دلیل کاهش شاخص بورس می باشد. به گفته برخی تحلیل گران با توجه به نامشخص بودن متغیرهای سیاسی بازار سهام و فضای نامعلوم اقتصاد کلان کشور، معاملات از الگوی مشخصی پیروی نکرده و بازار سهام همچنان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد. به نظر می رسد بازنگری در قوانین و مقررات زائد مانند محدودی های حجم مبنا و دامنه نوسان و جلوگیری از دخالت در قیمت گذاری و همچنین تصمیمات مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ سود بانکی و همچنین انتظارات تورمی ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی و ریسک‌های سیاسی تعیین کننده روند قیمت سهام و بازار بورس خواهد بود.

در هفته منتهی به ۲۶ فوریه قیمت انواع نفت در بازار جهانی به طور نوسانی صعود کرد. ادامه یخبندان گسترده در تگزاس و برخی دیگر از ایالت های آمریکا و روند کند بازگشت شرکت ‌های انرژی آمریکا به چرخه تولید نفت، دلیل اصلی افزایش بهای نفت در هفته گذشته بوده است. همچنین پایبندی عربستان به کاهش یک میلیون بشکه ای نفت در روز دلیل دیگر این جهش قیمتی می باشد. بر اساس پیش بینی های سازمان های بین المللی، این روند صعودی ادامه خواهد یافت.

ارزش دلار آمریکا و هر انس طلای جهانی در هفته منتهی به به ۲۶ فوریه کاهش یافت. با رشد بازده اوراق خزانه آمریکا به بالاترین حد در یک سال اخیر و امیدواری ها از بهبود اقتصاد آمریکا، بهای طلا به شدت کاهش پیدا کرد و تنها در یک روز افت ۳.۵ درصدی را به ثبت رساند. به اعتقاد برخی کارشناسان ادامه سیاست های پولی انبساطی در کشورهای مختلف و اثرات تورمی این سیاست ها، قیمت طلا مجددا افزایش یابد. در مقابل عده ای دیگر معتقدند با توجه به رشد بازده اوراق قرضه و احیای اقتصاد جهانی قیمت طلا مسیر نزولی خود را ادامه خواهد داد.

بیت کوین که در هفته منتهی به ۱۹ فوریه رشد ۷.۱ درصدی را به ثبت رسانده بود، در هفته گذشته با کاهش ۵ درصدی به ۴۹ هزار و ۳۸۶ دلار رسید. این در حالی است که تنها در روز سه شنبه قیمت این ارز دیجیتال ۱.۴ درصد افت نمود. برخی از تحلیل گران این سیر نزولی را ناشی از اصلاح قیمتی می دانند اما معتقدند چنانچه  این ارز دیجیتال مرز ۴۵ هزار دلار را بشکند با ریزش های سنگین مواجه خواهد بود.

در هفته گذشته فلزات اساسی به جز نیکل و سرب رشد مثبت را به ثبت رساندند. اختلال عرضه در کشورهای شیلی، پرو و برزیل به عنوان مهم‌ ترین عرضه ‌کنندگان فلزات پایه دلیل اصلی رشد قیمت فلزات بوده است. همچنین با توجه به سرعت پایین واکسیناسیون در نقاط مختلف دنیا و نگرانی ­ها از بهبود تقاضای جهانی همچنان احتمال اصلاح مجدد قیمت فلزات وجود دارد.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1491295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =