۰ نفر
۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
نباید دوباره معطل غرب شویم

تحولاتی که در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران در روزهای اخیر در اروپا و با حمایت آمریکا در حال رخ دادن است عمدتا به‌دلیل موضع قاطع ایران در اجرای حرف قطعی است؛

مقام معظم رهبری اعلام کردند مبنی بر این‌که تا وقتی لغو تحریم‌ها به صورت کامل صورت نگیرد ما نیز به تعهدات برجامی خودمان باز نخواهیم گشت و فقط وقتی آمریکا به‌صورت عملی، تحریم‌ها را بردارد و این مساله راستی‌آزمایی شود آن زمان ایران هم حاضر است بار دیگر تعهدات برجامی خود را به‌صورت کامل اجرا کند.
بعد از این موضع قطعی ما و همچنین سیاست ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی، متاسفانه مجددا اروپا و آمریکا در یک خطای محاسباتی به اعمال فشار علیه ایران روی آوردند. اول اعلام کردند قصد دارند قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام تصویب کنند اما ایران موضع قاطعی در این زمینه گرفت و اعلام کرد اگر چنین اتفاقی بیفتد اوضاع پیچیده‌تر خواهد شد و ممکن است اقدامات جدیدی از سوی ایران صورت بگیرد. همچنین مخالفت برخی قدرت‌های دیگر مثل روسیه و چین و برخی از کشورهای اروپایی از جمله اتریش باعث شد کشورهای اروپایی از پیشنهاد قطعنامه علیه ایران صرف‌نظر کنند و آمریکا هم از این سیاست حمایت کرد. این رویکرد اروپایی‌ها، یک رویکرد منطقی بود و اجازه نداد اوضاع پیچیده‌تر شده و گره توافق هسته‌ای، کور شود اما این به آن معنی نیست که آنها اقدام راضی‌کننده‌ای برای ایران انجام داده‌اند.  

ایران فقط زمانی راضی خواهد شد که تحریم‌ها به‌طور کلی لغو شود و به اعتقاد من عقب‌نشینی از این موضع، نوعی نقطه‌ضعف برای ایران تلقی شده و باعث می‌شود آنها قدم‌های دیگری بردارند و جلو بیایند و تحت عناوینی چون حقوق بشر، فشارهای خود بر ایران را تشدید کنند.
اقدام ایران مبنی بر لغو پروتکل الحاقی، اقدامی منطقی و عقلایی و در چارچوب توافق‌نامه هسته‌ای است و ما براساس بند ۳۶ برجام این حق را داریم که اگر طرف مقابل تعهدات خود را انجام ندهد ما هم به تعهدات‌مان عمل نکنیم. این یک حق است و بنابراین کار ما کاملا قانونی بوده و مطالبه ما هم کاملا برای جامعه جهانی، قابل پذیرش است زیرا قرار بود در قالب توافق هسته‌ای ما محدودیت‌هایی بپذیریم و طرف مقابل هم تمامی تحریم‌ها را لغو کند و ارتباط مالی ما با دنیا کاملا معمولی شود. ما محدودیت‌ها را پذیرفتیم اما طرف مقابل اجازه نداد روابط مالی ما با دنیا عادی شود لذا ما این حق را داشتیم که محدودیت‌های هسته‌ای خود را کنار بگذاریم.

در شرایط فعلی نباید اجازه داد در دوره ریاست‌جمهوری جدید آمریکا مجددا روحیه و رویکرد سلطه‌طلبانه آمریکا علیه ایران اعمال شود. این رویکرد معمولا با حمایت چند کشور اروپایی همراه بوده است و ما نباید بگذاریم مجددا این اتفاقات تکرار شود. ایران باید همچنان روی مواضع قاطعانه خود بایستد و با پیگیری سیاست‌های مقام معظم رهبری، تا وقتی تحریم‌ها لغو نشده از موضع خود عقب‌نشینی نکنیم.  در عین حال نباید معطل آمریکا باشیم چرا که به نظر نمی‌رسد لغو تحریم‌ها و راضی کردن ایران، برای آمریکایی‌ها اولویت داشته باشد و دولت آقای بایدن در شرایط فعلی اولویت‌های دیگری در حوزه‌های داخلی و خارجی دارد. مسؤولان محترم در این شرایط نباید طوری اقدام کنند که مردم چشم انتظار بیرون بوده و اقتصاد کشور معطل تصمیمات کشورهای اروپایی و آمریکا باشد. باید مسیر مقاوم‌سازی اقتصاد را ادامه داده و مطالبات حق‌طلبانه خود را پیگیری کنیم و قطعا این مسیر درنهایت به نفع ملت ایران خواهد بود.

* منتشر شده در روزنامه جام جم ۱۳۹۹/۱۲/۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =