فولاد حامیران، عرضه کننده انواع ورق‌های فولادی

امروزه در ایران انواع ورق های فولادی به صورت رول و کلاف در کارخانه ها تولید و عرضه می شود، این ورق ها دارای انواع مختلفی بوده و بر اساس روش تولید و مواد خام اولیه نام گذاری می گردد.

شرکت فولاد حامیران با نیم قرن تجربه در زمینه صنعت فولاد های آلیاژی هدف خود را بر مبنای ارائه بهترین محصولات فولادی از جمله ورق های روغنی و سیاه قرار داده است و در تلاش است تا اطلاعات شما را در زمینه انواع ورق های تولید شده کامل کرده تا مناسب ترین نوع آن را برای مصارف مورد نیاز انتخاب نمایید.

یکی از هزاران خدمات شرکت فولاد حامیران، تولید محصولات فلزی به صورت ورق‌های فولادی است، این ورق‌ها دارای انواع مختلفی بوده و هرکدام به جهت داشتن ساختاری منحصر به فرد، از کاربردی خاص در صنعت ساختمان سازی برخوردار می‌باشند.

ورق‌ها از نظر روش تولید به دو دسته نورد گرم و نورد سرد تقسیم شده و هر کدام از دسته‌ها نیز شامل انواع مختلفی می‌باشند. این تنوع در ساخت و تولید موجب شده تا نتوان قیمت ورق فولادی را ثابت در نظر گرفت و روزانه با نوسان در قیمت آن مواجه باشیم.

پرفروش‌ترین ورق‌های عرضه شده در فولاد حامیران ورق روغنی، ورق سیاه و ورق گالوانیزه است که با قیمت روز ورق به فروش می‌رسد، در ادامه به بررسی هریک از انواع ورق ها می‌پردازیم.

ورق فولادی نورد گرم:

نورد گرم فرآیندی است که طی آن فلز داغ را از بین دو غلتکی که در خلاف جهت یکدیگر در حال حرکت‌اند عبور می‌دهند، فاصله این غلتک‌ها عموما از ضخامت قطعه فولادی مورد نظر کم‌تر است.

دمای استفاده شده در این روش چیزی در حدود 926 درجه سلسیوس بوده و تقریبا بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد است، این امر موجب افزایش قابلیت شکل‌پذیری در فولاد خواهد شد.

ورق های نورد گرم در زبان انگلیسی هات رول پیت ( Hot Rolled Plate ( و یا هات رول کویل ( Hot Rolled coil ( نامیده می‌شوند. کاربرد این ورق‌ها در مصارف ساخت و ساز، مخازن تحت فشار، جوشکاری، تیرآهن، ریل، لوله‌های استیل و غیره می‌باشد.

لازم به ذکر است که ورق‌های حاصل از نورد گرم کیفیت پایین‌تری نسبت به ورق‌های نورد سرد دارند، برای حل این مشکل شرکت بزرگ فولاد حامیران قادر است در برخی موارد و طبق نیاز مشتری، خواص ورق‌های حاصل از نورد گرم را با عملیات نرمالایز کردن، تمپر و کوئنچینگ نمودن بهبود ببخشد.

ورق سیاه:

دو مورد از پرکاربرد ترین ورق‌های نورد گرم، ورق سیاه st37 و st52 نام دارد. St  مخفف کلمه Strength بوده و عددی که بعد از نماد St قرار می‌گیرد میزان تنش نهایی یا همان سختی ورق را بر حسب کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع نشان می‌دهد.

ورق سیاه St37 که در صنعت با نام فولاد نرمه نیز شناخته می‌شود در گروه فولادهای کم‌کربن قرار داشته و مهم‌ترین کاربرد آن مربوط به صنعت ساختمان سازی می‌باشد.

ورق سیاه St52 فولاد پرمقاومت و کم آلیاژ محسوب شده و با اضافه نمودن مقادیری چون مس، نیکل، منگنز به فولاد کربن دار تبدیل می‌گردد، st52  به جهت قابلیت جوش‌پذیری بالا در صنایع سنگین پرکاربرد می‌باشد.

فولاد حامیران، عرضه کننده انواع ورق‌های فولادی

ورق فولادی نورد سرد:

در برخی موارد ورق‌های حاصل از نورد گرم را نمی‌توان به طور مستقیم به بازار عرضه نمود و نیاز است عملیاتی چون نورد سرد روی آنها صورت گیرد.

کاهش ضخامت ورق، یکی از اتفاقاتی است که توسط یک الی چندین قفسه رفت و برگشتی در نورد سرد اتفاق می‌افتد، این قفسه ها شامل چهارچوب فولادی و یاتاقان‌های غلتک است. قفسه های چهار غلتکه برای کاهش نیرو، افزایش دقت و ایجاد یکنواختی در ضخامت ورق‌های نازک به کار گرفته می‌شود.

ورق روغنی:

ورق روغنی حاصل نورد سرد است. در فرآیند نورد سرد با اعمال فشار بر روی ورق تغییراتی در آن صورت می‌گیرد از جمله کاهش ضخامت، افزایش سختی و کاهشِ درصدِ شکل‌پذیری.

از آنجایی که شکل‌پذیری امری بسیار مهم در ساخت و طراحی ورق‌های فلزی می‌باشد شرکت فولاد حامیران با انجام عملیات آنیل، مشخصه‌های فولاد را به جهت افزایش میزان انعطاف‌پذیری بنا به درخواست مشتری تغییر می‌دهد.

همانطور که گفته‌شد فرآیند آنیل کردن برای افزایش انعطاف‌پذیری فولاد می‌باشد، در علم مواد آنیل کردن به معنای تغییر خواص از جمله سختی و شکل‌پذیری ماده است، در این فرآیند ماده مورد نظر تا دمایی مناسب گرم شده و سپس با سرعت مناسب تا دمای محیط سرد می‌گردد.

ورق‌های روغنی عموما در صنایعی چون مصالح ساختمانی، بدنه خودرو، لوازم خانگی، ساخت انواع قفسه و پانل مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی می توان گفت این ورق‌ها در مواردی که شکل ظاهری و فرم دادن به صورت بسیار ظریف به ورق حائز اهمیت است، استفاده می‌گردد.

ورق‌های روغنی باتوجه به آلیاژی که در آنها به‌ کار رفته است به گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند، این گروه‌ها شامل st12 ، st13 و st14 می‌باشد.

در بین گروه‌های ذکر شده ورق st12  که به آن ورق کششی نیز گفته می‌شود دارای بیشترین کاربرد بوده و عموما در موارد مرتبط به ساخت‌وساز استفاده می‌گردد.

ورق st13  نیمه‌کشش محسوب شده و در سازه‌های صنعتی و غیرصنعتی با پرسکاری عمقِ‌ کم کاربرد دارد.

فولاد حامیران، عرضه کننده انواع ورق‌های فولادی

ورق st14 دارای بالاترین میزان کشش بوده و نسبت به دیگر ورق‌ها از انعطاف پذیری زیادی برخوردار می‌باشد. این نوع از ورق‌ها در  پرسکاری با عمق زیاد به کار گرفته شده و عموما در صنایع خودرو سازی کاربرد دارند.

ورق گالوانیزه:

ورق‌های گالوانیزه از پوشش‌دهی بر روی ورق‌های فولادی که عمدتا حاصل فرآیند نورد سرد هستند، به وجود می‌آیند.

پوشش‌دهی توسط فلز روی که یک محافظ مطمئن برای فولاد است صورت می‌گیرد فلز روی موجب شده تا فولاد دچار خراشیدگی و اکسید نگردد.

یکی از کاربردهای مهم ورق‌های گالوانیزه، گاردریل‌های کنار خیابان است که همواره در معرض اکسید شدن قرار دارند؛ در ساخت گاردریل‌ها ضروری است که از ورقی با بالاترین میزان مقاومت در برابر خوردگی استفاده گردد.

با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت شناخت ویژگی و خواص ورق‌ها به جهت استفاده درست از آنها امری ضروری محسوب شده و نیاز است قبل از خرید ورق فولادی، از مشاوره کارشناسان مربوطه بهره بگیرید.

 شرکت فولاد حامیران مفتخر است با اخذ نمایندگی از بزرگ‌ترین کارخانه‌جات ایران از جمله مجتمع فولاد آلیاژی اصفهان و عاملیت فروش فولاد آلیاژی ایران شما در این زمینه راهنمایی نماید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1493656