این سخنرانی که بخش‌هایی از آن را می‌بینید در ۱۴ مارچ ۲۰۱۶ در بخش مطالعات ایرانی دانشگاه استنفورد صورت گرفته بود گفتنی است مدیریت شهری اعلام کرده است شخصیت حاجی فیروز از کارناوال‌های نوروزی حذف می‌شود معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران دلیل این تصمیم‌گیری را برداشت‌های نژادپرستانه از چهره سیاه حاجی فیروز عنوان کرده است.

264 262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1498299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 0
    با سلام وارادت، از لطف شما در ارسال مطالب مفيد و خواندني بسيار سپاسگزارم. اين كه ريشه و اصل حاجي فيروز را از كجا دانسته اند و يا بر گرفته از كدام رسم و عقايدي هست قطعا آموختني است. مرحوم مهرداد بهار انرا از داستان مرگ سياوش مي داند ديگران از كتيبه هاي بجاي مانده ،نماد زمستان مرده . مرحوم اخوان ثالث در پاورقي شعر ارغنون بقاياي نفرت انگيز عهد توحش و برده داري مي داند. از اين نظرات متفاوت كه بگذريم، به نظر من هر آداب و سنني براي بقاي خود بايد با روح زمانه خود سازگار باشد و الا مفهوم مستتر در آنرا نمي تواند تنها با اجراي نزديك به اصل منتقل كند . البته در اكثر آيين ها و مراسم كهن مثل كارناوال ها در فصول مختلف سعي در حفظ اصل سنت با تغييرات متناسب با درك زمانه انجام مي پذيرد. براي مثال در جشن هالوين كه ياد آور بازگشت ارواح به زمين و شب مردگان ناميده مي شود ما شاهد كارناوال ها و مراسمي هستيم كه ضمن رعايت و حفظ اصل مفهوم سنتي آن ، نمايش ها و اجراهايي متفاوت و داراي پيام هاي گوناگون اجرا مي شود. اجراي هر مراسمي با هر فلسفه اي چنانكه به بخشي از آدميان لطمه بزند ،دور از شان و كرامت ذاتي انسان ا