۱ نفر
۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲
کیهان باز هم با صادق خرازی تصفیه حساب کرد

کیهان نوشت:صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان مدعی شده که دولت بایدن در میان دولت‌های آمریکا در چهل سال گذشته، نزدیک‌ترین سیاست به ایران را دارد.

معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات گفت: من می‌خواهم واقع‌بینانه و مثبت صحبت کنم. شاید برخی نظر مثبت من را برنتابند و یا به صورتی انتزاعی روی آن داوری کنند. معتقدم در میان دولت‌هایی که در آمریکا بودند سیاست خارجی آقای بایدن در چهل سال گذشته نزدیک‌ترین سیاست به ایران خواهد بود ولی به شرطی که ما طرف مقابل خود را بفهمیم و بشناسیم. اینکه می‌گویم نزدیک‌تر است به این معنی نیست که آنها عاشق چشم و ابروی جمهوری اسلامی باشند یا مبانی ایدئولوژیک انقلاب اسلامی را درک کرده باشند بلکه شرایط ما و آمریکایی‌ها در منطقه به‌گونه‌ای است که آمریکا امروز می‌تواند نزدیک‌ترین سیاست را به ایران داشته باشد.
وی می‌افزاید: تفکری در آمریکا وجود دارد که می‌پرسد تا کجا و چقدر باید هزینه اسرائیل را بدهیم؟! از دنیای اسلام دور شده‌ایم. اگر دقت کنید ما اوباما را به سمت نگاه‌های انتزاعی هل دادیم. اوباما به دانشگاه الازهر مصر رفت و اولین سخنرانی تاریخی باراک حسین اوباما در الازهر مصر بود و وقتی وارد مسجد الازهر شد مثل مسلمانان کفش‌های خود را درآورد و با پای بدون کفش رفت و احترام گذاشت. دولت بایدن و سیاست خارجی بلینکن و تیم امنیت ملی او همه در مورد اعراب متفق‌القول هستند. با عربستان سعودی در موضوع یمن مشکل دارند. با امارات مشکل دارند و در قبال عراق نیز عقیده دارند که هرچه زودتر باید عراق را به مردم این کشور تحویل بدهیم و باید دوره‌گذاری منطقی داشته باشیم. در مورد افغانستان عقیده دارند مذاکره با طالبان بی‌خود بود. درخصوص پاکستان اولویت اول بایدن مهار این کشور است نه ایران.

اظهارات آقای خرازی به دلایل مختلف، مخدوش و تاریخ مصرف گذشته است. اگر برخی از این گمانه‌زنی‌ها در سال 92 قابل طرح بود، اکنون مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته و با عملکرد دولتین اوباما و ترامپ (و همچنین مواضع دولت بایدن) ابطال شده است.
چگونه ادعا می‌شود سیاست خارجی بایدن به سیاست ایران نزدیک است و حال آنکه این دولت با صراحت می‌گوید حاضر نیست به تعهدات خود در برجام برگردد و آن تعهدات را گروگانی برای تمدید محدودیت‌های برجامی ایران و افزودن باج‌خواهی‌های نظامی و منطقه‌ای می‌داند؟‌ یعنی  آقای خرازی در این موارد، حق را به دولت بایدن می‌دهد؟! آقای بایدن علنا از ترور شهید سلیمانی حمایت کرد، برخلاف مخالفت با ترامپ، سیاست فشار حداکثری او را ادامه می‌دهد و در مسائل منطقه نیز جانب جنایتکاران سعودی و صهیونیست را می‌گیرد.
از سوی دیگر آیا آقای خرازی متوجه نیست که عمق چالش و تقابل ما با اوباما، چگونه رفتن او به مسجدی در الازهر (با کفش یا بدون کفش) نیست؟ آیا او فراموش کرده که شدیدترین تحریم‌های تاریخ موسوم به تحریم‌های فلج‌کننده را همین دولت اوباما علیه ملت ایران اعمال کرد. پشت جریان براندازی در سال 88 ایستاد، مرتکب ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری سایبری شد، در عراق و سوریه برای ناامن کردن مرزهای ایران و فشار بر کشورمان داعش را راه انداخت و تحریم‌های جدید ویزا و آیسا و سیسادا علیه کشورمان را برخلاف برجام اعمال کرد؟ و آیا نمی‌داند که مقامات دولت بایدن بر تداوم و هوشمندسازی همین فشارهای تحریمی تاکید کرده‌اند؟!
از طرف دیگر طبق بیان‌های روشن و عقلانی رهبر معظم انقلاب، مسئله ما بازگشت آمریکا به برجام نیست بلکه مطالبه مشروع جمهوری اسلامی ایران برداشتن تحریم‌هاست. در مقابل، دولت آمریکا گردن‌کشی می‌کند، این گردن‌کشی چه ربطی به اروپا دارد که آقای خرازی اصرار دارد به این ترتیب، بایدن را تبرئه و بزک کند؟!
23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1500731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =