۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۷

چهار خبر از دنیای فناوری: از کارت‌های اعتباری آزمایش چشایی و خبرهای گوگل تا مایع جذب‌کننده مواد سمی

تحلیل‌های آمریکن‌آنلاین نشان می‌دهد یاهو میل، هات‌میل و جی‌میل، به‌ترتیب محبوب‌ترین سرویس‌های ای‌میل رایگان در سراسر جهان هستند.

چند روز پیش، گزارش منتشر شده بود که نشان می‌داد کاربران گوگل در مدت یک ماه، جستجوهای بیشتری را نسبت به کاربران یاهو و مایکروسافت انجام می‌دهند و بدین‌سان، گوگل رتبه اول در جستجوهای آنلاین را در اختیار گرفت. اما در تحلیل جدید، جی‌میل در رده سوم و پس از سرویس‌های یاهو و مایکروسافت قرار گرفته است.

سرویس پست الکترونیک یاهو محتوی ده‌ها میلیون ای‌میل است که با دفاع از هویت کاربران خود، ارتباط میان صدها میلیون نفر را برقرار می کنند. پس از یاهو، هات‌میل، سرویس پست الکترونیک مایکروسافت با 5 گیگابایت فضای پست الکترونیک اختصاصی برای هر کاربر، قرار گرفته است.

کتابخانه ملی فرانسه به گوگل پیوست
کتابخانه ملی فرانسه قصد دارد با گوگل ائتلاف کند و به این ترتیب در کنار کتابخانه‌هایی از آمریکا، انگلیس، آلمان و اسپانیا قرار گیرد که کتاب‌های خود را به صورت دیجیتالی در اختیار بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیا قرار داده‌اند.

گوگل از حدود چهار سال پیش، سرویس کتاب‌های خود را راه‌اندازی کرد و از آن زمان با مخالفان بسیاری روبرو شد. به تدریج برخی از کتابخانه‌ها با این موتور جستجو به توافق رسیدند و کتاب‌های خود را به صورت دیجیتالی در اختیار این سرویس قرار دادند.

اکنون کتابخانه ملی فرانسه نیز قصد دارد با گوگل به توافق برسد. در صورت ائتلاف این موسسه فرانسوی و گوگل، تعداد کتابخانه‌هایی که با این سرویس همکاری می‌کنند به 29 کتابخانه می‌رسد.

در این خصوص دنیس بروکمن، دبیرکل کتابخانه ملی فرانسه اظهار داشت: «مذاکرات با گوگل می‌تواند ظرف چند ماه آینده به یک توافق دست یابد. برای دیجیتالی کردن منابع موجود در این کتابخانه ما یک حدود 50 تا 80 میلیون یورو نیاز داریم». براساس گزارش یو.اس.ای‌تودی، این در حالی است که در پروژه فعلی دیجیتالی شدن این کتاب‌ها، کتابخانه ملی فرانسه تنها پنج میلیون یورو در سال اختصاص داده است.

گوگل تاکنون 10 میلیون کتاب (در مقابل 15 میلیون کتاب پیش‌بینی شده) را از کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و اسپانیا دیجیتالی کرده است. از این میان 5/1 میلیون اثر همچنان تحت حفاظت حق مولف هستند.

زبان رنگ‌رنگ
محققان دانشگاه ایلی‌نوی موفق به تولید ابزاری مشابه یک کارت اعتباری شده‌اند که می‌تواند با استفاده از کدهای رنگی، طعم‌های مختلف شیرینی را بچشد.

به گزارش ساینس دیلی، زمانی که این کارت درون غذا یا نوشیدنی قرار می گیرد، مجموعه‌ای از نقاط رنگی می‌تواند نوع شیرینی موجود در غذاها را تعیین کند. محققان عملکرد این کارت‌ها را مشابه عملکرد کاغذهای تورنسل می‌دانند که می‌تواند اسیدیته محلول‌ها را با رنگ‌های متنوع نشان دهد. حسگر کارت‌ها می‌تواند 14 نوع مختلف از انواع شیرینی‌های طبیعی و مصنوعی را از یکدیگر تمیز دهد.

این پروژه بسیار مورد توجه صنایع غذایی قرار گرفته که برای تست طعم محصولات خود، در جستجوی ابزاری کم‌هزینه و سریع با دقت بالا هستند. این حسگرهای جدید می‌توانند پس از دو دقیقه، نتیجه آزمایش را اعلام کنند که در مقایسه با 30 دقیقه روش‌های آزمایشگاهی، زمانی بسیار ناچیز به شمار می‌رود.

مایعی برای جذب گازهای سمی
گروهی از دانشمندان آمریکایی، نوعی مایع آلی با قابلیت استفاده مجدد را اختراع کرده‌اند که می‌تواند گازهای مضر دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد را جذب کند. محققان لابراتوار ملی پاسیفیک نورث‌وست و وزارت انرژی آمریکا، این مایع آلی را با هدف کاهش گازهای مضر ساطع شده از نیروگاههای برق و کارخانجات صنعتی توسعه داده‌اند.

این ماده آلی به نام منواتانول‌آمین، در ترکیب با آب و در دمای محیط می‌تواند این دو گاز سمی را با حداقل مصرف انرژی جذب خود کند. گازهای مضری چون دی‌اکسیدکربن و دی‌اکسیدگوگرد که گازهای اسیدی نامیده می‌شوند،طی این فرایند شستشو و تصفیه می‌شوند و بنابراین می‌توان در تصفیه محیط‌های آلوده به این گازها نقش مهمی ایفا کند.

براساس گزارش ساینس‌دیلی، روش‌های فعلی تنها می‌توانند با مصرف انرژی بسیار، دی‌اکسیدکربن را جمع‌آوری کنند؛ اما در این روش جدید مصرف انرژی بسیار پایین است و در کنار دی‌اکسیدکربن می‌توان دی‌اکسید گوگرد را هم از محیط جمع‌آوری کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 09139450385 IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۷
    0 0
    عالی بود.