قرارداد اجاره زمین کشاورزی (نکات مهم!) را چطور بنویسیم؟

قرارداد اجاره زمین کشاورزی را با رعایت قوانین و مقررات بنویسید. لازم است تمام نکات کاربردی آن را بدانیم. با ما همراه باشید و این نکات را یاد بگیرید.

امروزه زمین کشاورزی یکی از منابع مهم کسب درآمد است. اشخاص با دانش، تخصص، مهارت و تجربه کافی در زمینه کشت محصولات کشاورزی می‌توانند با کشت محصولات زراعی مختلف، سود و منفعت زیادی کسب کنند. قرارداد اجاره زمین کشاورزی یکی از انواع اجاره نامه (روی لینک بزنید) و مناسب اشخاصی است که تمایل دارند در این حوزه فعالیت کنند اما برای کشت محصول یا محصولات مورد نظر خود، زمین کشاورزی ندارند. از طرف دیگر، بعضی از مالکان نیز به دلایل مختلف مانند، کهولت سن و عدم توانایی جسمی لازم برای اداره زمین کشاورزی، زمین خود را به اشخاص متقاضی اجاره می‌دهند.

ما در این مقاله قصد داریم به سوالات رایج در زمینه نمونه اجاره نامه زمین کشاورزی پاسخ دهیم. سوالاتی مانند اینکه قرارداد چه ماهیتی دارد و تابع چه قوانین و مقرراتی است؟ این قرارداد تحت چه شرایطی معتبر خواهد بود؟ شرایط فسخ قرارداد اجاره زمین کشاورزی چیست؟ چه مواردی باید در تنظیم این قرارداد رعایت شود؟ روش صحیح تنظیم این قرارداد چه روشی است؟

بررسی ماهیت این قرارداد اجاره زمین کشاورزی

این قرارداد، توافقی است که بین مالک زمین کشاورزی و شخصی که مایل است در زمین او کار کند تنظیم می‌شود. به مالک زمین، موجر و به طرف مقابل ایشان، مستاجر گفته می‌شود. در این قرارداد، مالک زمین، برای مدت معینی، آن را به مستاجر اجاره می‌دهد تا ایشان در این زمین به کشت و زرع محصول بپردازد، مستاجر نیز در ازای این امکان، مبلغی بابت اجاره بهای زمین به موجر پرداخت می‌کند. بنابراین، نمونه اجاره نامه زمین کشاورزی یک قرارداد مُعَوَض است و مجانی نیست. این قرارداد در دسته بندی قرارداد اجاره (روی لینک بزنید) است.

این قرارداد یک قرارداد تملیکی محسوب می‌شود، یعنی مستاجر در طول مدت قرارداد، مالک منافع زمین کشاورزی است و تمام محصولات به دست آمده از زمین متعلق به ایشان است. از طرف دیگر، این قرارداد مانند سایر اجاره نامه‌ها یک عقد لازم است و طرفین حق فسخ آن را ندارند؛ یعنی شرایط فسخ قرارداد اجاره زمین کشاورزی ، شرایطی است که در قرارداد پیش بینی شده باشد یا شرایط فسخ قانونی برای موجر، مستاجر یا هر دو طرف ایجاد شود. نکته آخر در خصوص این قرارداد این است که این قرارداد یک قرارداد موقت است و جنبه دائمی ندارد. معین بودن مدت این قرارداد و ذکر تاریخ آغاز و پایان آن بیانگر این مطلب است.

بررسی شرایط اعتبار قرارداد اجاره زمین کشاورزی

باید در تنظیم نمونه اجاره نامه زمین کشاورزی شرایطی جهت اعتبار و استحکام آن وجود داشته باشد تا قانون این قرارداد را معتبر بداند و در موارد لزوم با استناد به فرم اجاره نامه زمین کشاورزی از طرفین یعنی موجر یا مستاجر حمایت کند. این شرایط در یک دسته بندی کلی به دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم می‌شوند.

برای اطلاع بیشتر از این قرارداد، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی (روی لینک بزنید) استفاده کنید. تیم حقوقی رکلا یک مرجع تخصصی در حوزه تنظیم قرارداد است و می‌تواند در فرایند تنظیم این قرارداد به شما کمک کند.

شرایط عمومی صحت قرارداد اجاره زمین کشاورزی

شرایط عمومی برای معتبر بودن این قرارداد با استناد به ماده ۱۹۰ قانون مدنی، همان شرایط کلی صحت و اعتبار تمام معاملات است که باید در هر نوع قراردادی رعایت شود. این شرایط شامل: قصد و رضایت طرفین برای تنظیم فرم اجاره نامه زمین کشاورزی، اهلیت طرفین یعنی دارا بودن صلاحیت مورد نظر قانون برای تنظیم قرارداد، مشروعیت و هدف تنظیم قرارداد و معین بودن موضوع قرارداد است. بنابراین، در صورتی که حتی در تنظیم اجاره نامه دستی ساده زمین کشاورزی، یکی از این شرایط رعایت نشود، قرارداد بی اعتبار است و هیچ گونه اثر قانونی ندارد. برای مثال اگر زمین کشاورزی موضوع قرارداد نامشخص باشد یا مستاجر زمین را برای اهداف نامشروع مانند کاشت تریاک اجاره کند یا یکی از طرفین نسبت به تنظیم قرارداد، رضایت نداشته یا یکی از طرفین صغیر یا دیوانه باشد؛ در تمام این شرایط نمونه اجاره نامه زمین کشاورزی از لحاظ قانونی، معتبر نیست.

شرایط اختصاصی صحت این قرارداد

باید مدت نمونه اجاره نامه زمین کشاورزی مشخص و معین باشد، در غیر این صورت، قرارداد باطل است.

باید صاحب یا مالک زمین کشاورزی بتواند این زمین را در طول مدت اجاره در اختیار مستاجر قراردهد تا مستاجر با کشت محصول درآن کسب سود و منفعت کند. اگر موجر به هر دلیلی نتواند زمین را به مستاجر واگذار کند، قرارداد باطل است.

اگر استفاده مستاجر از این زمین با حفظ و بقای اصل ملک همراه نباشد، در این شرایط نیز قرارداد بی اثر است.

اگر زمین کشاورزی به دلیل هر عیب و نقصی قابلیت استفاده مورد نظر مستاجر را از دست بدهد و موجر نتواند این عیب را برطرف کند یا در شرایطی که این زمین نابود شود یا از بین برود در تمام این حالات نیز قرارداد باطل است.

بررسی فوت موجر یا مستاجر در قرارداد اجاره زمین کشاورزی

این قرارداد حتی اگر به صورت اجاره نامه دستی ساده زمین کشاورزی نیز تنظیم شود، یک قرارداد لازم است. یعنی طرفین حق فسخ آن را ندارند و شرایط فسخ قرارداد، فقط مواردی است که در قانون، این قرارداد را قابل فسخ بداند یا با توافق طرفین در متن قرارداد اجاره زمین کشاورزی پیش بینی شده باشد. در نتیجه، فوت موجر یا مستاجر به طور کلی، تاثیری در اعتبار این قرارداد ندارد. زمانی این مساله در اعتبار قرارداد تاثیر گذار و موجب ابطال آن است که موجر در طول عمر خود، فقط مالک منافع زمین کشاورزی باشد، یعنی در این حالت، ایشان نیز مالک اصل زمین نیست و فقط در طول عمر خودش حق استفاده از منافع زمین یا واگذاری آن به دیگری را دارد و اگر ایشان در طول مدت اجاره به هر دلیل فوت کند؛ در این شرایط، با فوت ایشان قرارداد باطل است. از طرف دیگر، اگر موجر در متن قرارداد شرط مباشرت برای مستاجر بگذارد، یعنی شرط کند که تنها شخص مستاجر، حق استفاده از زمین موضوع قرارداد را دارد، در نتیجه، فوت مستاجر در این حالت نیز موجب ابطال و بی‌اعتباری قرارداد است.

پرداخت مالیات در نمونه اجاره نامه زمین کشاورزی

نکته مهمی که لازم است قبل از تنظیم فرم اجاره نامه زمین کشاورزی بدانید، ذکر این مطلب است که طبق قانون و مقررات مالیات املاک، درآمد حاصل از زمین کشاورزی نیز مشمول مالیات می‌شود که باکسر ۲۵% هزینه‌های ملک صورت می‌گیرد. پرداخت این مالیات به این شکل انجام می‌شود که مالیات بر اجاره به عهده شخص موجر و مالیات بر درآمد به عهده شخص مستاجر است.

روش تنظیم قرارداد اجاره زمین کشاورزی

آخرین مطلبی که باید در این مقاله بیان کنیم روش تنظیم این قرارداد است. دقت کنید که باید این قرارداد حتی اگر یک اجاره نامه دستی ساده زمین کشاورزی باشد، طبق شرایط زیر تنظیم شود تا یک توافق معتبر باشد.

ذکر مشخصات طرفین

باید در متن قرارداد مشخصات موجر و مستاجر یعنی نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس، شماره تماس آن‌ها و اگر طرفین یا یکی از آن‌ها شخص حقوقی باشد نام شخص، شناسه ملی، شماره ثبت، آدرس و مشخصات کامل نماینده آن نیز بیان شود.

موضوع قرارداد

باید موضوع این توافق در متن قرارداد با ذکر مشخصات و ویژگی‌های آن بیان شود و تردیدی در این خصوص وجود نداشته باشد.

مبلغ اجاره بها و روش پرداخت آن

مبلغ این توافق نیز در قرارداد ذکر شود. باید طرفین این مبلغ را به عدد و حروف در متن قرارداد بنویسند. تعیین این مبلغ و همچنین روش پرداخت آن توافقی و با اختیار طرفین است.

بیان مدت در فرم اجاره نامه زمین کشاورزی

باید در این قرارداد مدت اجاره زمین معین و معلوم باشد و آغاز و پایان آن در متن قرارداد ذکر شود. این مدت نیز با توافق طرفین و با توجه به نیاز آن‌ها تعیین می‌شود.

ذکر تعهدات موجر و مستاجر و پیش بینی ضمانت اجرا

باید طرفین در این اجاره نامه تعهدات و شرایط لازم را بیان کنند. آن‌ها می‌توانند بعضی از شرایط فسخ قرارداد اجاره زمین کشاورزی را با توافق یکدیگر تعیین کنند و در متن قرارداد بنویسند. بهتر است که ضمانت اجرای مناسبی از جمله چک یا سفته در این توافق پیش بینی شود تا در صورت لزوم، حتی اگر این توافق به صورت اجاره نامه دستی ساده زمین کشاورزی تنظیم شده باشد، طرفین با استفاده از همین ضمانت اجرا، انجام تعهدات را از یکدیگر درخواست کنند.

تعیین مرجع حل اختلاف

در بیشتر اجاره نامه‌ها پیش بینی شده است که حل اختلافات موجود میان موجر و مستاجر ابتدا از طریق گفت و گو و سازش باشد و در صورت عدم توافق طرفین برای حل اختلاف به نهادهای داوری یا شورای حل اختلاف مراجعه کنند. باید بدانید عدم ذکر این مطلب در قرارداد باعث می‌شود طرفین برای حل اختلافات به دادگاه مراجعه کنند.

شما می‌توانید از خدمات مشاوره مجموعه حقوقی رکلا استفاده کنید. کافی است که واژه «رکلا» را در گوگل جستجو کنید و وارد وب سایت شوید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511038