۱ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
زندگی واقعی پس از زندگی خیالی!

یکی از برنامه های مناسبتی که در ایام ماه مبارک رمضان از سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود و مخاطب زیاد و بیننده فراوان هم دارد، "زندگی پس از زندگی" است.

این برنامه که از سال گذشته در جدول پخش شبکه چهار، شبکه فرهنگ و هنر و ادبیات با مخاطبان خاص قرار گرفته خوشبختانه به مخاطبان آن شبکه منحصر نشده و مخصوصا امسال بینندگان متنوعی از گروههای سنی و علایق گوناگون دارد.

موضوع برنامه مرگ و در واقع زندگی حقیقی بعد از زندگی مادی در دنیای حاضر است و به بررسی سوژه هایی می پردازد که یکبار مرگ را تجربه کرده و از دنیا رفته و سپس بازگشته اند.

موضوعی چنین رازآلود و عجیب که برای همه قابل توجه و جذاب است البته حساسیت های خاص اعتقادی، روانی و رسانه ای دارد و نمی توان به سادگی و آسانی به سراغ آن رفت.

سوژه برنامه بسیار اثر گذار و مهم است و هر کدام از ما با اشتیاق و کنجکاوی می خواهیم بدانیم که بعد از مرگ چه خواهد شد و چه بر سر ما می آید؟ چیزهایی که در ذهن و تصور خود داریم چه قدر دقیق هست و به کجا خواهیم رفت و چه چیزهایی خواهیم دید؟ 

این سوژه جذاب و مهم اگر به درستی و دقت تبیین شود و در قالب یک تولید رسانه ای موفق عرضه گردد، به طور طبیعی از دهها و صدها منبر و سخنرانی مذهبی و پیام مستقیم بیشتر اثر و نتیجه دارد.

مرگ مهمترین مسأله زندگی است و مرگ آگاهی و یاد سفر آخرت مؤثرترین عامل در بازدارندگی از ظلم و فساد و گناه و تباهی است.  

حالا چنین مضمون مهم و حساسی در ظرف یک برنامه تلویزیونی ریخته شده و تأثیر عمیق آن هم به خاطر آن است که کاملا محسوس و ملموس ارائه می شود، چون تجربه های شخصی و مستند فردی است که در مقابل دوربین قرار دارد. 

خوشبختانه تهیه کننده و مجری برنامه به این موضوع مسلط است و همکاران او با پژوهش علمی دقیق وارد برنامه سازی شده اند.

علاوه بر مقایسه با نمونه های تجربه گران غیر ایرانی و غیر مسلمان با مهمانان ایرانی برنامه، معمولا تجربه نمونه های ایرانی و مهمانان برنامه نیز با هم مقایسه می شود و همه این موارد هم پس از بررسی های مفصل و با وسواس و دقت فراوان گزینش شده اند.

جالبترین بخش برنامه شباهت زیاد دریافت های تجربه گران مرگ است که هر کدام از یک کشور و یک آیین هستند و بعضا پیش از مرگ خود هیچ تصور یا ذهنیت پیشینی از مراحل بعد از مرگ و عالم برزخ نداشته اند.      

نقاط مشترک در سخنان این تجربه گران از دیدن نور مطلق و مواجه شدن با حقیقت و باطن اعمال خودشان تا دریافت پیام ها بدون استفاده از زبان و لفظ و احساس آرامش و خوشی از بازگشتن به جایی که آنجا را مبدأ و اصل خود می دانسته اند، نشان می دهد که همه این حقایق در معارف دینی ما بیان شده ولی کمتر به آنها توجه کرده ایم. 

مهمترین چیزی که در تمام این پیام ها ذکر می شود حق الناس و مراعات حقوق دیگران است و غالب تجربه گران از اثری بسیار بد و مصیبت بار که حتی از اندکی آزردن یک نفر یا شکستن یک دل در عالم به جای می ماند سخن گفته اند.

شاید خداوند خواسته است تا از میان هزاران نفر که هر روز و هر ساعت می میرند و هرگز بازنمی گردند، اندکی نیز راه بازگشت داشته باشند و فرصتی دوباره برای زندگی دنیایی پیدا کنند تا حجتی برای دیگران و نشانه ای بر حقانیت آیات الهی شوند و به همه ما بگویند آنچه اینجا می بینیم تصوری کودکانه و خیالی از زندگی است و حقیقت  و اساس زندگی جایی دیگر است!

* منتشر شده در روزنامه شهرآرا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1511864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =