پاک‌آیین به نمکی نامه نوشت/خبرنگاران را سریعتر واکسینه کنید!

مهر نوشت: نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها، برای واکسیناسیون سریع خبرنگاران به وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا نامه نوشت.

پدرام پاک‌آیین نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها، در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار اولویت‌بخشی به خبرنگاران در دریافت واکسن کرونا پس از کادر درمان، جانبازان و بیماران خاص شد.

در نامه پاک آیین خطاب به نمکی بر ضرورت حضور روزانه خبرنگاران در محیط‌های سربسته از قبیل بیمارستان‌ها، نشست‌های خبری، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی در اجتماعات مغایر با پروتکل‌های بهداشتی با هدف هشداردهی به جامعه تاکید شده است‌.

مشروح متن نامه پاک‌آیین خطاب به نمکی به این شرح است:

برادر گرامی، جناب آقای دکتر سعید نمکی

رییس محترم ستاد ملی مقابله با کرونا

با سلام و آرزوی قبولی طاعات

در شرایطی به سر می‌بریم که ماه‌هاست پاندمی کرونا در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد و بیشترین نشست‌های خبری از سوی مسئولان کادر درمان و حجم انبوهی از گزارش‌ها از محیط‌های بیمارستانی، بیماران مبتلا به کرونا و یا اجتماعات مغایر با دستورالعمل‌های بهداشتی تهیه می‌شود.

در چنین‌شرایطی بنا بر اعلام وزارت بهداشت، خبرنگاران با وجود جامعه آماری حدود ۱۰ هزار نفر برای دریافت واکسن‌ کرونا در گروه سوم قرار دارند.

استحضار دارید که خبرنگاران و عکاسان خبری بنا به ضرورت تهیه محتوای رسانه‌ای در معرض تماس دائم با آحاد جامعه قرار می‌گیرند و عمدتاً در محیط‌های سربسته و در متن اجتماعات مانند نشست‌های خبری، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، اردوهای ورزشی، مراجع قضایی، پادگان‌ها، شهرداری‌ها و ادارات و حتی مراسم تشییع چهره‌های گوناگون که بعضاً بر اثر کرونا درگذشته اند، حضور می‌یابند. علاوه بر این حرفه خبرنگاری، ماهیتی سیار و بسیار پرتحرک دارد؛ به‌نحوی که خبرنگار ناگزیر باید روزانه و حتی در ایام تعطیل به چندین حوزه خبری سرکشی کرده و از افراد و محیط‌های مختلف کسب اطلاع کند. برای مثال یک خبرنگار اجتماعی که مکلف به انتقاد از اجتماعات مغایر با شیوه نامه‌های بهداشتی و هشدار به جامعه است، برای انعکاس این گونه رویدادها ناچار به حضور در متن و بطن آنهاست. بارها در رسانه ملی مشاهده شده است که خبرنگاران با افراد بدون ماسک مصاحبه و از آنان انتقاد کرده یا از اجتماعات پرخطر و ناقض موازین بهداشتی گزارش‌های میدانی تهیه کرده‌اند؛ همچنان که برای مصاحبه با بیماران کرونایی یا کادر درمان ساعت‌ها در بیمارستان‌ها و حتی بخش مراقبت‌های ویژه به سر برده‌اند.

با وصف فوق خبرنگاران در بین صاحبان مشاغل پس از کادر درمان، بیشترین سطح تماس را با آحاد و نفوس جامعه از یک سو و بیشترین الزام را به حضور در کانون‌های پرریسک ابتلا به این بیماری دارند.

البته تردید نیست که خبرنگاران از حیث اولویت دریافت واکسن پس از کادر درمان، جانبازان و بیماران خاص قرار می‌گیرند، اما گنجاندن آنها در گروه شغلی سوم با توجه به ماموریت‌های پرریسک و جامعه کم‌شمار این صنف منصفانه به نظر نمی‌رسد.

از این رو پیشنهاد می‌شود خبرنگاران برای دریافت واکسن کرونا در اولویت ضروری و همزمان با گروه دوم قرار گیرند تا با حفظ ایمنی خود و منابع خبری شان به ایفای وظیفه اطلاع رسانی مبادرت ورزند.

پدرام پاک آیین

نماینده مدیران مسئول رسانه‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1512333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    5 0
    هنوز سالمندان و افراد با بیماری زمینه ایی واکسینه نشدن ، چرا ورزشکار ها و فوتبالیستها و خبرنگار ها باید از صف بزنن بیرون ؟
  • بی نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    4 3
    چشم! امر دیگه!؟
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    3 0
    فقط سر ما بی کلاه بمانه آقای نمکی ما راهم که بازنشسته ورانده از خانه به جهت کل کل وغرغر با همسران خود به کوچه وپارک محل پناه می اوریم در الویت دریافت واکسن قراردهید چون از مشاغل پر خطر وپر ریسک به شمار میرویم.
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
    0 1
    هر کی رو می بینی داره از این نمد کلاهی برای خودش دست و پا میکنه. یه عده مشاغل هستند که متاسفانه هیچ حامی ندارند. در حالیکه این مشاغل به دلیل تماس مستقیم با مردم در اولویت نخست باید باشند. رانندگان وسایل نقلیه عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس و نیز کسبه تمام مشاغل باید در اولویت باشند که نیستند!!