اموری که اصلا در مراکز تجمعی مانند اتوبوسهای شهری و مترو رعایت نمی شود. بحث حذف طرح ترافیک که عامل مهم هجوم مردم به وسایل حمل و نقل عمومی و ترویج لجام گسیخته ویروس است به کرات مطرح شده، اما جیب گشاد شهرداری تهران از محل فروش و جرائم این طرح، علیرغم اعلام واصرار مراجع سلامت کشور مانع برداشتن طرح ترافیک در تهران شده است.
طرحی که به جز درآمد هنگفت برای شهرداری تهران، آورده دیگری ندارد. چرا که اگر مقصود کاهش آلودگی هواست که هر عاقلی می داند عدم حضور وسایل نقلیه در مرکز تهران موجب از بین رفتن آلودگی نمی شود بلکه آلودگی به همان میزان که باید، تولید می شود ولی به اطراف طرح منتقل و در آنجا متمرکز و با جریان هوا در سطحتهران پخش می شود و عملا کمکی به کاهش تولید آلودگی نمی کند، ضمن آنکه عمده ترین عامل آلودگی هوای تهران موتورسیکلتها هستند که هیچ نظارتی بر سوخت وساز در موتور آنها اعمال نمی شودو سهم مهمی در آلودگی هوا دارند و صدها هزار موتور به راحتی در تهران تردد می کنند، علاوه بر آن اتوبوسهای شهری، کارخانجات و نیروگاهها که بی هیچ منازعی به تولید الودگی مشغولند از عوامل مهم دیگر آلودگی هوا هستند.
در این میان تمام هم و غم شهرداری تهران شده است ممانعت از ورود اتومبیل های شخصی به داخل محدوده طرح ترافیک، طرح ترافیک مطمئنا هیچ پشتوانه علمی ای جز درآمد کلان برای شهرداری ندارد، اصولا هدف محدود کردن منطقه ای برای عدم ورود عده ای دیگر، برای حمایت از ساکنین آن منطقه است، چرا که آن افراد، ساکن آن منطقه اند و ورود دیگران به این منطقه آلودگی و ترافیک آنرا افزایش داده و حقوق شهروندان ساکن را تضییع می کند، چگونه است که افراد غیر ساکن، اجازه ورود و تردد با پرداخت پول به شهرداری را داشته باشند ولی ساکنین محل که چاره ای جز تردد برای رفتن به خانه خود ندارند باید یا طرح بخرند یا جریمه بپردازند؟ کجای این پروژه عدالت محور و شهروند مدار است؟
متاسفانه این طرح علیرغم ایرادات و انتقادات فراوان با ابزار مختلف توجیهی شهرداری که راههای مختلف آن را بلد بوده و امکان آن راهم دارند برچیده نشد، اکنون که با فشار مردم و کارشناسان بهداشت و سلامت جامعه برای مدت یک هفته تعطیل و در صورت لزوم مقرر شد ادامه یابد.
در این میان آقای حسینی بای در روز چهارم اجرای طرح ( در خبر روز سه شنبه ۱۴۰۰/۲/۷ ) با مراجعه به مترو وانمود می کند که اجرای طرح تاثیری در مراجعه مردم به مترو نداشته تا مجوزی شود که طرح ترافیک مجددا برقرار شده و لغو ان تمدید نشود.
به جای آنکه خبرنگار از سوی مردم این فشار را به شهرداری وارد کند که امکانات حمل و نقل عمومی باید افزایش پیدا کند و نقص و ضعف شهرداری را در انجام این وظیفه مهم به چالش بکشد و اعلام کند که اصولا اجرای طرح ترافیک بدون ایجاد زیر ساختهای آن که از مهمترین و اصولی ترین آن ایجاد و فراهم کردن وسایل حمل و نقل عمومی به میزان لازم است با اینگونه خبرسازیها ایجاد شبهه می کند که گویا ماموریتی از سوی شهرداری داشته تا لغو طرح ترافیک را بی ثمر جلوه داده و بهانه های لازم برای شهرداری را فراهم نماید تا مجددا به مراکز تصمیم گیری برای ابقاء مجدد این طرح و عدم تمدید لغو آن فشار لازم را وارد نماید. اینگونه تهیه خبرها این برداشتها را هم اجتناب ناپذیر می کند.
نظر شما