۲ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
روز دورود گرامی باد!

 چند روز پیش، شورای شهر دورود لرستان تصویب کرد که بیست‌وپنچم اردیبهشت به عنوان «روز دورود» در تقویم منطقه ثبت شود.

رسم نیکویی است که از چند سال پیش، روزهایی از سال با چنین عنوان‌هایی خوانده می‌شود و در این مناسبت‌ها به موضوع‌هایی مانند جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی و مفاخر شهر یا روستا، و مسایل محیط زیستی منطقه می پردازند. در سال‌های گذشته، برگزاری برنامه‌هایی به‌مناسبت روز ملی دماوند، روز علم‌کوه، روز شیراز، روز اصفهان، روز شهرکرد، روز رشت، روز قزوین، روز روستای لاسم، روز چهارمحال و بختیاری، و برگزاری همایش‌هایی مانند شب شهر دماوند، شب فرهنگی روستای طبر، شب توچال و مانند این‌ها را دیده‌ایم. امید آن که اهالی شهرها و روستاهای دیگر هم برای خود چنین مناسبت‌هایی تعریف کنند و آن را بهانه‌ی پرداختن به ارزش‌های زادگاه خویش قرار دهند.

به مناسبت روز دورود، با توجه به همه‌گیری کرونا، بیشتر فعالیت‌ها در فضای مجازی و مطبوعاتی صورت گرفته و البته گویا قرار است که برنامه‌ای هم در فضای آزاد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. دورود شهری است کوهپایه‌ای و نام خود را وام‌دار دو رودخانه‌ی ماربره و تیره است که بخش مهمی از آب خود را از رشته‌کوه پرابهت اشترانکوه دریافت می‌کنند. این دو رودخانه در شهر دورود به هم می‌پیوندند و رودخانه‌ی سزار را تشکیل می‌دهند که از سرشاخه‌های اصلی رودخانه‌ی دز است. سکونت‌های اولیه‌ در جایی که امروزه شهر دورود خوانده می‌شود، مانند بیشتر شهرهای دیگر ایران مرهون وجود کوهستان است. دورود را بسیاری از ایرانیانِ کوه‌نورد و طبیعت‌دوست با نام دریاچه‌ی کوهستانی گَهَر می‌شناسند که همچون گوهری است در دل منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی اشترانکوه. به دلیل وجود این کوهستان زیبا و پرتنوع و ارزشمند که چندین قله‌ی سخت‌گذر و بالای چهارهزار متر دارد، شهر دورود از یک سنت کوه‌نوردی غنی برخوردار است و همین جامعه‌ی کوه‌نوردی، نقش مهمی در بیان مفاهیم محیط زیستی و ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست در استان و کشور داشته است.

اشترانکوه، مانند بسیاری از دیگر نقاط کوهستانی کشور، آماج طرح‌های به‌اصطلاح توسعه‌ای بوده که یک مورد پرمناقشه‌ی آن طرح جاده‌کشی تا کنار دریاچه‌ی بی‌بدیل گهر به بهانه‌ی ایجاد تسهیلات گردشگری بوده است. خوشبختانه کوه‌نوردان و دیگر طبیعت‌دوستان دورود در سال‌های گذشته در برابر این طرح ایستادند و مانع آن شدند که محیط بسیار حساس و آسیب‌پذیر دریاچه و کوه‌های اطرافش دچار چنین تخریب جبران‌ناپذیری شود.

فعالان دورود توانسته‌اند تا حد زیادی به مسوولان تفهیم کنند که ارزش واقعی شهر و محیط اطرافش و آن‌چه که می تواند به‌شکل پایداری گردشگری را در منطقه رونق دهد، جاذبه‌های طبیعی است؛ چنان‌که کل زیست در منطقه وابسته به سلامت طبیعت است و ریشه در آب‌هایی دارد که از کوهستان بکر سرچشمه می‌گیرند.

روز دورود بر هم‌میهنان دورودی و همه‌ی ایرانیان خجسته باد!

*کنشگر محیط زیست

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1515707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =