۰ نفر
۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷
کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من

پیروزی مردم غزه درجنگ 11 روزه با رژیم غاصب اسرائیل نکات جالبی داشت که می توان به بعضی از آنها اشاره کرد.

1- پیروزی زمانی می آید که مردم صداقتشان را نشان دهند. حضرت علی می فرمود در جنگهایی که ما با کفار داشتیم چنان بود که وقتی ما صادقانه با دشمن درگیر شدیم همچون دو گاو نر که جداً شاخ به شاخ شده اند آنگاه نصر خدا بر ما فرود آمد و ما پیروز شدیم (نهج البلاغه)

2-  زور را باید با زور پاسخ داد. فلسطین با زور اشغال شد و بدیهی است جز با زور نمی توان آن را پس گرفت. در دنیای زور و قلدری پیروزی در میدان به دست می آید و صرفاً در صحنه دیپلماسی نیست. 

3- دیپلماسی زمانی جواب می دهد که قدرت میدان شما برتر باشد و گرنه هیچگاه ستمگران حاضر نیستند به خواسته های شما تمکین کنند. فلسطین بیش از 70 سال تلاش کرد با مذاکره مشکل خودش را حل کند و رهبرانی مانند یاسر عرفات و بقیه هر چه بیشتر تلاش کردند کمتر موفق شدند. از دولت های عربی هم چیزی عاید فلسطین نشد؛ چه در آغاز تجاوز اسراییل و چه در طول مدت 70 سال، همه یا مرعوب شدند یا خیانت کردند یا گفتند به ما چه ربطی دارد تا اینکه خود فلسطین به تقویت خود پرداخت. کتاب فلسطین و حقوق بین الملل نوشته هنری کتان حقوقدان فلسطینی که من آن را ترجمه کرده ام و در سال 1354 امیر کبیر آن را منتشر کرده است خواندنی است. 

4- پیروزی باید از یک جایی شروع شود و اگر توکل بر خدا باشد و مردم صادقانه وارد میدان شوند پیروزی هم می آید. در نظر بگیرید که غزه به اندازه نصف شهر تهران است و جمعیت آن متراکم ترین در سطح کره خاکی ما. سالها است از زمین و هوا و دریا در محاصره اند و رزق و روزیشان از چند گذرگاه محدود که یکی به خاک مصر و بقیه به خاک اسراییل غاصب راه دارد تأمین می شود. از لحاظ اقتصادی هیچ ندارند اما چون مصمم بوده که باید از خود دفاع کند توانستند شور و شوقی در همه فلسطینیان ایجاد کنند و پیروز شوند و یادآور نوید آیه «کم من فئه قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن الله» باشند.

5- کسب پیروزی هزینه هم دارد هزینه هایی که ملت فلسطین پرداخته است کم نیست حتی در همین 11 روز، بر سر مردم غزه چه که نبارید و چقدرخسارت که ندیدند. حتی مراکز بهداشتی، بیمارستانی و آموزشی، و خبری هم نابود شد. اما همین که توانستند حرف خود را به کرسی بنشانند شیرینی آن، همه خسارات گذشته را قابل تحمل نمود.

6- یک گروه اندک مصمم می تواند همه را دور هم جمع کند. تلاش مردم غزه و از خود گذشتگی آنان توانست همه مردم فلسطین را آگاه کند به طوری که حتی بسیاری از آنها که از  سال1948  در اشغال بودند و حتی به زمان عبری تکلم می کردند هم به این قیام پیوستند و تاریخ خود را دوباره مرور کردند.

7- تلاش و کوشش به معنای تلاش درهمه زمینه ها است؛ مردم غزه نشان دادند که می توانند از مبارزه با سنگ به مبارزه با موشک تبدیل شوند و این نتیجه خواست آنان است که نشانگر عزم راسخ آنان و استفاده از همه امکانات علمی و غیر علمی است. قطعاً الگوی آنان ایران بوده است و این افتخار برای ایران است که زمانی سیم خاردار به او نمی فروختند ولی اکنون از موشکهای او در هراسند.

8- عقیده دینی خمیر مایه تلاش آنان بود. جمع شدن حول محور قدس و تلاش برای حفظ این مکان مقدس برانگیزاننده بود و این تقدس آنان را وادار کرد تا آخر بایستند. این پاسخ آنانی است که سعی دارند در مبارزات مستضعفان بر علیه مستکبران قداست زدایی کنند و بگویند چون فصل انتخابات می شود عده ای دنبال مقدس جلوه دادن آن هستند، البته ممکن است بعضی غرض و مرض داشته باشند اما واقع این است که هر عملی که برای کسب آزادی و رهایی بخشی است مقدس است و خدا با آنان است اگر چه ممکن است جمعی حتی به خدا هم اعتقاد نداشته باشند.

9- این مبارزه موفقیت آمیز توأم با خسارات غیر قابل تصور نشان داد که باید امید به دیگران را قطع کرد و به خود بازگشت و متکی بود و این داخل و توجه به نیروی داخلی است که جواب می-دهد، هر چند عده ای با شایعه پراکنی و نفاق سعی درتضعیف روحیه ها دارند.

10- اتکای به مردم راز پیروزی بود. نه یاسر عرفات و نه هم اکنون رئیس خودگردان به فکر نجات مردم و استیفای حقوق آنان نبوده و نیست. آنان منهای شخصیتشان وچگونگی انتخابشان به فکر حفظ صندلی ریاست هستند. هر کس چنین باشد مردمی نیست و مردم را فدای آمال خود می کند اگر چه شعار آزادیبخشی سر دهد. باید نتیجه محور بود و بر آن اساس ارزیابی کرد.

11- دیدیم که به وجود آورندگان این رژیم خائن همچنان از اسراییل حمایت کردند و حاضر نشدند حتی بیانیه ای ساده در محکومیت آن صادر کنند. و این نشان از خصومت دائمی مستکبران با مستضعفان در همه جهان و همه زمانها و همه کشورها دارد. شدت و ضعف دارد اما اهدافشان یکی است و تبلیغات هم در دست آنان است. مدیریت اخبار و اطلاعات یکی از ارکان مهم در پیروزی یا شکست ملتها است.

12- مردم در همه جهان خوبند. این سیاستمداران اند که مردم را عصبانی می کنند. قیام جهانی مردم به پشتیبانی از مردم فلسطین و محکوم کردن اسراییل نشان از فطرت پاک انسانها در همه جا و همه زمانها دارد.

13- اینک ما در آستانه انتخابات هستیم باید بدانیم که این ما هستیم که باید کشورمان را بسازیم و نباید به دیگران وابسته باشیم یا از بیگانگان و قول و عهد آنان برای پیروزی استفاده کنیم. با هر سلیقه و فکر و طرفدار هر کس که هستیم باید بدانیم که فقط مائیم که باید صحنه گردان برنامه ها برای استقلال و عزت خود و کشور باشیم و به قول معروف: کس نخارد پشت من / جز ناخن انگشت من. تکیه بر توان داخلی به صورت حداکثری و توجه به مذاکره با جهان برای گذران امور بر پایه تقویت بنیه داخلی می تواند کشور را از نظر اقتصادی نجات دهد، همچنان که در جنگ 8 سالة تحمیلی این چنین شد. پیروزی غزه بزرگترین درس در این مورد است. فریب اقوال دیگران را نخوریم و بدانیم انتخاب با ماست و ما آن خواهیم دید که خود انتخاب می کنیم و اگر قهر کنیم هم به خود و دیگران ستم کرده ایم.

14- شبهه افکنی کاردشمن است که در لباس دوست آن را مطرح می کند. بسیار شنیده می-شود که در این مبارزه با استکبار این روس یا چین است که دارد بهره می برد و اسلحه خودشان را می فروشند و اقتصاد ما را وابسته می خواهند. ممکن است درست باشد؛ این را باید مردم بدانند و از رهبرانشان بخواهند که همچنانکه درجنگ سخت پیروز شدند در جنگ نرم که بسیار سخت تراست، حواسشان جمع باشد تا فریب نخورند و استقلال به دست آمده را به ثمن بخس نفروشند و به رزمندگان و شهدایشان خیانت نکنند. این هم در سایه وحدت و وطن دوستی به دست می آید و نه تفرقه و ایجاد یأس و بدبینی.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1517757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =