ایسنا نوشت:

مراسم روز فیلمنامه‌نویس با حذف جایزه بهترین فیلمنامه و تقدیر از پنج فیلمنامه‌نویس حرفه‌ای در گروه‌های سنی مختلف در تاریخ دوم خرداد ماه برگزار خواهد شد.

جابر قاسمعلی از اعضای شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویسان در نشست خبری جشن روز فیلمنامه‌نویس که صبح 28 اردیبهشت ماه با یکساعت تاخیر در خانه سینما برگزار شد گفت: «‌برای اولین‌ بار پس از 20 سال از تاسیس کانون فیلمنامه نویسان، تندیس ققنوس بلورین طراحی و آماده‌سازی شد تا با اهدای آن از فیلم‌نامه‌نویسان تقدیر شود. طبیعتا سال‌های دیگر نیز این تندیس برای جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس استفاده خواهد شد. امیدواریم این ققنوس تا حدی اعتبار پیدا کند که هم عرض جوایز داخلی قرار گیرد.»

حسین ایری در ادامه سخنان قاسمعلی،‌ درباره دلیل حذف جایزه بهترین فیلم‌نامه‌نویس از جشن فیلمنامه‌نویسان گفت: «‌ما برای برگزاری این جشن با وقفه‌ای دو ساله روبرو بودیم و طبیعتا در طول سال گذشته فیلم‌ها توسط کانون مورد داوری قرار نگرفته است. باید از امسال داوری‌ها آغاز شود تا بتوانیم در جشن سال آینده بهترین فیلم‌نامه نگارش شده را انتخاب کنیم. »

در ادامه این نشست، قاسمعلی با اشاره به معیارهای انتخاب پنج فیلم‌نامه‌نویسی که قرار است از آنها تقدیر شود، ‌اظهار کرد: «یکی از مهمترین معیارهای ما این بود که فرد، فیلمنامه‌نویس مستقل باشد. تعبیر ما از فیلمنامه‌نویس مستقل آن است که اساسا او تنها به فیلمنامه‌نویسی اشتغال داشته باشد و از این راه روزگار بگذراند که از بین 160 عضو کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران 50 نفر فیلمنامه‌نویس مستقل هستند. چهار نفر از پنج نفری که در جشن روز فیلمنامه‌نویس تقدیر می‌شوند، چنین شاخصه‌ای دارند و از یک نفر نیز به دلیلی تقدیر خواهد شد که در روز جشن اعلام می‌شود.»

او همچنین با تشکر از مسئولین خانه سینما و بنیاد سینمایی فارابی خاطر نشان کرد: «پس از وقفه‌ای که در برگزاری جشن روز فیلمنامه‌نویس وجود داشت، خانه سینما ضرب‌الاجل و فرصت کوتاهی به ما اعلام که این جشن برگزار شود، اما اولین مشکل ما نداشتن بودجه لازم برای برگزاری جشن بود. اولین کمک مالی را خانه سینما کرد که باید از آقایان توحیدی و عسگرپور تشکر کنیم. با این کمک مالی کار با فشار مضاعفی آغاز شد و آقای پژمان لشگری‌پور رییس بخش فرهنگی بنیاد فارابی هم به کمک ما آمد. به همین دلیل هم باید از آقایان میرعلایی، لشگری پور و نجاریان تشکر کنیم.»

جابر قاسمعلی در پایان سخنانش، با بیان قسمتی از علمکرد چند ماهه گذشته کانون فیلمنامه‌نویسان توضیح داد: «پیش از عید نوروز قراردادی برای انتشار کتابی به مناسبت سی‌ام سال جشنواره فیلم فجر با بنیاد فارابی امضا شده است. در این کتاب رابطه بنیاد فارابی و فیلمنامه بررسی خواهد شد که امیدواریم در روزهای جشنواره ارائه شود. همچنین کتاب دیگری نیز برای تقدیر و معرفی آقای توحیدی به عنوان یکی از پیشکسوتان فیلمنامه‌نویسی توسط کانون فیلمنامه‌نویسان آماده خواهد شد.»

البته قراردادی برای نگارش 20 فیلمنامه با رویکرد تولید توسط اعضا کانون فیلمنامه‌نوسان با بنیاد فارابی نیز مطرح است که هنوز نهایی نشده است.

در ادامه این نشست حسین ایری یکی دیگر از اعضای کانون فیلم نامه نویسان با اشاره به وقفه دو ساله جشن فیلمنامه‌نویس بیان کرد: «متاسفانه در طول سال گذشته به دلیل مسائل و اختلافاتی که بین وزارت ارشاد و خانه سینما به وجود آمد، شرایط برای برگزاری مراسم روز فیلمنامه‌نویس وجود نداشت. البته فکر نمی‌کردیم امسال نیز شرایط فراهم شود اما با سلسله نشست‌هایی که برگزار شد، شرایط برای برگزاری مراسم فراهم شد.»

او با اشاره به دلیل نامگذاری روز فردوسی به عنوان روز فیلمنامه‌نویس بیان کرد: «ما فردوسی را به عنوان اولین درام‌نویس ایرانی می‌شناسیم که هر مصرع شعر او یک نمایش است. همچنین فردوسی بود که ما را زنده نگه داشت. به این دلیل است که روز فردوسی به عنوان روز فیلمنامه‌نویس انتخاب شد.»

فرزانه شبانی نیز که مسئولیت کمیته رفاهی کانون فیلمنامه‌نویسان را بر عهده دارد درباره اقدامات چند ماهه گذشته این کمیته گفت: «پس از تشکیل کمیته‌ها در شورای مرکزی جدید کانون، تشکیل صندوق تعاون اولین اولویت کمیته رفاهی بود که تاکنون 38 نفر عضو این صندوق شده‌اند. ما نیز توانستیم برای اعضا از شهرداری وامی تهیه کنیم. در آینده نیز قصد داریم این صندوق تعاون را گسترش داده و در زمینه‌های رفاهی دیگر نیز اقداماتی را آغاز کنیم.»

در پایان این نشست، حسین ایری داوران کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران را برای سال آینده به شرح زیر معرفی کرد: «حسین ترابی، هوشنگ گلمکانی، کامبوزیا پرتوی، حمیدرضا حافظی، فریدون دانشمند، محسن دامادی، فرزانه شبانی، مجید فرازمند، حمیدرضا گرشاسبی، مسعود احمدیان و حسین ایری داوارن کانون هستند.»

جشن روز فیلمنامه‌نویس دوم خردادماه از ساعت 19 در ساختمان شماره 2 خانه سینما برگزار خواهد شد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =