فیلیپ راث، تحسین‌شده‌ترین نویسنده زنده آمریکایی روز چهارشنبه برنده چهارمین دوره جوایز بوکر جهانی شد، اما اعتراض یکی از داوران جنجال شدیدی به پا کرد.

به گزارش خبرآنلاین، نویسنده 78 ساله کتاب «شکایت پورتونی» برای رسیدن به این جایزه 12 رقیب خود از جمله دو نویسنده چینی را شکست داد و جایزه 60 هزار پوندی (معادل 97 هزار و 500 دلاری) را به خانه برد.

جایزه جهانی یا بین‌المللی بوکر اولین بار سال 2005 اهدا شد. این جایزه هر دو سال یک​بار به مجموعه آثار یک نویسنده اهدا می‌شود به شرطی که آثار به زبان انگلیسی نوشته شده باشند یا ترجمه انگلیسی آنها بطور گسترده در دسترس باشد.

راث که به دلیل کمردرد خود نتوانست برای دریافت جایزه به سیدنی سفر کند،دریافت این جایزه را یک افتخار بزرگ خواند. این نویسنده ساکن کانه‌تیکات گفت: «یکی از لذت‌های من به عنوان نویسنده این است که اثرم در سطح بین‌المللی خوانده شود هرچند ترجمه ضرباتی به آنها وارد کند.»

او ادامه داد: «امیدوارم این جایزه خوانندگان سراسر جهان را متوجه من کند، به ویژه آن​هایی که با آثار من آشنا نیستند. افتخار بزرگی است و از دریافت جایزه خرسند هستم.»

راث یکی از پرافتخارترین نویسندگان آمریکایی است و نگاه شوخ‌طبعانه او به اقلیتی در آمریکا شهرت بسیاری برایش به ارمغان آورده است.

جنجال؛ داور معترض
درحالی که ریک گکوسکی، رئیس هیئت داوران 50 سال فعالیت قلمی راث در قله ادبیات را پاس داشت، یکی از دو همراه گکوسکی در امر داوری گفت:« ترجیح می‌دهد از هیئت داوری کنار بکشد تا این جایزه به راث برسد.»

کارمن کالیل، بنیانگذار انتشارات بریتانیایی و فمینیستی «ویراگو پرس» در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفت رسیدن جایزه به راث شبیه ماجرای «لباس امپراتور» است.

او گفت: «من اصلا او را نویسنده به حساب نمی‌آورم. خیلی شفاف قبل از اعلام اسامی نامزدهای اولیه گفتم من به او رای نمی‌دهم ولی وقتی نام او باقی ماند شگفت‌زده شدم.»

کالیل در ادامه گفت: «راث در تمام آثارش یک موضوع را کِش و ادامه می‌دهد. انگار روی صورت شما نشسته است و نمی‌گذارد نفس بکشید.»

مشهورترین آثار راث «شکایت پورتونی» (1969) و سه‌گانه «مرتع آمریکایی» (1997، برنده جایزه پولیتزر)، «با یک کمونیست ازدواج کردم» (1998) و «ننگ بشری» (2000) هستند.

این نویسنده در سن 26 سالگی جایزه کتاب ملی آمریکا را برای اولین اثرش به نام «خداحافظ کلمبوس» (1960) به خانه برد. او سال 1995 با «تئاتر سَبَث» این جایزه را دوباره به دست آورد.

راث همچنین برنده دو جایزه حلقه منتقدان ملی کتاب و سه جایزه پن/فاکنر است. او سال 2001 نشان طلا را از آکادمی هنر و ادب آمریکا برای داستان‌هایش دریافت کرد. جدیدترین اثر او «کیفر» نام دارد که سال 2010 منتشر شد.

گکوسکی که خودش نویسنده و دلال کتاب‌های نایاب است، گفت: «بیش از نیم قرن است آثار فیلیپ راث هزاران نفر را قلقلک داده، به فکر واداشته و سرگرم کرده‌اند و هنوز هم بر طرفداران او افزوده می‌شود.»

او ادامه داد: «تخیل او نه تنها نظر ما نسبت به اقلیت را تغییر داده است بلکه داستانگویی را هم دوباره زنده کرده، نه فقط داستان آمریکایی بلکه داستان تمام دنیا را.»

جایزه بین‌المللی بوکر با جایزه معروف‌تر «مَن بوکر» یا همان بوکر که سالانه اهدا می‌شود تفاوت دارد. جایزه بوکر به نویسنده‌ای از کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا و ایرلند اهدا می‌شود و جایزه به یک کتاب می‌رسد نه مجموعه آثار یک نویسنده.

امسال برای اولین بار نام دو نویسنده اهل چین در میان نامزدهای این جایزه بود؛ ونگ آن‌یی که رمان «آواز اندوه ابدی» او شهرت بسیاری دارد و سو تانگ نویسنده «فانوس قرمز را برافراز: سه رمان کوتاه».

جایزه بوکر بین‌المللی امسال دچار جنجال دیگر هم شد؛ جان لوکاره، نویسنده بریتانیایی داستان‌های تریلر درخواست کرد اثرش از میان نامزدها بیرون آورده شود چون «برای جایزه ادبی» نمی‌نویسد.

جایزه بوکر بین‌المللی در سال 2005 به اسماعیل کادار از آلبانی، سال 2007 به چینوا آچه‌به از نیجریه و سال 2009 به آلیس مونرو از کانادا رسید.

خبرگزاری‌فرانسه / 18 مه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 151975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =