۹ نفر
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

بورس و انتخابات ١٤٠٠

فریبرز ناطقی الهی
بورس و انتخابات ١٤٠٠

به عنوان یک مهندس با دید تحلیلی و بدون تعصب خاصی در این یادداشت به موضوع بورس و انتخابات می خواهم بسیار کوتاه بپردازم.

خبری دیدم که جریان رای گیری را به لشگر ملیونی سهامداران وابسطه و نگاه خیره بورس را به انتخابات ۱۴۰۰ معطوف کرده بود. شخصا به بورس علاقه ای ندارم به خصوص در کشورهایی مثل کشور عزیز خودمان که مطلب تقریبا جدید و سیاست، کنترل کننده بیشتر امور کشوری است. 
این در حالی است که در خارج از کشور، بورس خیلی تاثیر گذار بر زندگی مردم است و کلیه اخبار های روزانه بخشی به ان اختصاص می دهند. در آن کشورها که بورس خیلی جا افتاده و تعریف شده بود برخی مواقع موضوع در خبرهای داخلی و افت و خیز سهام مطرح می شد که یادم می آید در زمان تحصیلم چند روزی به هر حال نقل همه گفتگو ها می شد. حال در کشوری که سخنان محرمانه وزیر امور خارجه ان کشور به هر دلیل و نحوی بدور از خود مطلب پخش می شود آیا نباید نگران درز اطلاعات داخلی ( insider stories) بورس بود !

در هر صورت در همین راستا وقتی جستجو کردم متوجه شدم که برخی مقصر اصلی شرایط حاصله در بورس را اقدامات یکی از کاندیدها می دانند ؟ با پیشینه ای که از بورس در بالا عرض کردم، تحت عنوان الف) تاثیر سیاست موجود و ب) نو پا بودن و باز بودن اطلاعات بورس در کشور عزیزمان، شاید حقیقتا عوامل اصلی افت و خیز های بی معنی بورس را به جای تخصیص دادن به فردی باید بیشتر متوجه جریانی دانست که نیاز به بررسی دقیقتر و مسدود سازی باب های ورود به ناملایمتی ها را داشته باشد ؟

در همین راستا، سوال و جوابی مطرح است:

سوال: با فرض اینکه اصلا شخصی مسول نابسامانی بورس باشد، ایا بهترین کس برای رفع موانع و تسهیل فرایند ان کدام شخص خواهد بود؟

جواب: باسخ اینجانب به عنوان یک مدرس مدیریت بحران و ریسک، باز همان شخص مسول خواهد بود ! نه نیاز به چند سال برنامه ریزی خواهد بود و نیاز به افراد خبره که ساعت ها در جلسات سهامداران را منتظر نگه دارند، یک اقتصاددان با آشنایی کامل از وضعیت بورس، پول، سهام و اقتصاد لازمه کار خواهد بود.

یک توصیه جدی هم برای جناب اقای دکتر همتی همکار علمی و دانشگاهی خودم دارم، به هر حال شما قابلیت علمی و عملی بالاتری برای اصلاح بورس دارید، حتما وارد بحث شده و تحلیل های فنی خود را کامل برای مردم ارایه دهید بنظرم لازم است و مهمتر از ان، همراه فنی کمکی برای مناظره ها هم حتما برای خود بگیرید، شما مبانی بالاتری را می توانید مطرح بفرمایید هم از برنامه ها هم از کاستی ها که کمتر کسی توان و در جریان مسایل بوده اند؟ سخن راندن در آنها لازم و مشکل گشا خواهد بود !

تمامی تحلیل های اینجانب در طول سی سال گذشته در امور مختلف از روزنه باریک خودم و برای رفع موانع پیشرفت و گشایش در کشور انجام می گیرد و قصد دیگری در پی آنها نیست. به امید ایرانی خیلی خیلی سربلند.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1524795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =