۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۵

گفت‌وگو با «غلامرضا کرمی» عضو کمیسیون امنیت ملی درخصوص چگونگی تحریم بنزین.

برخلاف شیوه‌هایی که پیش از این آمریکا برای تحریم اقتصادی علیه ایران درپیش گرفته بود، تحریم بنزین که اخیراً از سوی کنگره آمریکا مطرح شده است به رأی شورای امنیت ملی نیازی ندارد. موفقیت یا عدم موفقیت آمریکا در اعمال این تحریم نوع و سطح مناسبات ایران و آمریکا در سطح بین‌الملل را ارزیابی می‌کند و این نکته را آشکار می‌سازد که جهان چقدر به دومین دارنده ذخایر گاز، چهارمین دارنده نفت و پنجمین صادرکننده نفت و گاز نیاز دارد و از تحریم این کشور آنها هم متضرر می‌شوند. گفت‌وگو با «غلامرضا کرمی» عضو کمیسیون امنیت ملی درخصوص چگونگی این تحریم را می‌خوانید:

 آمریکا تحریمی را علیه ایران مستقل از نظر شورای امنیت مطرح می‌کند، این مسئله نشانه چیست؟
آمریکا نسبت به همراهی کشورهای دیگر و به‌خصوص اروپایی‌ها خوش‌بین است و فکر می‌کند کشورهای جهان به خاطر منافع و اهداف آمریکا حاضر هستند از منافع خود دست بکشند و آمریکا را همراهی کنند در حالی که هیچ وقت کشورهای اروپایی تمام اختیارات خود را درخصوص ایران به اروپا واگذار نمی‌کنند و به اصطلاح تمام تخم‌مرغ‌های خود را درون یک سبد نمی‌گذارند.آمریکا فکر می‌کند به خاطر چند روز اعتراضات در ایران می‌‌تواند امتیاز بگیرد و این تحریم را مطرح کرد اما بحران‌های پیش آمده پس از انتخابات از بین رفت در واقع آمریکا دست خالی خواهد ماند، البته آمریکایی‌ها نشان دادند که برخلاف شعارهای اوباما همان مسیری را که بوش می‌رفت را درپیش گرفته‌ند.

 چرا هنوز هم مسئله بنزین مانند پاشنه آشیل کشور ما محسوب می‌شود و مسئولان تا به حال برای خودکفایی در تولید بنزین چه کار کرده‌اند؟
دولت و مجلس تدابیر زیادی داشته‌اند از جمله سهمیه‌بندی بنزین و بحث توسعه پالایشگاه‌ها مطرح شد و در حال اجرا است و امیدواریم به زودی در تولید بنزین مستقل شویم.

 واکنش ایران مقابل این سیاست آمریکا چه بوده است؟
ایران سیاست‌های روشن و شفافی دارد با محور استقلال و عدم وابستگی ضمن اینکه ارتباط مناسب با سایر کشورها را مد نظر قرار می‌دهد.فکر می‌کنید کشورهای جهان و به خصوص اروپا چقدر از تحریم انرژی ایران متضرر می‌شوند؟ ما صادرکننده عمده نفت و گاز هستیم مسلما کشورهای اروپایی این مسئله را در مناسبات خود لحاظ خواهند کرد و منافع خود را در نظر خواهند گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =