هوشیار باشیم؛نه نگران

خبرورزشی نوشت: تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های والیبال لیگ ملت‌ها به مقام دوازدهم دست یافت.

دوازدهمی تیم ملی والیبال درلیگ ملتها، خیلی ها را نگران کرده است. آن هم 28 روز قبل از المپیک. تیمی که آرمانش صعود به جمع 4 تیم اول المپیک است، با باخت هایش در لیگ ملتها، سیبل انتقادات زیادی شده است. جواد مهرگان، کارشناس والیبال و سرمربی تیم العربی کویت، با قبول همه ایراداتی که تیم در لیگ ملتها داشت، معتقد است به جای نگرانی بابت نتیجه تیم ملی در المپیک باید هوشیار بود. او می گوید:« ما باید هوشیار باشیم نه نگران. نباید از ایرادات تیم ، در بازیهای لیگ ملتها چشم پوشی کرد  و نه اینکه آنها را بزرگ نمایی کنیم. بلکه باید با برنامه علاوه بر رفع ایرادات، تیم را برای المپیک آماده کرد.»
به نظر او،آرمان تیم در بازیهای مهم المپیک را بازیکنان باید تعیین کنند نه بقیه:« آرمان یک تیم را نه مربی باید برایش تعیین کند و نه مدیریت فدراسیون، بلکه باید از دل بازیکنان تیم بیرون بیاید. تیم ملی والیبال، اول باید روی بازیهای دور مقدماتی تمرکز کند و بعد هم پلی آف.  تیم ها درسهایی از vnl گرفته و حالا باید طبق آن برای المپیک آماده شود. اگر شرایط خوب پیش برود من به  نتیجه این تیم درالمپیک خیلی خوش بین هستم.»
مهرگان معتقد است، دو بازی تدارکاتی قبل از ورود تیم به المپیک برای تیم ملی لازم است:« تیم ما نیاز به بازیهای تدارکاتی دارد. اگر آلکنو بتواند رایزنی کند که تیم قبل از المپیک با روسیه بازی داشته باشد، به نفع بازیکنان است، چرا که بازی تدارکاتی موضع مهمی است  و می تواند به عملکرد بهتر تیم کمک کند.»
کارشناس والیبال، به موفقیت تیم ملی در توکیو ایمان دارد:« البته جدای از بازی تدارکاتیف شاید باید آلکنو با بازیکنان جلساتی داشته باشد تا انها با همفکری کنند. به هر حال من به این تیم خیلی خوش بین هستم و نشانه های خوبی از آن در بازی برابر اسلوونی وآرژانتین دیدم. هر چند تیم باخت اما جرقه های خوبی بود. به هر حال تیم ما بازیکنان بزرگ و با پتانسیلی دارد و صرف نظر  از نتیجه ،  امیدواریم بازیهای با ثبات و منطقی از آن در المپیک ببینیم.»
اگر چه دریافت، پاشنه آشیل تیم ملی والیبال ایران است اما او می گوید:«  ترکیب چهار نفره؛ پوریا فیاضی، میلاد عبادی پور، میثم صالحی ، به شرط اینکه فیاضی به اوجش رسیده باشد، در کنار میرزاجان پور یا معنوی نژاد برای تیم ملی بهترین گزینه است. البته برای موفقیت باید کارایی حملات سرعتی را هم در تیم بالا ببریم. چرا که همیشه این قضیه یکی از قوتهای ما بوده و بنابراین باید روی هماهنگی سرعتی زنها با پاسور خیلی کار شود.»
سرمربی تیم والیبال العربی کویت، البته معتقد است باید به آلکنو درباره بازیکنان مشاوره داده شود:« ایرانی ها با روس ها خیلی تفاوت دارند. هر چند آلکنو مربی باتجربه و با دانشی است ، اما در بخش شناخت رفتاری، اخلاقی و فرهنگی ایرانی ها به مشاوره نیاز دارد. او باید بداند بازیکنان ایرانی درشرایط سخت  چه واکنشی دارند، بنابراین فدراسیون باید با آلکنو بیشتر در ارتباط باشد و از او دقت عمل بیشتری بخواهد. نه اینکه همه کار را به او بسپاریم و آخر کار بازخواستش کنیم.»

به نظر مهرگان، قدم اول برای نتیجه گیری در المپیک ریکاوری ذهنی بازیکنان است:« ریکاوری ذهنی و روانی بازیکنان، قدم اول برای نتیجه گیری بهتر است. تیم ما نیاز ویژه، به ثبات برای دریافت سرویس دارد.عبادی پور و میثم صالحی بالانس خوبی در این زمینه دارند. میلاد دریافت کننده است و میثم در حمله بهتر است. از طرفی غفور و معروف هم با رسیدن به اوج  عملکرد بهتری دارند. هر چند آلکنو در لیگ ملتها کوچ نمی کرد، اما اگر در بعضی بازیها  هوشمندانه تر تعادل بین امادگی و آموزش به وجود می آورد، به طور حتم نتیجه هم دور از دسترس نبود و بار روانی باخت ها هم پیش نمی آمد. البته من با حرف جوانگرایی در تیم هم موافق نیستم، چرا که جوانگرایی برای بعداز المپیک است و حالا باید ببینم کدام بازیکن جدید می تواند در توکیو به تیم کمک کند. البته صابر کاظمی، میثم صالحی و آرمان می توانند کمک های خوبی باشند.»
او جدای از اشتباهات و نوسان تیم، عدم آمادگی  باتجربه ها را در شکست های بی تاثیر نمی داند:« 3 بازیکن باتجربه و کلیدی ما، در ریمینی آماده نبودند. سعید معروف 18 ماه از مسابقه دور بود و درلیگ چین هم دو هفته بازی کرد.  امیر غفور هم بعداز مصدومیت طولانی  در تیم متوسط بازی کرد.فیاضی بازیکن باثبات و با انرژی برای تیم  هم مصدومیت سنگینی را پشت سر گذاشت و امادگی انها  برای لیگ ملتها ،کار سختی بود. میلاد هم بعداز بازیهای سنگین پلاس لیگا  به تیم امده بود که اواخر دور مقدماتی لیگ ملتها به اوج رسید. شرایط این بازیکنان هم در تیم بی تاثیر نبود.»
جواد مهرگان  البته آلکنو را برای اموزش نکته های لازم به تیمش را موفق می داند:« آلکنو می خواست بازیکنان را بعداز آموزش نکاتی که در تمرین یاد داده بود، در زمین  محک بزند.

اینکه بازیکنان چطور با اسپک های بال ها امتیاز بگیرند، دریافت سرویس های پرشی، فرم ایستادن ، چهار دریافت کننده در دنده 4  و روش های توپ گیری . البته صابر و میثم  بازیکنان جوان  در زدن اسپک های های بال  رشد چشمگیری داشتند، اما در توپ گیری هم روش های جدید به ویژه سه دفاع  باید هنور کار کنند و برای دریافت سرویس های پرشی هم نیاز به هماهنگی  و کار بیشتر داریم. اما او از طرف دیگر اعتماد به نفس خوبی به بازیکنان جوان داد و نتیجه اش را می توان در کار صابر کاظمی، میثم و آرمان صالحی دید. هرچند انها در لیگ هم خوب بودند اما سطح کارشان بالاتر رفت که مدیون آلکنو هستند و فرصت بازی که به آن ها داد.»

254 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1529497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    2 0
    والیبال ( ایران