۱ نفر
۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
قربانی عید بندگی چیست؟

در آستانه عید سعید قربان، بار دیگر از درس بزرگ پیر توحید حضرت ابراهیم یاد می کنیم و مقامش را بزرگ می داریم، که قربانی کردن و فداساختن در ساحت توحید منحصر به او نبود و درس بزرگ او برای همه انسانها در طول تاریخ آموزنده است.  

حضرت ابراهیم که در شرایط گوناگون رویکرد توحیدی خود را نشان داده و در  موقعیت های مختلف از سخت ترین آزمون ها سربلند بیرون آمده بود، در دشوارترین تجربه ممکن بر سر دوراهی انتخاب اراده پروردگار یا میل خود قرار می گیرد.
در این داستان، بیش از آن که جزییات و حتی مصداق قربانی شدن فرزند نوجوان یعنی حضرت اسماعیل مهم باشد، درس بزرگ تسلیم در برابر اراده حق اهمیت دارد. زندگی یکایک ما در دنیا، با اختلاف ها و تفاوت های طبیعی آکنده از موقعیت های حساس برای تصمیم گیری های ریز و درشت میان خوب و خوبتر، یا بد و بدتر است.
گفته اند: انسان خردمند و عاقل آن نیست که خوب و بد را از هم تشخیص دهد، زیرا این کار حتی از افراد عادی هم برمی آید، بلکه شخص عاقل آن کسی است که بتواند بین خوب و خوبتر یا بد و بدتر تشخیص دهد! 
آنچه در مدرسه توحید ابراهیمی برای همه شاگردان و دانش آموزان از هر دین و آیین و هر قومیت و ملتی یکسان و مشترک به نظر می رسد، همین انتخاب بر اساس معیار و ملاک بالاتر است.  

درس عید قربان فدا کردن موجودی عزیز برای موجودی عزیزتر است و قربانی کردن چیزی خوب برای چیزی خوب تر!      
 انسان عاقل دنیای گذرا و فانی را برای آخرت باقی و ابدی هزینه می کند، از پول و ثروت برای آبروی خود می گذرد، از لذتی کوتاه برای سلامت درازمدت جسم خود چشم پوشی می کند و سلامت جسمی را در مقابل سلامت روحی و روانی و معنوی خود ناچیز می شمارد.

این انتخاب ها و ترجیح هاست که زندگی هر یک از ما را می سازد و اگر توجه کنیم، خواهیم دید که کما بیش هر یک از ما بارها در طول زندگی با چنین آزمونهایی روبرو هستیم.  
از انتخاب های شغلی و تحصیلی تا واکنش هایمان در برابر مشکلات خانوادگی، هر یک از ما انتخاب می کنیم و تصمیم می گیریم که چه چیزی را برای چه چیز دیگری قربانی کنیم  درس توحید حضرت ابراهیم آن است که در عید بندگی باید چیزی فانی و کوچک را در آستان چیزی باقی و بزرگ فدا کرد.  
اگر در شب امتحان بیدار می مانید، چون به موفقیت های بزرگ تحصیلی و شغلی دل بسته اید، شما دارید چیزی کوچکتر را در پای چیزی بزرگتر فدا می کنید و اگر در مقابل بداخلاقی کوچک همسرتان صبر می کنید، چون مهربانی های بزرگش را به یاد دارید و قدرشناس او هستید در حقیقت به مدرسه ابراهیمی قدم گذاشته اید.
اگر آموخته اید که میان خوب و خوبتر یا بین بد و بدتر انتخاب کنید و آن چیزی را که کوچکتر و فانی تر است در مقابل آن که بزرگتر و باقی تر است ترجیح دهید، شما در عید قربان به معلم این مدرسه نزدیکتر و آشناترید و عیدتان خوشتر و مبارکتر است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1537227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    0 0
    انسان برده هیچکس نیست . خدائی که اسلام و شما ترسیم می کنید خدائیست جبار و تشنه خون و بردگی .. که به طرف می گوید بچه ات را بخاطر من بکش بعد تخفیف می دهد و می گوید گوسفند را بکش ، کافر را بکش ، شلاق بزن ، سنگسار کن ..اینها افکار بیمارگونه افرادیست که بنام دین در فکر بردگی انسان بوده اند ..
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    0 0
    درسته