۱ نفر
۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
 یک نهاد ادبی به تعطیلی تهدید شد

ایسنا نوشت: دادگاه عالی بلاروس با مطرح کردن یک پرونده مدنی در تلاش است انجمن قلم این کشور به ریاست نویسنده برنده نوبل ادبیات را تعطیل کند.

این انجمنِ نویسندگان که توسط «سوتلانا آلکسیویچ» نویسنده تبعیدی برنده جایزه نوبل ادبیات هدایت می‌شود، از طریق ارسال یک نامه رسمی از این اقدام مطلع شد که بر اساس آن از اعضای این انجمن دعوت شده تا برای دفاع از این نهاد در دادگاهی که دو روز قبل آن برگزار شده بود، شهادت دهند!

حساب‌های مالی انجمن قلم بلاروس از تاریخ ۱۹ جولای و فقط چند روز پس از جست‌وجوی مقر این انجمن توسط پلیس مسدود شده است. انجمن قلم (پِن) یک شبکه بین‌المللی از نویسندگان است که با هدف "دفاع از آزادی بیان و همکاری فکری در سراسر جهان" فعالیت می‌کند. 

این پرونده بخشی از موج سرکوب دولت بلاروس علیه گروه‌ها و رسانه‌های غیردولتی مخالف عنوان شده که طی ماه گذشته شدت گرفته است. 

این سرکوب تقریبا یک سال پس از اعتراض‌ها علیه «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در پی انتخاب او برای ششمین دوره ریاست‌جمهوری آغاز شد؛ انتخاباتی که مخالفان می‌گویند نتایج آن تا حد زیادی دستکاری شده و انتخاب مجدد «لوکاشنکو» موجی گسترده از اعتراض‌های ضددولتی را در این کشور به راه انداخت.

«سوتلانا الکسیویچ» نویسنده معروف بلاروسی و «پاول لاتوشکو» وزیر سابق فرهنگ این کشور از جمله چهره‌هایی هستند که پیش‌تر نیز برای عضویت در شورای هماهنگی انتقال قدرت در بلاروس احضار و بازجویی شده بودند. 

«سوتلانا الکسیویچ» نویسنده و روزنامه‌نگار ۷۳ساله بلاروسی در سال ۲۰۱۵ موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد. او برای آثارش که روایتگر زندگی پس از اتحاد جماهیر شوروی است شناخته شده و معروف‌ترین آثارش «زمزمه‌هایی از چرنوبیل»، «صداهای شوروی از جنگ افغانستان»، «جنگ چهره زنانه ندارد» و «پسرانی از جنس روی» هستند. اغلب آثار این نویسنده به انتقاد از رژیم‌های سیاسی در بلاروس و اتحاد جماهیر شوروی می‌پردازد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1538427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =