انجام‌ نمونه گیری کرونا در مناطق‌ سخت‌گذر بام‌ ایران

معاون‌ بهداشتی دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ شهرکرد گفت: نمونه‌ گیری کرونا، تشخیص مولکولی و PCR در مناطق سخت‌ گذر چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاری به نقل از وب دا ، سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس‌ مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تنها راه کنترل و مدیریت بیماری کووید_۱۹، شناسایی به هنگام بیماران‌ کرونایی در مراکز نمونه‌گیری در استان است.

وی افزود: در خیز پنجم شیوع ویروس کرونا، بالغ بر ۱۷۰۰ نفر در یک شبانه روز به مراکز بهداشتی و درمانی، سرپایی و بیمارستانی استان مراجعه و همکاران‌ما در این مراکز اقدام به نمونه‌ گیری از شهروندان می‌کنند.

جزایری اضافه کرد: عملیات نمونه‌ گیری کرونا، تشخیص‌ مولکولی، CPR و رپیدتست در دورترین‌ و سخت گذرترین‌ نقاط استان انجام می‌شود و در این مناطق تمامی امکانات‌ لازم جهت انجام‌ فرایند نمونه‌ گیری کووید_۱۹ و از همه مهمتر رهگیری و رصد بیماران کرونایی فراهم شده است‌.

وی اظهار داشت: سیستم بهداشت و درمان به گونه ای طراحی شده است که پس از تشخیص بیماران کرونایی، فرایند رسیدگی‌ به آنان آغاز می‌شود و این بیماران را رها نخواهند کرد.

جزایری تصریح کرد: خودمراقبتی، خودقرنطینگی‌، رصد و پیگیری‌ بیماران‌ مبتلا به کووید_۱۹، درب منزل ایشان و همچنین آمورش‌ و جداسازی بیماران از اقداماتی است که توسط بهورزان‌، مراقبین‌ سلامت‌، پزشکان‌ و سایر گروه‌های‌ مشخص شده، در چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

وی گفت: بیماری کووید۱۹، تنها یک بیماری نیست بلکه پدیده‌ای‌ اجتماعی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است که شغل، زندگی و فعالیت افراد را در بر گرفته‌ است.

جزایری بیان کرد: در گام چهارم طرح شهید سلیمانی در استان، با ایجاد گروه‌های‌ حمایتی، مراقبتی و نظارتی و با مشارکت دستگاه‌ های مربوطه این بیماری را تا حدودی کنترل کنیم‌.

وی افزود: در این طرح، مسئولیت‌ نظارتی‌ برعهده هلال‌احمر، مسئولیت مراقبتی برعهده‌ دانشگاه علوم‌پزشکی و مسُولیت حمایتی‌ برعهده بسیج و سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب اسلامی بود که توانستیم در قالب قرارگاه‌های‌ ۱۰ گانه طرح شهید سلیمانی محله به محله، خانه به خانه و با طرح مدیریت کنترل مبتنی‌ بر محله محور، خانواده محور و هرخانه‌ یک پایگاه سلامت همه‌ گیری ویروس‌ کرونا را در استان مدیریت‌ کنیم‌.

جزایری اظهار داشت: در گام‌ پنجم طرح شهید سلیمانی، اهداف دیگری تدوین و بر همین‌ اساس پایگاه‌های‌ تجمیعی واکسیناسیون‌ کرونا در استان راه اندازی شد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر در سطح استان ۱۴ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون‌ وجود دارد که با مشارکت سپاه، هلال‌احمر، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها راه اندازی شد.

جزایری ادامه داد: همچنان تا زمانی که جامعه به پوشش‌ ۷۵ درصدی واکسیناسیون نرسیده است و تا اعلام رسمی وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی مهمترین‌ راه‌ حفاظت‌ از خود در برابر کرونا و بهترین واکسن، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی و فیزیکی‌ است‌.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1545040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =