اعتراض محمدکاظم کاظمی: برای امیال سیاسی‌تان، طالبان را تطهیر نکنید

محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر ادبی که سالهاست از افغانستان مهاجرت کرده و در مشهد ساکن است، در نوشتاری اینستاگرامی، با پیچیده خواندن اوضاع امروز کشورش، از رسانه‌ها و سیاست‌ورزان، خواست که بنا به میل و نظر خود، طالبان را تطهیر نکنند و مردم افغانستان را همدست طالبان نشان ندهند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدکاظم کاظمی، از شاعران معاصر پارسی‌گو که تباری افغانستانی دارد، در نوشتاری اینستاگرامی، نسبت به حوادث کشورش و چیرگی طالبان، واکنش نشان داد.

او در آغاز یادداشت خود، نوشته است: «اظهارنظرهایی دیدم که عزیزانی گفته بودند مردم افغانستان با طالبان همراه شدند و آمریکا را از کشور بیرون کردند و ورود طالبان به کابل، پیروزی مردم افغانستان بر آمریکاست. ای کاش کسی به این عزیزان برساند که درست است سخنان شما مصرف داخلی ]ایران[ دارد، ولی تحریف واقعیت است و مردم افغانستان را عمیقاً می‌آزارد. طالبان انتخاب مردم افغانستان نبودند آن‌ها کابوس مردم افغانستان بودند، کابوسی که بالاخره رخ داد...»

او ادامه داده است: «حقیقت امر این است که مردم افغانستان پنج سال حکومت طالبان در فاصله ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ را دیده‌اند. در آن زمان بسیاری‌ها آزار و شکنجه شدند؛ بسیار قتل عام‌ها به دست این گروه رخ داد؛ طالبان نیمی از جامعه، یعنی زنان را از فعالیت‌های اجتماعی بازداشتند؛ بزرگ‌ترین میراث تاریخی افغانستان یعنی تندیس‌های بودا را نابود کردند؛ هنر و رسانه را متوقف کردند؛ به زبان و ادب فارسی صدمه زدند و قاچاق مواد مخدر را رونق بخشیدند.

حالا خدا کند که طالبان رویه درستی پیش بگیرند و آن کابوس دوباره تکرار نشود. من خودم قلباً دوست دارم که طالبان تغییر کرده باشند، با مردم و گروه‌های سیاسی از در صلح و گفت‌وگو درآیند و حکومتی که مورد پذیرش مردم است، در کشور برقرار شود، ولی به این چندان امیدوار نیستم. علت مقاومت‌نکردن مردم در برابر طالبان هم امید به این تغییر نبود، بلکه خستگی از ناامنی و جنگ و فساد و ناکارآمدی و خیانت‌های عمیقی بود که از دولت‌مردان‌شان دیدند.»

در ادامه این نوشتار محمدکاظم کاظمی آمده است: «حالا بعضی عزیزان می‌کوشند که از معادله پیچیده و چندمجهولی افغانستان، این نتیجه را بیرون بکشند که آمریکا بد بود و شکست خورد. بله آمریکا بد بود، برای کشور ما چیزی به ارمغان نیاورد و اکنون هم معلوم نیست که چه شیطنت‌هایی برای آینده کشور بر روی میز و در کشو میز دارد. ولی برای پذیرش این سخن بدیهی، مردم افغانستان را همدست طالبان نشان ندهید و گروهی را که با جنگ‌افروزی، خشونت، تحجر و تبعیض‌های قومی، ۲۵ سال است روند صلح و آرامش و توسعه کشور را به تاخیر انداخته‌اند، تطهیر نکنید. دولت‌ها و گروه‌ها می‌روند و مردم می‌مانند. این حرف‌ها هم ثبت می‌شود و به زودی موقع محک‌زدن آن‌ها فرامی‌رسد. چیزی نگویید که فردا نتوانید از آن دفاع کنید، به خصوص که در افغانستان نباید هیچ‌گاه تصور کرد که همه چیز تمام شد. در نیم قرن اخیر، عمر میانگین حکومت‌ها در افغانستان، پنج سال بوده است.»

اعتراض محمدکاظم کاظمی: برای امیال سیاسی‌تان، طالبان را تطهیر نکنید

محمدکاظم کاظمی، زاده ۱۳۴۶در شهر هرات افغانستان است که سال ۱۳۶۳ به ایران آمد و پس از پایان دوره دبیرستان، کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد گرفت.

او از سال ۱۳۶۵، فعالیت‌های ادبی‌اش را آغاز کرد که انتشار مثنوی «بازگشت» در فروردین ۱۳۷۰، باعث شناخته شدنش در جامعه ادبی ایران شد. این شاعر، در دهه ۷۰، به فعالیت روزنامه‌نگاری ادبی هم مشغول بود. 

کاظمی عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او در سال ۱۳۹۵ به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنواره شعر فجر انتخاب شد. همچنین برگزیده نخستین دوره جشنواره شعر فجر در بخش فارسی‌زبانان بود.

«پیاده آمده بودم»، «این قند پارسی، فارسی دری در افغانستان امروز»، «کلید در باز: رهیافت‌هایی در شعر بیدل»، «همزبانی و بی‌زبانی»، «قصه سنگ و خشت»، «کفران»، «گزیده دیوان بیدل» و ... تنها بخشی از آثار ادبی و پژوهشی او به شمار می‌آیند.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1546471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    اگه مردم افغانستان همدست طالبان نبودن مقاومت میکردن و میجنگیدن ..
    • آسو IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      75 50
      با چی؟تحت سرپرستی کی؟نفر به نفر و کوچه به کوچه و دست خالی که نمیشه،هر چند خیلی هم با ایشان موافق نیستم حداقل نصف مردم افغانستان واقعا حامی طالبان بودن،اکثریت پشتونها به خصوص،
    • محکوم در شرق IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      51 5
      البته کشورهایی که دوروبر روسیه وچین . که رقبای غرب وامریکا هستند پیوسته دردام توطئه‌های این ابر قدرتها وحکومتهای دست نشانده میباشند. تا وقتی مردمشان به رشد واقعی سیاسی وعقلانیت نرسند همین آش وهمین کاسه
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
      105 7
      ما چکاره هستیم که بخواهیم اوضاع سیاسی یک کشور را تحلیل و تفسیر کنیم. ما ازپس خانواده خودمنو بر نمی آییم ، پس ساکت باشیم وببینیم دنیا به کام چه کسی می چرخد . واینقدر نمک به زخم این بیچاره ها نپاشیم.هنوزسرمان نیامده تا بفهمیم ۵۰ سال جنگ داخلی یعنی چه
    • فرید IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      3 4
      قطعا مردم افغانستان با بیرون رفتن امریکایی ها موافق بودند ولی در مورد طالبان همه اتفاق نظر ندارند
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    احسنت!
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    10 48
    باشه تکفیرشان می‌کنیم تا هم تکفیری شویم
    • نووجون ایرونی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      22 2
      چرا از اینجا درود می فرستی؟برو افغانستان رو در رو درود بفرست طالبانی
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    درود بر برادرانم در طالبان
    • GB ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      7 0
      یک انتحاری بزن
    • نیلوفر IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      4 0
      نه
  • طالب IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    7 61
    حتما تو دلسوزی اره
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    113 3
    گروهی که بمب در بین مردم میگذاشت و همه را به خاک و خون میکشید و مسئولیت آنرا قبول میکرد
  • منیره سادات IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    90 2
    بالاخره یه حرف درست شنیدم تو این همه حرفهای صد من یه غازی که راجع به افغانستان زده شده
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    6 72
    ملاک وضعیت کنونی افراد است
  • Abasreza IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    71 2
    ایران باید هوشیار باشد که به احتمال زیاد این یک توطئه طراحی شده می باشد برای مشغول شدن ایران در مرزهای شرقی و یک درگیری و نا امنی دائمی و فرسایشی که خیلی خطرناکتر از یک جنگ واقعیمی باشد هر چه نباشه طالبان عقاید سلفی و وهابی دارد و در دامن عربستان پروش یافته اند
  • فرید IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    55 3
    من هم امیدوارم و از صمیم قلب از خدا میخواهم همه گروه‌های صاحب قدرت افغانستان به خود آمده باشند و به رنج ۴۳سال جنگ مردم عزیز و ستمدیده افغانستان پایان بدهند و از این همه سال تجربه تلخ درس همدلی و برادری گرفته باشند انشاالله مردمان عزیزی که پاره تن ما هستند روزهای بهروزی و شادکامی فزاینده را از این پس پیش رو داشته باشند.آمین
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      3 0
      درود برتو فرید حرف دور از سیاست وادام کشی
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    48 13
    اکثریت مردم افغانستان طرفدار طالبانن ،ما باید نگران تفکرات طالبانی باشیم ته کم کم داره دوباره سرباز میکنه،
    • ایرانی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      4 0
      لطفا وقتی اطلاعات در مورد چیزی ندارید اظهار‌ نظر نکنید. من چندین ساله با خیلی از افغان ها صحبت کردم و اکثرا با طالبان مخالفن.آخه اگر موافق بودن نمیرفتن تو کشور های دیگه.بعدشم شماها چیزی از این طالبان نمیدونید که چه کارهای وحشتناکی میکنن.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    48 8
    مشکلات داخلی همسادگان به کشور ما ربطی ندارد ما بابت این قضیه حزینه و وقت زیاد صرف کردیم و از اخر به مردم این کشورها بدهکار هم شدیم مثال سوریه عراق افغانستان و .....
    • Pha SE ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      11 10
      چی هزینه کردی برای افغانستان که داری اینجوری حرف میزنی اُمُّل مردم بدبختش توی ایران حتی اجازه ی سیمکارت خریدن ندارن بعد تو میگی هزینه!!!!
  • حافظ IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    54 4
    درود بر مردم مظلوم افغانستان ولی دوره دوره ظالم است
  • مهدی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    10 29
    با فشار پاکستان وایران به طالبان وزجر ۲۰ ساله این گروه درافغانستان وجلوگیری کردن از ریشه دواندن داعش در افغانستان می توان تاحدی این گروه را متعادل کرد و برای یکپارچگی افغانستان ازابرازنظراتی که برای مردم ابن کشور مشکلاتی ایجاد می کند جلوگیری کرد.
    • یه نووجون ایرانی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      8 1
      فشار ایران به طالبان؟؟
  • بهلول IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    31 4
    نباید تحلیل سیاسی کرد، دیروز از ظلمت داعش می ترسیدیدیم و امروز وحشت از طالبان، ایران باندازه ی کافی درگیر تحریم،تورم و کشتار کروناست، باور کنی. همگی خسته ایم فقط خواهش می کنم به دید نیک کمی فکر کنید خدا کند که طالبان، به تعهداتی که داده وفاداربماند و مر م بی گناه همسایه مان به خوشی در خاک خود زندگی کنند___فعلا در خانه ها بنشینیم و دعا کنیم هر چه زودتر دنیا از کرنا پاک شود، سپاسگزارم
    • هیچکاک IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      2 3
      حاجی شما دعاتومال خودت بکن.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    15 19
    البته اصلاح طلبان عزیز و اقای ما اصولگرا ها هم می تونند پاچه شلوار را ور بکشند و برند باکمک دوستان امریکایی با طالبان بجنگند و ان شاء الله مردم افغانستان هم میان کمک شون این گوی و این میدان ببینیم مروش هستین یا فقط نق می زنید
    • نووجون ایرونی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      10 2
      به ما چه که نخود هر آشی بشیم؟!
  • داود IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    21 28
    آقا مهندس اگر خیلی ناراحتی برو باهاشون بجنگ طوری حرف میزنی انگار اگر کسی مدعی همکاری مردم افغانستان با طالبان شد باید در آینده جواب کسی را بدهد . موضوعی داخلی است که دلیلش واضح است . مردم افغانستان از جنگ و خونریزی خسته شده اند . احمد مسعود هم که معلوم نیست تا حالا کجا بوده ؛اگر با این کمکی که از غرب خواسته تکلیفش روشن است . حتماً کسی از او پشتیبانی نخواهد کرد . فقط باعث کشته شدن عده ای بیگناه شده و در بهترین حالت در پنجشیر به تله انزوا خواهد افتاد
  • حسین IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 3
    جناب خبر آنلاین!!!پیشنهادمی کنم یگان ویژه جوانان اصلاح طلب به رهبری مسیح مهاجری ومحمودصادقی تشکیل شود...بریدبجنگیدآقای#مااصول گراهاتون هم ببرید...بریدیه کارمفیدکنیدواسه این کشور...این همه خوردیدخوابیدیدبس تون نیست!!!
  • محمد IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    3 0
    گرگ زاده عاقبت گرگ شود ااگرباادمی بزرگ شود. تربیت نااهل راچون گردکان برگنبد۱است گندم از گندم بروید. جو. ز. جو حال طالبان چنینند
  • ناشناس IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    7 0
    طالبان یک گروه تروریستی وآدمکشه!!!!
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    7 0
    اگر طالبان تغییر کرده بودند با تازیانه در فرودگاه کابل به زنان و مردان نمی زدند.ساده نگریست اگر فکر کنیم یک گروه تروریست تندرو طرز فکرش عوض خواهد شد. ومطمئنا برای کشورهای همسایه شاخ خواهد شد!
  • بهلول IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    9 0
    اینها برای دروغ و چپاول هم خودشان را تطهیرمیکنند. چه رسد به طالبان جنایتکار.
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    ایران نیازی به جنگیدن ندارد. کافی است از احمد مسعود دفاع کند و همان‌طور که به گروه‌های عرب اهل تسنن کمک نظامی می‌کند، به فارسی‌زبان شیعهٔ هزاره هم کمک کند.
  • ناشناس IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 3
    هر کس هر بلایی سرش بیاد نتیجه اعمال خودشه
  • مهدی IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 13
    طالبان هر چی که هست از اصلاح طلبان خیلی خیلی بهتر هستند
  • شهلا IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 0
    طالبان امیال پنهانی حکومتهای با قدرت هستند تمام انهایی که دم از آزادی و دمکراسی می زنند و حالا می بینید که چه زود باه هم همپیمان و پسرخاله می شوند.
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 0
    اینا پشت پرده معامله اشان را کردن و ببینید چه نقشه ای پشت این برای ایران کشیده آمریکا پس مواظب باشید
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 1
    کسی طالبان رو تطهیر نمیکنه ولی کاش اونایی که تا آخرین لحظه به آمریکا دلبسته بودن خودشون رو قربانی کردن جلو هواپیما میرفتن میجنگیدن با عزت میمردن
  • kame IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 0
    حرفت درست و حقه
  • فرهاد IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    10 0
    هنوز مدت زيادي از كشتار ناجوانمردانه دانشجويان و دانش آموزان توسط طالبان نگذشته ، هنوز جان پدر كجاستي را فراموش نكرديم ، ولي رسانه ميلي ما چيز ديگري ميگويد ، واقعا درست گفتند كه تمام حرفهاي ما جايي ثبت ميشه و بعد بايد بتونيم ازش دفاع كنيم
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    14 1
    حقا که ادبی و شاعری بسیار مودبانه و واضح منظور خود را رساندی آن شالله افغانستان طعم صلح و آرامش را بچشد.
  • ابوالفضل IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 1
    شورای سه نفره تشکیل بشه. خوب میشه.. افغانستان را باید به شورا سبرد... زود قضاوت نکنید.. گذشته را نبش قبر نکنید.. امروز را خوب برنامه ریزی کنید. آمریکا دلش برای ایران و افغانستان نمی سوزد.. باید لیاقت داشته. باشیم و بامید دیگران ننشینیم....
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 0
    موافق تحلیل ایشان هستم واقع بینانه است
  • مرتضی IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    6 4
    مگر میشود یک کشور را بدون همراهی و پشتوانه مردم فتح نمود؟ بسیاری از مردم انتخابشان طالبان هستند اگر غیر ازین بود طالبان نه تنها پیشرفت نمی کردند بلکه درین ۲۰ سال روزبروز ضعبف تر گشته و از بین می رفتند، مگر گروههای دیگری نبودند که الان اثری از انها نیست
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    6 0
    پس چیشد؟؟؟؟ جان پدر کجاستی مال کی بود؟
  • بیژن IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    14 1
    یک گروه تروریستی که سابقه جنایت علیه ایران در کارنامه خود دارد را نباید تائید ویا به رسمیت شناخت.طالبان یکی از ظالمان در حق ملت افغان است
  • رحمان IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 5
    طالبان مذهب حنفی دارن وکشورقطرازاین گروه حمایت میکندوتفکر تکفیری ندارن وبایدمدیریت شونداگر سردمداران استکبارو کشورهای که ازجریان های وهابی وسلفی حمایت میکننددخالت نکنند ارامش به مردم ستمدیده افغانستان رو خواهدکرد.انشاالله
  • ایرانی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    4 0
    با شعروشاعری نمیشه مملکت واداره کرد درثانی راست میگی خودت برو بجنگ، اصلا به ایران چه ربطی داره، سیاسی شده یانه بخود ما مربوطه،ما کم مشکلات نداریم
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    2 4
    نتیجه باور به امضای جان کری تضمین است
  • عبدالکریم IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    8 0
    خدایا آخه ما چه گناهی کردیم که تو خاورمیانه به دنیا اومدیم؟! کجای این عدالته آخه؟!
  • ایرانی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    7 1
    آقای کاظمی! راحت ایران نشستی و تز میدی! میدونی همین جایی که الان راحت نشستی، چه جوانهایی و چه خونهایی واسش دادن؟ تو هم برو مثل شهید احمدشاه مسعود(شیر دره پنج شیر) تا پیرتر نشدی برای وطنت کاری بکن!!!
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    3 0
    سلام م طالبان یک گروه تندرو هست که ما همگی شاهد فجایعی که به بار آورده بوده ایم اما دولت آمریکایی نتوانست رضایت مردم رو جلب کنه به همین دلیل میشه گفت نیمی از مردم افغانستان با عدم مقاومت خودشون طالبان رو انتخاب کردند وگرنه چطور ممکن بود به این سرعت ولایت های افغانستان زیر سلطه بره
  • عادل IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    8 1
    مسئولین ماراست میگن یه فکری به حال این همه گرونی وبیکاری وهزارتا بدبختی ایران بکنه،لازم نکرده هرروز تویه کشوردخالت بیجا بکنه،به ایران چه ربطی داره که توسوریه وفلسطین وعراق ویمن وافغانستان دخالت کنه
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    دلیلی برای تطهیر نیست جنگیدن هم جایز نیست باید هوشمندانه با این پدیده نا مبارک برخورد کرد.