امیرعبداللهیان چه وعده‌هایی داد؟

گزارش زیر نگاهی به برنامه های کلی حسین امیرعبداللهیان و همچنین نظرات مختلف نمایندگان مجلس نسبت به آن دارد.

ابوالفضل خدائی: روز ۳۱ مردادماه بود که حسین امیرعبداللهیان برای کسب رأی اعتماد از نمایندگان به مجلس شورای اسلامی آمد. در این جلسه نمایندگان مخالف از جمله حسن محمدیاری نماینده مردم تالش و رضوانشهر، سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه، علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار و همچنین نمایندگان موافق از جمله محسن علیزاده نماینده سپیدان، عباس گلرو نماینده سمنان، ابوالفضل عمویی نماینده تهران و شمیرانات و علی علیزاده نماینده مردم مراغه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که در نهایت نیز امیرعبداللهیان برنامه های خود را بیان کرد که پس پایان آن وی با ۲۷۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزرات امور خارجه کسب کرد. اگر چه پیش تر جزئیات این جلسه در خبرها منتشر شده است اما خبرگزاری خبرآنلاین دست به تهیه جدولی زده که می تواند شمای کلی تری نسبت به برنامه های امیرعبداللهیان و همچنین نظرات نمایندگان مجلس بدهد که در ادامه آن را مشاهده می کنید:

جدول سیاست های اعلامی وزارت خارجه از سوی حسین امیرعبداللهیان
تاکید بر تحقق منافع ملی و اقتدار ملی

استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند

اتکا به سیاست متوازن

دیپلماسی اقتصادی و تجارت بین‌الملل

استفاده از ظرفیت‌های قدرت‌های نوظهور اقتصادی

پیگیری دیپلماسی انرژی،‌ ترانزیت

سیاست همسایه محور و آسیا تعهد به ادامه مذاکرات برجامی همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس

ایجاد امنیت پایدار درون منطقه ای

احیای دانشکده روابط بین المللی پیگیری دیپلماسی گردشگری تقویت جبهه مقاومت فعال سازی بازارچه‌های مرزی

حسن محمدیاری نماینده مخالف

سیدسلمان ذاکر  نماینده مخالف

علی اصغرعنابستانی نماینده مخالف

محسن علیزاده نماینده موافق

ابوالفضل عمویی نماینده موافق

عباس گلرو نماینده موافق

علی علیزاده نماینده موافق

عدم موضع صریح درباره برجام

ابهام درخصوص دیپلماسی اقتصادی

نبود برنامه برای احیای دیپلماسی اقتصادی

حل مشکل واردات واکسن

پایان برجامیزه شدن وزارت خارجه

نقش امیرعبداللهیان در تثبیت رفراندوم فلسطین

پیوند دادن جبهه مقاومت در منطقه

ابهام در سیاست های اعلامی

دستاوردها در مسئولیت های پیشین

چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت سمن‌ها

نبودن مدیری پلکانی و آسانسوری

 واکنش های مثبت
نسبت به این انتخاب

تسلط در سیاست خارجی

خوشنام، عالم، باسواد و دارای تجربه ارزنده

عدم اعلام موضع در خصوص سیاست های دولت قبل

تضمین در خصوص عملیاتی کردن برنامه ها

نبود برنامه برای جلب اعتماد شرق

مدیربرجسته

حٌسن سلوک و ظرفیت های کارشناسی

برخورداری از تخصص، سوابق مهم و اجرایی

فراقوه ای و مورد اعتماد

ابهام درباره در خصوص تقویت دفاتر نمایندگی در استان‌ها

توسعه نیافتن مناطق مرزنشین

چگونگی استفاده از ظرفیت غرب

سوابق درخشان

بهره مندی از نیروهای توانمند وزارت خارجه

نگاه ویژه به ابرچالش ها

چارچوب، انسجام و نوآوری در برنامه

ابهام در دیپلماسی داخلی

عدم توجه به گروه‌های دوستی ـ پارلمانی

چگونگی ارتباط با کشورهای دنیا

فعال کردن دیپلماسی پارلمانی

تسلط بر مذاکرات منطقه ای و بین المللی

نگرانی رسانه‌های ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی از این انتخاب

تخصص در حوزه کاری

عدم اعلام موضع درباره حادثه منا

عدم توجه به پایانه ها

نحوه فعال کردن رایزنی های اقتصادی

انتخاب سفرای با برنامه

حضور در گفتگوهای راهبردی

استقبال محور مقاومت از انتخاب امیرعبداللهیان

تسلط در حوزه عربی و زبان عربی

عدم اعلام برنامه برای باز کردن گره های کور وزارت خارجه

عدم تقویت دفاتر کنسولگری

ابهام در سیاست های حمل و نقلی، ترانزیت

اقتصادی شدن سیاست خارجی

کسب تجربه های ارزشمند

برخورداری از تحرک و پویایی در حوزه منطقه‌ای

ارتباط با رهبران و نخبگان سیاسی خاورمیانه

عدم اعلام برنامه برای مبارزه با فساد سیستماتیک

عدم توجه به برنامه ششم

ابهام در خصوص انرژی و حوزه خزر

اصلاح ساختار وزارت خارجه

پشتوانه محکم برای قدرت کشور

پای کار بودن در مراحل بحرانی

نجات اقتصاد کشور از شرطی شدن

امیرعبداللهیان در حالی سکان هدایت وزارت امور خارجه را بدست گرفته که کشور در حوزه های مختلف با ابرچالش هایی مواجه است. در این راستا دولت سیزدهم برای حل مشکلات اتکا به ظرفیت های داخلی، تولید و اقتصاد مقاومتی را جز جمله راهکارهای موثر برای مقابله با وضعیت فعلی مطرح کرده است. در حوزه سیاست خارجی نیز، دیپلماسی اقتصادی، توجه به آسیا، روابط خارجی متوازن و تقویت روابط با همسایگان عنوان شده است.

امیرعبداللهیان همچنین اعلام کرد دولت سیزدهم معتقد است که باید هرگونه مذاکرات وین دستاورد ملموسی برای ملت ایران داشته باشد و رویکرد اتلاف وقت را کسی نمی پذیرد. به باور کارشناسان مجموعه رویکردهای اعلام شده در دولت های قبلی نیز مطرح شده بود و پرسش اصلی در این زمان نحوه اجرایی شدن این موضوعات است که به نوبه خود از اهمیت زیادی برخوردار است.چرا که یکی از موضوعاتی که برای اقتصاد ایران امری واجب بوده به ثمر نشستن توافق وین و بالطبع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران است. اگرچه امیرعبداللهیان یکی از ابزارهای دیپلماسی را مذاکره دانسته و عنوان کرده که ایران از هیچ مذاکره ای فرار نمی کند، اما هنوز مشخص نیست که دولت جدید و تیم سیاست خارجی چه برنامه ای برای گفتگوهای برجامی و تلاش برای رفع تحریم ها دارد.

ابهام بزرگی که کارشناسان نیز از آن سخن می گویند و معتقدند بدون رفع این تحریم ها و تنش زدایی با آمریکا امکان گسترش روابط اقتصادی با همسایگان وجود ندارد. آن هم به دلیل واضح و روشنی که حاکی از پایگاه نفوذ و قدرت آمریکا و دیگر کشورهای غربی در کشورهای همسایه ایران است. وابستگی اقتصاد ایران به موضوعات سیاست خارجی، موضوعی نیست که از دید سیاستمداران کشور پنهان بماند. آنچه که مردم با روی کار آمدن دولت جدید از آن انتظار دارند این است که سیاستی قوی و منسجم، به دور از شعارزدگی در راستای تحقق منافع ملی کشور در دستور کار قرار گیرد تا ضمن بهره مندی از مزایای آن، فضای تنفسی تازه به لحاظ اقتصادی در کشور ایجاد شود تا بلکه مقداری از رنج ها و مصیبت هایی که مردم در این مدت و درپی فشار حداکثری آمریکا تحمل کردند جبران و از بروز خسارت ها هزینه های جدید جلوگیری شود.
 

>>> این مطالب را هم بخوانید:
دولت سیزدهم، گفتگو با غرب را ادامه می‌دهد یا مقابله می‌کند؟
اولویت‌های امیرعبداللهیان برای سیاست خارجی واقعی است یا رویایی؟
امیرعبداللهیان دیپلمات میدانی است؛عنصر توانمندی در مذاکرات هسته‌ای نیست
اولویت‌های سیاست خارجی در وزارت امیرعبداللهیان چه باید باشد؟

310311/23

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1550422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =