۵۴ نفر
۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کی‌روش باید سیاست مدار می شد!

اصولا من به عنوان یک منتقد فوتبالی آن هم بدون هیچ عکسی با شورت ورزشی از خود شما پیاده‌تر هستم.

اما در عین حال هیچوقت اصالت خود را فراموش نخواهم کرد. بله؛ من ایرانی‌ام و ایرانی جماعت به شکل بالفطره کارشناس در امور مختلف هستند و بقولی«همه ما عالِم به کل خفیات عالَم هستیم»!
بر همین اساس و در همان راستا، این بار می‌خواهم در خصوص فوتبال بحث تخصصی کنم آنهم در حوزه مربیگری با محوریت کیروش و البته به دو مناسبت:

اول: سپردن سکان هدایت تیم فوتبال مصر به کی‌روش دوم: نتایج قابل قبول فعلی تیم ملی فوتبال کشورمان با اسکوچیچ  

 تیپ کی‌روش
قبل از هر چیز باید گفت: کی‌روش تیپ و استایل خوبی داشت(و دارد) خداوکیلی وقتی کارگردان تلویزیونی تصویر دوربین را روی چهره او بعنوان یکی از گران‌ترین مربیان جهان سوئیچ می‌کرد، همگان کلید می‌کردند و غرور ملی ما هم دست و پایش را گم می‌کرد! اما اگر صرفا سر و شکل و ریخت و قیافه چاره کار بود حتما فیگوراتیو «رضا گلزار» خیلی بهتر و البته کلی هم برای‌مان ارزانتر بود!

هوش کی‌روش
همانطور که در سطور آتی خواهید خواند کیروش بسیار باهوش بود اما نه آنقدر که در طی 8 سال حضورش در ایران زبان شیرین فارسی را یاد بگیرد! آنهم در حد گفتن یک «سلام علیکم»  با لهجه شیرین فرنگی که معمولا دل ایرانی ها را بشدت می برد و یا گفتن اینکه قرمه سبزی خیلی خوشمزه است و....  

رکوردهای کی‌روش
کی‌روش چند رکورد تاریخی ثبت کرد از جمله: تیمش به همسر «شکیرا» لایی زد؛ پنالتی رونالدو را گرفت؛ در برابر ژاپن فقط 3 گل خورد و در برابر تیم عراق هم سربلند متوقف شد! دربرابر تیم‌های شاخ هم به شکل آبرومندانه‌ای باخت! بدون تحمیل استرس به مردم، تیمش به جام جهانی صعود کرد و....  البته با تحمیل استرس به مردم، تیمش همیشه در محوطه 18 قدم دفاع کرد! (آنقدر که فردوسی‌پور از فرط استرس آرزو می‌کرد هر چه زودتر بازی به پایان برسد!)

بنیان گذار دفاع مشخص
تاکتیک تیم کی‌روش مشخص بود: دویدن تا آخرین قطره عرق! و همانطور که گفتیم تیمش آنقدر اتوبوسی دفاع می‌کرد تا رقبایش ناچار شوند دربست به خودشان گل بزنند! تنها مشکل این سیستم آن بود که رقبا بیشتر از یک گل به خودشان نمی‌زدند! به همین خاطر اگر تیم‌مان پیروز می‌شد نتایجش «یک - صفر» بود! 

کی‌روش مبدع شعار ورزش از سیاست جدا نیست
کی‌روش بخوبی نشان داد سیاست از ورزش جدا نیست! همه حرکاتش سیاسی و حساب شده بود. او همچون یک سیاستمدار سخنور مردم بشدت احساسی‌ و هیجانی ما را بخوبی شناخته بود و رگ خواب و رگ بیداری‌شان را در دست گرفته بود. او می‌دانست چگونه با تولید هیجانات غیرفوتبالی خلا هیجانات فوتبالی را پر کند! مثلا به موقع قهر می‌کرد؛ در وقت مقتضی کت خود را درآورده و پرت می‌کرد و یا بازیکن شاخی را تا ابد اخراج می‌کرد. هنوز تاریخ فوتبال خط و نشان کشیدن‌های او را به مربی کره جنوبی از یاد نبرده است.

استفاده صلح آمیز از تیم ملی
کی‌روش مانند یک سیاست‌مدار نشان می‌داد همواره مظلوم است و هیچگاه به فکر حمله به تیم‌های دیگر نیست! بله؛ او مانند سیاسیون، مظلومانه از تیم ملی فوتبال استفاده دفاعی و صلح‌آمیز می‌کرد و البته با توجه به دستمزد نجومیش، صلح آمیز بودن او هم مانند سایر امور صلح آمیز دیگر هزینه بالایی را برای‌مان بجا گذاشت! البته این چیزی بود که خودمان انتخاب کرده بودیم!

کی‌روش تنها قهرمان پرافتخار بدون جام و کاپ جهان
درست است که داشتن دیدگاه سیاست مدارانه در عمل به گرفتن کاپ و جام و اصولا نتیجه خاصی طی 8 سال مربیگری او ختم نشد اما در عوض برای خود کیروش، کاسبان، دلالان و دلواپسانش کلی نان و آب شد! اصولا در سیاست چیزی که قرار است بشود از چیزی که شده ارزش بیشتری دارد و بر همین اساس او مردم را بخوبی مجاب کرده بود که «نتیجه» زمانی ارزش دارد که در رویاها و دوردست‌ها باشد. شما وعده‌های شیرین اما محقق نشده مسئولین را کنار این شیوه کیروش قرار دهید و خودتان به نتیجه مناسب برسید! باری به هر جهت با این روش مردم بدون هیچ افتخاری همواره مفتخر بودند و البته هنوزهم دوستدار او هستند و به او افتخار می‌کنند!  

مدت ماندگاری کی‌روش
کی‌روش رکورد دیگری هم دارد او جزو معدود کسانی است که توانسته در کشوری که تاریخ مصرف «پست» حداکثر 4 سال است، 8 سال تمام دوام بیاورد!(آنهم در پست بی‌ثبات مربیگری) این نوع از تاب‌آوری در چنین سیستمی که استاد نخبه‌کشی است ما رو به دو نتیجه می‌رساند: 1- کیروش نخبه نبود 2- آنقدر نخبه بود که بداند چگونه خود را نخبه نشان ندهد!

کی‌روش محبوب همه
کیروش فقط در میان مسئولین معلوم الحال وقت ورزش(به دلیل پنهان کردن ایرادات‌شان به کمک او) محبوب نبود او مانند یک سیاست‎مدار حرفه‌ای (همچون هیتلر) مدام شواف و شعار می‌داد به حدی که توانسته بود دل مردم را بدون کسب نتیجه خاصی بدست آورد! این شگرد اوج رندی به حساب می‌آید که بتوانی نه تنها چیزی به مردم ندهی بلکه از آنها چیزی را هم بگیری(پاداش و دستمزد) و در عین حال آنها را خرسند و راضی بگردانی! درست مانند مردم آلمان که زیر بمباران ندای «های هیتلر» سر می‌دادند!

کی‌روش شعبده باز
رق شعبده‌باز با سیاست‌مدار در این است که شعبده باز چیزی که هست را غیب می‌کند اما سیاستمدار چیزی که نیست را ظاهر می‌کند! کیروش با تردستی خاصی و برای حلال کردن درآمدش -که بالاترین دستمزد مربی های جهان بود- ما را متقاعد نمود که برای‌ تیم ملی‌مان زیرساخت دفاعی خارق العاده‌ای تعریف کرده(حتی بهتر از سیستم دفاعی سرهنگ علیفر!) اما در عین حال او به شکل عملی هیچ اقدام زیرساختی درست و درمانی همچون کشف استعداد جوان و یا تربیت مربیان انجام نداد و با همه مربیان به شکل مصلحتی قهر کرد یعنی بنوعی آنها را از صفحه فوتبال ملی حذف کرد! برای انتخاب استعدادها هم به جای رفتن به شهرستان ها به لیگ های خارجی سفر می‌کرد! اما با این وجود مسائل را جوری نشان می‌داد که همین الان هم مردم او را معمار زیرساخت‌ها می‌شناسند!   

کلمبیا یک استثنا
البته همه این چیزهایی که گفتیم فقط در کشور ما کارایی دارند چون کشور مهمان نواز ما جان می دهد برای جولان استعمارگران! یادمان باشد استعمارگران پرتغالی خیلی جلوتر از استعمارگران انگلیسی ما را دوشیدند! پس بدیهی است که کیروش نتواند در کلمبیا نتیجه بگیرد و البته برای موفقیتش در مصر دعا می‌کنیم

سخن پایانی
به هر حال هر چه از کیروش بگوییم کم است و به آنهایی که طرفدار کیروش بوده و هستند و قرار است که از آن کامنت‌های خاص و سراسر عصبانی در زیر این متن بگذارند پیشاپیش می‌گوییم: هدف ما بیشتر تعریف و تمجید از او بود و اینکه چگونه می شود هر یک از ما در زندگی یک کیروش باشیم یا حداقل الگویی مثل او داشته باشیم.  زت زیاد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1553576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    قدر نشناسی یکی از خصلت های پست انسانی است.نویسنده ی محترم این مطلب اگر متولد دهه شصت باشی این مطلب رو داخل کتب های دوران ابتدیی باید خونده باشی.اینکه مملکت به اینجا رسیده دلیل قدرنشناس هایی امثال تو بوده
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      5 4
      واقعا عجیب است که بهترین نتیجه تاریخ ایران در جام جهانی را با 4 امتیاز نبیند و بگوید دستاورد او لایی زدن به همسر شکیراست. ایرانی جماعت را نمی بینید مگر در حال افراط و تفریط.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    تفکرات یک ادم عقده ای
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      16 4
      چرا ما بجای پاسخ و بحث منطقی فقط بلدیم فحش بدیم !!!!!!
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      10 4
      باید متاسف بود از چنین فرهنگ و ادبیاتی که در فضای مجازی رسوخ کرده
  • علی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    به نظرم در نوشته شما اشکال وجود. برداشتتان از موفقیت که ناشی از نگاه ساده‌انگارانه از موضوعات پیچیده‌ای مثل ساختارسازی و ایجاد زیر ساخت در جایی که هرج و مرج مدیریتی نوع غالب مدیریت در آن است. همین که تیم ملی مهمتر از بازیکن شد، مصدومیت ستاره‌ها باعث نابودی تیم نمیشه، یک مجموعه تمرینی استاندارد داریم میراث کیروشه، نفرت نباید باعث قضاوت صفر و یکی باشه. زت زیاد
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      10 5
      تیم فعلی همان تیم کیروش هست در حقیقت اسکوچیچ خوشه چین چیزی هست که کیروش کاشته
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    قبول ندارم . اگر اکثر بازیکن های فعلی دست پروده و کارآموز کیروش هستند . سرمربی محترم فعلی فعلا فرصتی برای کار و تمرین دادن اصولی و مدت دار با آنها نداشته و فقط و فقط این تیم رو مدیریت کرده و با آنها همدل شده . بی انصافی است که زحمات و تلاش کیروش برای ساختن تیمی منظم و تابع سرمربی نادیده گرفته شود . یادمون نرفته بدون استرس به ام جهانی رفتن و بازی مقابل تیم های بزرگ . هر چند شب دراز است و قلندر بیدار.
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      11 7
      اصلا متن رو خوندی؟ اینها رو که گفتی خود نویسنده هم نوشته مگه رفتن بدون استرس به جام جهانی میشه افتخار؟!!!!!!
    • علی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      9 12
      مگر کار سرمربی تیم ملی تربیت بازیکن است؟؟؟ رفتن جهانبخش به هلند و یا سردار آزمون به روسیه وچه ربطی به کیروش داشت ؟؟؟ یعنی اگر کیروش نبود طارمی تو تیم ملی نبود ؟؟؟ واقعا چی از کیروش جز اتوبوس دیدید ؟؟؟؟ اگر کیروش در هر کشور دیگری موفقیت بدست آورد من اسمم عوض می کنم همانطور که در رئال مادرید و تیم ملی پرتقال ضعیف بود ودر کلمبیا هم که فاجعه به بار آورد و در مصر هم خواهیم دید 4
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 1
      جناب علی ، موفقیت های کیروش رو کور هستی و نمیبینی ! اگر کیروش نبود دژاگه و قوچان نژاد و آزمون و يارمی و... هم در تیم ملی نبودن ! یکی از ایرادات شما و امثال شما پرسپولیسی ها به کیروش این بود که دلال هست و بازیکن های ایرانی رو به اروپا ترانسفر میکنه ! که الان بهشون میگید لژیونر ! در ضمن شب دراز است و قلندر بیدار ، در ادامه کار اسکوچیچ در تیم ملی رو هم خواهیم دید . جالبه زمان کیروش به عراق و سوریه میگفتید کشور جنگ زده ، الان شدن قدرت های فوتبالی منطقه که گربه سیاه ما بودن و اسکوچیچ شق القمر کرده در بردن این تیم ها ! عراقی که سرمربیش 10 روزه اومده ! سوریه ایی که مربی نداشت تا یک ماه پیش ! هنگ کنگ و ... ! آفرین آفرین !
  • ابراهیم IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    19 15
    عالی بود درود بر شما و قلمتان
  • ازادی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    25 18
    کیروش یک شیاد به تمام معنا بود... که فوتبال بازی نمیکرد... دفاع اتوبوسی تنها هنرش بود... هیچ وقت عراق رانبرد...و همیشه در مرخصی بود... هیچ موفقیت بین المللی هم ندارد...اما چون شیاد است بلد است چطور باز هم کار پیدا کند... بدون شک در مصر هم موفق نخواهد بود.
  • بهروز IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    24 13
    این نوشته بسیار واقع بینانه و دقیق، نتیجه هشت سال مربیگری آقای کیروش رو نمایان ساخت.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    15 15
    باز کیروش از موتور گازی های وطنی که نویسنده طرفدارشان هست خیلی بهتر بود
    • مسعود IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 3
      از ادبیات حرف زدنت معلومه موتور گازی بدون گازخودتی
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    16 17
    انقدر کل یک جامعه رو نادان و نفهم فرض کردن به نظر من درست نیست . مردم ما به اندازه کافی گرگ شده اند که گول همچین آدمی رو ( به نظر شما ) نخورند . پس اگه میبینید مردم دوستش داشتند دلیلش اینه که از زاویه دید شما به قضیه نگاه نمی کردند و همچنان هم نمی کنند . تمامی این زیر ساخت هایی که الان هم تیم های باشگاهی و هم تیم های ملی در همه سطح ها ازش استفاده می کنند از تلاش های کیروش هست . تمام افتخارات بازیکنان ما در سطح جهان ( لژیونر ها ) به خاطر اینه که کیروش بهشون یاد داد بزرگ فکر کنند . اینارو مردم می فهمند چیزی که شما ( متاسفانه ) نفهمیدید . با احترام
  • رضا NL ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    23 14
    بعد مدت ها،یک متن عالی دیدیم. ممنون خیلی از جناب پورمحبی
  • آرمين IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    14 14
    واقعا خجالت آوره البته بي چشم و رو بودن مدتهاست تو اين مملكت بوده و هست ، تا آخر عمرم جمله فردوسي پور بعد بازي ايران آرژانتين يادم نميره كه گفت اگه قبل از بازي به ما ميگفتن سه بر صفر ميبازين خوشحال ميشديم ، ببينيد كيروش بزرگ و بازيكنان چه كردند كه از يك بر هيچ وحشتناك ناراحتيم
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    20 13
    من متوجه نظر مخالفان این متن نمی شم!!!!!!!!!!! کسی که در هشت سال نتونسته حتی یک جام که سهله ما رو در جام جهانی از گروه مون بالا ببره و از ژاپن 3 تا خورده و با عراق یا مساوی کرده و یا ازش باخته و حتی نتونسته ما رو به فینال آسیا ببره کجاش خوبه؟!ً!!!!! چرا ما ایرانی ها اینقدر هیجان زده و احساسی هستیم چرا کمی فکر نمی کنید اگه یک مربی ایرانی اینکارها رو می کرد و 8 سال در تیم ملی نتیجه نمی گرفت الان پدرش رو درآورده بودیم !! بجای فخش دادن یک کمی فکر کردن هم بد نیست با اینهمه پولی که گرفت و بکب از گرونترین مربی های جهان شد !!!!!!! واقعا هر چی سر ما ایرانی ها بیاد حف مونه چون همیشه اینچنین افرادی محبوب شدند افراد هوچیگر و بدون هیچ نتیجه فقط بخاطر اینکه تونستند مردم رو با ادا و اطوارهاشون فریب بدند !!!!
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 1
      همینقدر که شما انتظار داشتی از گروه اسپانیا و پرتغال و مراکش یا آرژانتین و نیجریه و بوسنی به دور دوم جام جهانی صعود کنی ، یعنی کارش رو خیلی خوب انجام داده ! راستی یادم نبود ، برانکو دلالویچ سال 2006 تا فینال جام جهانی رفت بالا ، یا قهرمان آسیا شد .
  • بهزاد IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    12 12
    مربی فقط برانکو درود بر نویسنده که گل گفته
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    11 14
    فقط میتوان گفت خیلی احمقی
  • رامین US ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    2 4
    اضافه کنیم به نظرات درست نویسنده هدر رفت بعضی از استعدادهای ناب فوتبال این مملکت مانند هادی عقیلی و حذف رحمتی در دوران اوج و سرقفلی دادن پیراهن تیم ملی به بعضی ها مثل مسعود شجاعی و حاج صفی و قص علی هذا. . .
  • امیرحسین اسدی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    5 2
    درود بر کیروش کبیر و حامیان به حق اون، علی آقای دایی و عادل فردوسی پور عزیز.... لطفا واقع گرانه و منصفانه دست به قلم شوید جناب آقای پورمحبی عزیر!
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    5 1
    نویسنده محترم پیشاپیش تکلیف منتقدان نوشته خود را در نهایت باهوشی و طنازانه مشخص کرده است: "به آنهایی که طرفدار کیروش بوده و هستند و قرار است که از آن کامنت‌های خاص و سراسر عصبانی در زیر این متن بگذارند پیشاپیش می‌گوییم: هدف ما بیشتر تعریف و تمجید از او بود" ولی داداش جان بدون عصبانیت و در نهایت مهربانی عرض میکنم بَ‌بَم جان شما لطفا در همان حوزه عمومی قلم طنازانه خودت رو به کار بگیر وادی حوزه طنز تخصصی نشو! طنز در حوزه های تخصصی رو خدایی بلد نیستی!
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    2 2
    ایشون برای نمایش مبارزه با بازیکن سالاری بهترین دروازه بان و مدافع ما رو حذف کرد و بجای رحمتی دروازه بان هایی رو گذاشت که هیچ اسمی الان ازشون نیست البته انصافا یکیشون دختر کش بود
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    8 7
    در مورد موفقیت فوتبالی کیروش نظرات متفاوت است ولی یک نکته در مورد طرز فکر او نسبت به ایرانی ها کاملا مشخص بود: نگاه از بالا به پایین به ایران و ایرانی، حتی اگر کارفرمای او باشند!
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    3 0
    "شیفته کیروش بودن" ریشه در ضعف عمومی در برابر شخصیتهای کاریزماتیک در ایران داره. البته کیروش اشکالاتی داشت که این نوشته بیشتر به اونها پرداخته بود. اما کارهای زیربنایی مهمی هم انجام داد. مثل پافشاری برای تهیه امکانات سخت افزاری و حتی لباس مناسب برای تیم ملی، گوشزد کردن اهمیت آماده سازی در سطح باشگاهی و القای خودباوری در بازیکنان معمولی ایرانی که امکان درخشش در جایی بالاتر از لیگهای عربی و آسیایی رو دارند.
  • ساسان IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    9 2
    سلام فرزین طناز همه ایرانیها بالفطره منتقد نیستن . امیدوارم جرات داشته باشی و این طنازی ها رو در مورد تمام امور کشورمون و در زمان حضور افراد ، ابراز کنی.
  • NL ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    4 1
    گرانترین سرمربی تاریخ ؟ البته اغراق در ادبیات رایج هست که شما به خوبی هر چه تمام تر از آن استفاده کردید ! تا جایی که خاطرم هست کیروش 10 مربی گرانقیمت جام جهانی بود نه گرانقیمت ترین مربی دنیا ! به علاوه به یک نکته به خوبی اشاره کردید ، شما یک فرد ایرانی بدون داشتن هیچگونه تخصص در فوتبال هستید که فکر میکنید خوب چون ما یک مربی گرانقیمت آوردیم پس جام ها رو درو خواهیم کرد ! حرف از دوشیدن زدید ولی از میزان درآمدزایی مربی با رفتن به جام جهانی و جام ملتها نزدید که به گفته خود تاج 30 میلیون دلار درآمدزایی داشتن که فرض بر مثال 20 میلیون کیروش گرفته باشه باز هم برای ایران سود آور بوده ! راستی نظری در مورد 1 ماه کار کردن ویلموتس و حقوق 10 میلیون یوروییش نداری دوست عزیز من ؟ میشه در مورد باقی مربیان تیم ملی هم صحبت کنیم؟ میشه در مورد امکاناتمون هم صحبت کنیم ؟ میشه از این صحبت کنیم تیم فعلی میراث کدوم مربی هست ؟ یک مطلب موقعی اشتباه هست که سرتاسر یا تعریف باشد و یا تخریب ! ولی خوب عوضش خالی شدی عزیزم ! خیلی دلت پر بود ! اشکال نداره ! آره اسکوچیچ عالیه ! ببینیم چند تا جام میاره !
  • علي IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    9 4
    ما هميشه خوش استقبال و بد بدرقه بوديم هستيم و خواهيم بود در مورد ايويچ ـ ويرا ـقطبي و اين اواخر كيروش شما از جام جهاني فقط لايي انداختن و سيو پنالتي رو يادتون هست . ما برد مراكش و مساوي با پرتقال و بازي خوبمان با اسپانيا رو يادمون هست . جلوي عراق هم داور استراليايي و بعدها جبهه گيري آقاي برانكو و خياباني در كوران مسابقات آسيايي وقتي كه تلوزيون يار دوازدهم بود . زماني كه بازيكنان گم نام در تيم ملي يك تيم شدند و بازيكنان بزرگ و پر حاشيه مثل رحمتي از تيم ملي حذف شدند . الان با برد كامبوج و هنگ كنگ و سوريه زيادي مغرور نشيم . تيم مصر كيروش رو انتخاب كرد براي اينكه كيروش تحت تاثير نام محمد صلاح قرار نميگيره . آيا اسكوچيچ دو بازي ميتونه طارمي رو روي نيمكت بنشونه ؟
  • NL ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    6 4
    اسکوچیچ فارسی رو داره سلیس حرف میزنه یا مترجم داره در تیم ملی ؟ راستی جناب نویسنده ممنون میشم ، در راستای اثبات صحبت هاتون آمار برد ، تساوی ، باخت ، میزان گل های زده ، میزان گل های خورده ، ... هم ارائه بدید که به ما کوته فکران ذوب در کیروش اثبات بفرمایید که کیروش هیچ نکرد !
    • سیروس IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 3
      در گوگل بزن: کی‌روش + جام و کاپ خودت دستت میاد
  • مسعود دانشور رفیعی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    7 2
    سیار نگاه مغرضانه ای بود اینکه بدون استرس و برای اولین بار دوبار پیاپی به جام جهانی بری(البته یکیش با استرس بود) و در آستانه صعود از گروه باشی و برای مدتها تیم اول رنکینگ آسیا باشی و از هیچ تیمی تو آسیا نبازی و تنها به خاطر اشتباه یک بازیکن در نیمه نهایی حذف بشی چطور میشه اینها رو ندید البته قلم بسیار شیرین و روان بود ولی منطبق با کیروش نبود انصاف هم خوب چیزیه
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    6 5
    ی جوری صحبت کردی اینگار تا قبل از اومدن کیروش ایران قهرمان آسیا بوده و هردوره رفته جام جهانی بابا جان از قدیم گفتن هرچقد پول بدی آش میخوری این تیم هم انشالله میره جام جهانی ولی اگر آدم منصفی بودی و فوتبال میدونستی متوجه میشدی که بازی نمیکنه که بهش بگی مربی عجب تیمی ساخته به هرطریق توپ رو باید برسونی به طارمی و آزمون و اوناهم ی کاریش میکنن دیگه
  • FR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    4 1
    بعد از داریوش کاردان و پرویز صیاد و نادر ابراهیمی ،تنی چند از طنزنویسان قدیمی و به نام کشورمون ، فکر نمیکردم طنزپردازی در قد و قواره آنها در این مملکت ظهور کنه ، که با جناب پور محبی و این جوکی که نوشتن آشنا شدم ! زنده باشید و سالهای سال برامون جوک تعریف کنید .
  • FR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    8 6
    بعد از داریوش کاردان و پرویز صیاد و نادر ابراهیمی ،تنی چند از طنزنویسان قدیمی و به نام کشورمون ، فکر نمیکردم طنزپردازی در قد و قواره آنها در این مملکت ظهور کنه ، که با جناب پور محبی و این جوکی که نوشتن آشنا شدم ! زنده باشید و سالهای سال برامون جوک تعریف کنید .
  • محسن IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    8 1
    بنا به گفته خودت با اینکه نظرات مردم رو میدونی واینکه مردم کیروش رو دوست دارند ولی بازهم با مردم لجبازی میکنی وعقده گشایی مینمایی دقیقا رفتاری هست که درحکومت شاهد آن هستیم وتو یک مثال حقیر از آن هستی وارزان .
  • رضا IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    4 7
    تحلیل پرسپولیسی
  • فریدون IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    6 1
    مسئولین بعد از کی‌روش ویلموث احمق رو به شکل حساب شده آوردند تا قدر شو بدونیم
  • عبدالله IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    6 4
    خوب داداش من بزرگوار خودتون می گین تو این مقوله بی سوادی خب چرا مقاله می نویسی هر کی که حوصله کنه واین آش شله قلمکار و بخونه می فهمه نه از فوتبال ونه از پیشگویی هیچی نمی دونید چون ما نه تنها عصبانی نشدیم کلی هم خندیدیم اینم یه طرز فکریه برا خودش ماندگار باشید
  • فرزین IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    9 2
    کاملا نوشته غرض ورزانه است... شما که به این خوبی تفسیر میکنی کاش میدیدی که کمپ تیم ملی و پک بزرگترین میراث کیروشه / سردار آزمون و طارمی و قدوس و ... به اعتراف خودشون از صدقه سر کیروش داریم / اینکه تو 6 - 7 سال به هیچ تیم آسیای نباختیم و به عنوان دومین تیم به جام جهانی صعود کردیم هم فراموش کردی آقای نویسنده! .. و اما این آقای به قول شما استعمارگر همونیه که بیشترین کمک مالی رو به خیریه امام رضا کرد در زمان خودش ...در ضمن مربی گرون قیمت اونیکه که اومد اینجا 6 ماه موند و 4 تا باخت داد و هنوزم پولش رو نتونستن بدن ...نه کیروش که با دستمزدی که گرفت 3 برابرشو از فیفا پاداش گرفتیم..! برای شما همون مربیایی خوبن که بیان پول بگیرن و نه اردویی نه بازی تدارکاتی نه حرصی برای امکانات تیم ملی بخورن و لباسای تقلبی تن بازیکنا کنن و ککشونم نگزه...شما چه به کیروش که با هزینه خودش لباس آدیداس از پرتقال بیاره تن بچه ها کنه که عرقشون وزن لباس رو زیاد نکنه/ برای شما همون مربیا خوبن ... موفق و قدرنشناس باش
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 4
      عزیز دل ساده دل که همیشه چوب شما آدمهای احساسی و شوآف دوست رو خوردیم کسی که می خواد کمک کنه نمی ره به آستان قدس کمک کنه یواشکی می ره به یک خیریه سر کوچه شون کمک می کنه تا امثال تو اینقدر ذوق نکنید به این شیوه می گن شیوه استعماری برای افراد ساده جهان سومی کشف استعداد هم به این نمی گن که بری طرف رو از یک باشگاه خارجی بیاری در رابطه با ویلموث هم باز هم برای شماها خوبه که یکی رو بیارن اونقدر بد باشه که شما عاشق کی‌روش باشید واقعا برای شماها این بازی ها و ادا اصول ها جواب داده چون حسابی ذوق کردید و کلا بر همین اساس هم تا الان جهان سومی موندیم حالا بشین برای خودت هی تحلیل کن و خوش باش
  • سعید صالحی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    9 6
    کیروش نزدیک ۱۸ میلیون دلار برای فدارسیون درامد زایی داشت این ثمره میوه ای هستش که کیروش پرورش داده
  • حسین DE ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    6 8
    اصلأ قبول ندارم. کاملاً مغرضانه بود
  • علی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    9 6
    همیقدر دوبار بدون استرس واما اگر به جام جهانی رفتیم بایدمدیون مربی کار بلدی چون کیروش باشیم.اقای نویسنده حتما یادش رفته قبل کیروش ستاره های تیم چه بلایی سر تیم ملی می اوردند.کی این ستاره ها راسرجای خود نشاند.کی این باور را القا کرده تیم ملی مهمتر از فردهست.
  • احمد IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    7 8
    واقعا کاملا دقیق بود توصیف تون از کی روش، مربی بدون کاپ. ولی در تعجبم از کسانی که کی روش کی روش می کنن. مگه این تیم همون تیمی نیست که در حسرت برد عراق بودیم. چرا باز هم داد کی روش را داریم سر می دهیم . واقعا می‌خواهیم بیخود پول خرج بشه اونم برای مربی که واقعا هر چی نویسنده گفته همه درسته. بیایید قبل از تصمیم گیری و بیان عقاید مون کمی درباره اونها فکر کنیم.
  • GB ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    4 5
    به این متن شما چرت و پرت هم می گویند البته سیاستمداران چنین می گویند ما رانندگان اتوبوس چیز دیگری می گوییم
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      8 1
      ادبیاتت نشون می ده چه کاره هستی نمی خواست بگی
  • علی -پرسپولیسی قدیمی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    6 0
    کی روش سیاستمداربود.مقتدربود.تیم رادراختیارمیگرفت.پیرمردهارابتدریج ومحترمانه کنارمیگذاشت.بازیکن سالاری رابطورکلی حذف کرد(کاری که درکلمبیانتوانست وهیچ مربی دیگری هم نمیتواند) جام نگرفت امابرای ده سال آتی تیمی ساخت که مربیان پرمدعای وطنی براحتی میتوانندشیرازه آنراازهم بپاشند.البته درگرانقیمت بودنش باشماموافقم.
  • فرزین پورمحبی (نویسنده متن) IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    9 6
    سلام و ارادت خدمت کلیه دوستان چه شاکی چه هوادار ... اولا تشکر می کنم از وقتی که گذاشتید و مطلب بنده را مطالعه فرمودید و مورد نقد و بررسی قرار دادید دوما امیدوارم زمانی برسد که بتوانیم بدون توهین و عصبانیت و در کمال آرامش پاسخ شخص مخالف مان را با ادله کافی بدهیم متاسفانه کمی تاب آوری مان نسبت به نظرات مختلف بنابه دلایل تاریخی اجتماعی روانشناسی و اجتماعی کم شده و بجای وارد شدن به بحث به میدان رینگ مشت زنی وارد می شویم بنده با طنز و در کمال آرامش و بدون توهین به شخص خاصی صرفا نظراتم را گفتم و باشد که شما عزیزان عصبانی و پرخاشگر هم با کمی آرامش بیشتر به نظرات هر چند اشتباه من پاسخ دهید بله عزیزان طبق گفته برخی از دوستان بنده عقده ای شدم و هستم... چون آرزو به دل ماندم که مخالفی بدون بیرون زدن رگ گردنش تذکر و پاسخ خطاهای من را بدهد ... همواره به شما احترام می گذارم بلکه این چرخه خشونت دست از سر ما و کشور ما همراه با کرونا بردارد ... خندان باشید
    • کشک بادمجون انلاین IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      داداچ ، کی‌روش خودش سیاستمدار هست ، نیاز نیست سیاستمدار بشه ...
    • محمد IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 2
      عزیز دل...شما طرفدار یه تیم پایتخت هستی..درست امام نمیتدنی صرف اینکه بهت ستون تو یه روزنانه دادن..بیای هر چرندی که دلت خواست تحویل ملت بدی..و به شعورشون توهین کنی بعدشم مث این یکی متنت بیای ژست روشنفکری بگیری و ملت دعوت به ارامش کنی...اتفاقن من تنها متن غلط و بی ربطی که دیدم همش تو مقاله خودت بوده و لاغیر..وگرنه اخرین دوره جام جهانی که ایران توش قبل از کیروش حضور داشت ..سال ۲۰۰۶ بود و بهترین نتیجه ام که گرفتبم با اون همه سوپر استار نتیجه تساوی جلوی انگولا با سرمربیگری اقای برانکو بود. منتها بنده به عنوان هوادار در دوران کیروش از بازی های ایراندخصوصا جلوی آرژانتین..اسپانیا ..الجزایر و پرتقال و حتی نیجریه بسیار لذت بدم و این سبک بازی جدید ایران رو حتی جناب فردوسی پور هم که از امثال جنایعالی فوتبالی تر و باهوشتر هست ستود..پس لطفن از اینکه حالا احتمالن با پارتی دستت جایی بنده و بهت ستون دادن..ترشحات ناقص و عرضورزانه خودت رو نپاش تو ذهن ملت بعدشم ژست روشنفکری نگیر...شما ها خیلییی تاریکین..
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 1
      شاهد مثال کامنت بالا
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    5 2
    دوست عزیز یادتون نره ما برای صعود از مقدماتی مقدماتی جام جهانی هم امسال استرس داشتیم و اگه عراق رو نمی‌بریم احتمال حذفمون وجود داشت!
  • GE ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    5 7
    مثل همیشه عالی بود آقای پورمحبی عریز ۸ سال دفاع مشخص شاهکار بود
  • عباس IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    6 3
    دراین مقاله نه عقده ای درکار هست نه قدر نشناسی فقط و فقط نقدهایی شده که قابل تامل است البته کیروش خوبیهایی داشته که دراین مقاله که موضوع صرفا نقادی هست جایی ندارد
  • جمال NL ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    7 7
    خدا خیرت بده تنها متنی که دیدم درباره کی روش و به دلم نشست اخه خیلی زور داره یارو ما رو دوشیده و هیچ نتیجه قابل دفاعی کسب نکرده یه عده اونو کردن قهرمان ولی من حس میکنم اینم از سر لج بازی ما ایرانیهاست یه عده نمیخان واقعیت و قبول کنن سر ما کلاه رفته
  • حسين IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    7 6
    عالي بود، كلمه به كلمه اش حقيقت داشت و بهتر از اين قابل بيان نبود، آفرين.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    8 5
    چرندترین تحلیل ممکن!
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      1 2
      ادبیات و پاسخ منتقدین این متن واقعا گویای همه چیزه
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 0
      جواب بده یاد بگیر فحش ندی
  • قهرمان IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    5 6
    کیروش درطول 8سال حتی یک جام هم برای مانیاوردوبیشتردرمسائل ایران دخالت میکرداگرمربی موفقی هست چراباکلمبیانشدوبامصرخواهیم دید
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      3 1
      در مسائل ایران ؟ شاعر که به تنگ آید همانا به جفنگ آید مصداق شماست ! لطفا لیست مربیان سابق تیم ملی که برای ایران جام آوردن رو بفرمایید !
  • عليزاده IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    5 8
    ازاین مقاله، باید درس گرفت و آموخت! ممنون!
  • ممد IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    5 0
    حداقل ایران را جلوی دنیا با دستمزد فوق نجومیش سربلند کرد اونم با ترکیبی متشکل از بازیکنان داخلی و فقط ۴ ، ۵ نفر لژیونر ان موقع مثل الان نبود که ۹ نفر از ۱۱ نفر ترکیب در لیگهای خارج از کشور مشغول باشند
  • داریوش IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    4 0
    ... نگو
  • مرادی IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    9 7
    تیم یکدست و آماده امروز نتیجه هشت سال تلاش آقای کی روش هست، ای کاش یاد بگیریم فراموش کار نباشیم.
  • مهدی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    11 9
    شیر مادر - نان پدر حلالت فرزین جان
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    4 1
    جناب لطفا ، یک لیست از سرمربیان سابق تیم ملی ، افتخارات و جام هایی که کسب کردن ( قهرمانی غرب آسیا که البته دیگه برگزار نمیشه یا بازیهای آسیایی که همه با تیم جوانان اومدن ما با تیم بزرگسالان رفتیم به کنار ) ، هزینه هایی که برای این افراد شد ، نسلی که بعد از رفتنشون به جا گذاشتن ، تاثیراتشون در پیشرفت زیر ساخت فوتبالی و تفکر حرفه ایی که به جا گذاشتن رو هم مرقوم بفرمایید ! وگرنه که گوشمون از این تحلیل های راننده تاکسی پر هست ! عزیزان یادشون رفته بعد 2006 تا موقعی که همین کیروش بیاد ، برای رفتن به جام جهانی داشتیم تو سر خودمون میزدیم ! اگر قرار بر نقد هست باید یک نقد حرفه ایی و از دیدگاه یک متخصص باشه نه یک فوق لیسانس ادبیات نمایشی ! به علاوه جناب نویسنده محترم چی شد الان یاد کیروش افتادی ؟
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    4 1
    شیاد بزرگ برانکو دلالوویچ که مثل اسکوچیچ بدون هیچ رزومه ایی شد سرمربی نسل طلایی ایران چه جامی آورد ؟ سال 2002 از ایران 500 هزار یورو گرفت که تبدیل کنیم به رقم امروزی مبلغ کتری نمیشه ! برانکو چند جام برای تیم ملی آورد ؟ چندبار پرسپولیس رو قهرمان اسیا کرد ؟ بازیکن هایی که حتی مادر و پدرشون نمیدونستن فوتبالیست هستن ( اوکراینی ها ، استرالیایی ، بودیمیر ، ...) که آورد و بدون یک دقیقه بازی میلیون ها دلار از بیت المال کندن و بردن و از باشگاه شکایت کردن ! لطفا با یک مقاله تفصیلی و با آمار و با مقایسه با مربیان سابق تیم ملی تشریف بیارید تا بحث کنیم .
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 5
    دمت گرم،ما کلا اجنبی پرستیم اگه اون نتایج رو یه ایرانی گرفته بود دو سالم دوام نمیاورد،ولی با حمایت امثال کی روشی پور ۸سال با بهترین مهاجمین فقط دفاع کردیم
  • محمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    5 3
    اخه چقدر ابله باشه...که بخاطر عفده های شخصی بیاد کسی رو طی ۸ سال ۱ بار به تیمی مث کره جنوبی نباخت..معادل دوتیم طلایی هم تو زمین و هم تو نیمکت تحویل ایران داد ..۲ بار پشت سرهم ایران رو به جام جهانی برد که این به معنی ایجاد ثبات تو وضعیت تیم ملی بود ..تحقیر کنه...ابله با این چرندیاتت بالا نمیری...فقط بی چشم رو بودن و احمق بودن خودت به رخ ملت میکشونی...واسه همینه یکی مث عادل فردوسی پور الان تریبون نداره ولی به تو احمق بابت این خزولاتت ستون میدن. امثال تو که باعث ترویج نادانی و جهل ..صرفا اشاعه عقده های شخصی به عنوان سند تو جامعه هستند..کم نیستن..خلاصه واسه وجود کله پوکایی مث شماست که وض مملک ما اینه..
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 5
    فقط لحن گفتار ادبیات موافقان کی‌روش نشون می ده که طرفدارانش چه کسانی و از چه قشری هستند
  • محمد IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 1
    تفکر کردی خیلی بانمکی
  • علی NL ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    2 3
    بچه بیا پایین ..... نگو سرمون درد گرفت
  • چولکی IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 3
    تقدیم به طرفداران کی‌روش: اروگوئه ۳ کلمبیا ۰ اکوادور ۶ کلمبیا ۱
  • زین العابدین عابدینی US ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 2
    اصلابه احتمال عاملیت ایشون برای سرویسهای اطلاعاتی خارجی هیچ نگفتی!؟ اگراندکی دقت کرده بود، الان درکشورشاهدفعالیت جناح سیاسی کیروش هم بودیم!؟
  • ناشناس US ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 1
    من علاقمند طنزهای اجتماعی آقای محبی هستم .به نظر من ایشان بهتر است همان طنزها را می نوشتند و وارد زمین آلوده فوتبال در ایران نمی شدند. هزاران دلیل برای محق بودن کیروش و فساد دست اندر کاران ورزشی وجود دارد
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 1
    کیروش فوتبال ایران را حرفه ای کرد، به تیم ملی شخصیت داد و تیم امروز حاصل کار اوست، ستاره هایی که با فشار او کوچ کردند و امروز ستاره اند، ساختار دفاعی منسجم و احترام بازیکنان به تیم ملی. فوتبال ما مدیون اوست
  • محمد IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 5
    بر مبنای واقعیت بود ولی نمی‌دونم چرا ما بیهوده می‌رنجیم؟ شاید دوست نداریم خودمان را فریب‌خورده ببینیم و شاید ترجیح می‌دهیم با لباسی که نداریم، جلوی دیگران فخرفروشی کنیم؟ کیروش طی هشت سال حضور در ایران، جامی کسب نکرد. با تیم‌های درجه سه و چهار قرارِ بازی می‌گذاشت و از سوار شدن بر گرده‌ی عده‌ای لذت می‌برد.