توصیه مهمی که رییس جمهور به سفیر انگلیس گوشزد کرد

سفرای چهار کشور بلاروس، انگلیس، سریلانکا و اتریش برای تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور به پاستور رفتند و با وی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز یکشنبه، چهارم مهر ماه روز شلوغ و پرترافیکی برای پاستور بود؛ روزی که سفرای چهار کشور بلاروس، انگلیس، سریلانکا و اتریش برای تقدیم استوارنامه خود به سید ابراهیم رئیسی، به پاستور آمدند و با رئیس‌جمهور دیدار کردند. 
ابراهیم رئیسی در دیدارهای جداگانه با سفرای این چهار کشور بر روابط دوستانه و دیرینه با این کشورها تاکید کرد و نسبت به گسترش روابط به ویژه روابط اقتصادی و افزایش سطح مبادلات تجاری ابراز امیدواری کرد. 

توسعه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری، تحریم و تاکید بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، مسائل افغانستان و وظیفه کشورهای اروپایی در قبال پناهجویان افغانستانی و سایر مسائل از دیگر محورهای گفت و گوی ابراهیم رئیسی با سفرای این چهار کشور در دیدارهای امروز بود. 
 
مشروح سخنان رئیس جمهوری و سفرای چهار کشور بلاروس، انگلیس، سریلانکا و اتریش را در جدول زیر بخوانید؛

نام سفرا/کشور

اظهارات رئیس جمهور

اظهارات سفرای کشورهای خارجی

"دمیتری کالتسوف" سفیر جدید بلاروس در تهران"

*{با اشاره به ملاقات هفته گذشته خود با رئیس جمهور بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای در شهر دوشنبه تاجیکستان}: فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی و شرکت های تجاری دو کشور می تواند درتقویت همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و بلاروس موثر باشد.

{بااشاره به به درخواست سفیر بلاروس برای تایید مدارک دانشگاهی این کشور در ایران}: با توجه به حضور تعدادی از دانشجویان ایرانی در دانشگاه های بلاروس لازم است برای این مشکل تدبیر مناسب اتخاذ شود.

*{با اشاره به روابط دوستانه و دیرینه دو کشور و با اشاره به اینکه در آستانه سی امین سال برقراری روابط }ماموریت اصلی من توسعه روابط دو کشور است و همه تلاش خود را برای تحقق این هدف بکار خواهم بست.

* بلاروس همیشه دوست ایران بوده و خواهد بود و آماده ایم سطح مبادلات تجاری را ارتقا دهیم و زمینه حضور و سرمایه گذاری شرکت های ایرانی را فراهم کنیم.

"سایمون شرکلیف" سفیر جدید انگلیس در تهران 

*استقلال و آزادی را شعار اصلی مردم ایران است و کشور ما حقیقتا مستقل است و استقلال ما ادعایی نیست. شما با توجه به آشنایی خوبی که به زبان فارسی دارید، باید مفهوم واقعی این کلمات در ایران را برای دولتمردان خود تبیین کنید.

* روح استقلال و آزادی خواهی در وجود ملت ایران است و هروقت احساس کنند که کشورهای دیگر زورگویی می کند، زیر بار زور نمی روند و عکس العمل نشان می دهند.

* بهترین روش برای کارکردن و همکاری با ایران رعایت اصل احترام متقابل است، جمهوری اسلامی هیچ حرف نادرست و برخلاف حق را نمی پذیرد و اروپا و غرب بر اساس تجربیات خود باید به ایران به عنوان یک کشور مستقل نگاه کنند.

*{با اشاره به اینکه امروز حقوق بشر به یک حربه سیاسی برای ضربه زدن به کشورها تبدیل شده است} ما خود را موظف می دانیم به حقوق انسان براساس باورها و اعتقادات دینی احترام بگذاریم و شما می دانید خیلی از مدعیان حقوق بشر، چه رفتاری با ملت خود دارند.

{رئیس جمهور خطاب به سفیر جدید انگلیس در تهران} حقایقی را که در ایران مشاهده می کنید به درستی و واقعی به کشور خود منعکس و منتقل کنید.

*برای دومین بار و بعد از ۲۰ سال در ماموریتی جدید به عنوان سفیر به تهران سفر کرده ام و تجربه و شناخت خوبی از ایران دارم و هدف اصلی من تلاش برای بهبود روابط دو کشور با نگاهی مثبت و سازنده است.

*{با اشاره به تاریخ روابط انگلیس و ایران}دوره جدیدی از روابط بین دو کشور ایجاد شود و برای تحقق این هدف نقش خود را به خوبی ایفا کند.

"ویشوانات آپونسو" سفیر جدید سریلانکا در تهران

*هیچ محدودیت و مانعی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری و انتقال تجربیات بویژه در حوزه فنی و مهندسی وجود ندارد.

*با فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور می توان گام های جدیدی در توسعه روابط ایران و سریلانکا بویژه در حوزه اقتصادی برداشت.

 *{با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی}سریلانکا همواره در مجامع بین المللی حامی دولت و ملت ایران بوده و خواهد بود.

*با اشاره به ظرفیت های توسعه سطح روابط دوجانبه، خواستار توسعه و تقویت هرچه بیشتر همکاری های دو کشور بویژه در بخش های انرژی، بازرگانی و تجاری شد.

"ولف دیتریش هایم" سفیر جدید اتریش در تهران

*{با اشاره به روابط خوب دو کشور} ایران برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با اتریش و سایرکشورها کاملا آمادگی دارد و موانع هرگز ما را متوقف نخواهد کرد.

*{با اشاره به تحریم های اعمال شده ظالمانه و غیرقانونی ضد ملت ایران} اگرچه تحریم مزاحمت هایی ایجاد می کند اما نمی تواند مانع  توسعه روابط و همکاری های تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها باشد.

* باتوجه به گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت های ایران، اعمال تحریم، کاملا واهی و بی اساس است ضمن اینکه تهران دربرجام به همه تعهداتش عمل کرد اما این آمریکایی ها بودند که از برجام خارج شدند و اروپایی ها هم به تعهداتشان متعهد نبودند.

*{ با اشاره به قدردانی سفیر اتریش درخصوص میزبانی ایران از پناهجویان افغانستانی}آوارگی امروز مردم افغانستان محصول دو دهه سیاست و اقدامات آمریکا دراین کشوراست و ما در چنین شرایطی با نگاه انسانی و اسلامی میزبان مهاجران افغانستانی هستیم.

* با توجه حضور میلیونی پناهجویان افغانستانی در ایران، کشورهای اروپایی به وظیفه خود عمل کنند و اتریش باید این موضوع را به آنها گوشزد کند.

*{با اشاره به روابط سازنده کشورش با ایران}اتریش بدنبال گسترش همکاری های دو کشور بویژه درحوزه تامین مالی و مبادلات اقتصادی است و در دوره تحریم نیز توانستیم برخی از پروژه های دوجانبه را به نتیجه برسانیم.

* بسیار مشتاق هستیم که براساس چارچوب های مورد تایید،  سطح روابط و تبادلات دو کشوررا گسترش دهیم .

*{با قدردانی از اقدام جمهوری اسلامی ایران در میزبانی مهاجرین افغانستانی} دولت اتریش از رفتار بشردوستانه و خدمات ایران به پناهجویان بویژه در شرایط حساس، کاملا آگاه است و از آن قدردانی می کند .

23219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1558573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =