۰ نفر
۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۱:۳۷

جشنواره ونیز از فیلمساز ژاپنی تقدیر می‌کند.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز روز شش سپتامبر (15 شهریور) به مناسبت صدمین سال تولد آکی‌را کوروساوا با برپایی یک میزگرد بین‌المللی از فیلمساز فقید ژاپنی تقدیر می‌کنند. مدیریت این میزگرد را پیتر کاوی بریتانیایی، مورخ سینما و نویسنده راهنمای بین‌المللی فیلم به عهده دارد که بیش از 30 کتاب سینمایی نوشته است.

کوروساوا 23 مارس 2010 صد ساله می‌شود. او سال 1951 برای فیلم «راشومون» برنده جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز شد و در 1982 نیز جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد این جشنواره را دریافت کرد. از این رو برگزارکنندگان جشنواره بحث درباره کارنامه او و دستاوردهای سینمایی‌اش در این دوره را مهم دانسته‌اند.

چهره‌های سرشناس حاضر در این میزگرد عبارتند از ترویو نوگامی نویسنده ژاپنی و دستیار اول کوروساوا در بسیاری از فیلم‌های او، دانلد ریچی نویسنده، کارگردان و منتقد آمریکایی و نویسنده کتابی درباره کوروساوا، مایکل سیمن نویسنده و منتقد فرانسوی و سردبیر مجله پوزیتیف، ریچارد کورلیس منتقد هفته‌نامه تایم از آمریکا و آلدو تاسونه منتقد ایتالیایی و رئیس جشنواره سینما فرانسه و مؤلف چند کتاب درباره کوروساوا.

شرکت‌کنندگان در این میزگرد جنبه‌های چندگانه شخصیت و کار کوروساوا را بررسی می‌کنند. نگاه او به جامعه و سیاست، مقایسه کوروساوا با دیگر فیلمسازان بزرگ ژاپنی مانند ازو و میزوگوچی، ارتباط او با فرهنگ شرقی و غربی (شکسپیر، گورکی، داستایفسکی، ون گوگ)، تقدیر فرهنگ و سینمای آمریکا از کوروساوا و بازسازی‌های مختلف آثار او، منابع الهام او در فرهنگ ژاپن، کار کوروساوا سر صحنه، نوع استفاده او از رنگ و موسیقی، مشکلات همیشگی او برای تأمین هزینه ساخت فیلم‌هایش در ژاپن و عشق کوروساوا به تاریخ و درس‌هایی که با فیلم‌های خود به نسل‌های جدید می‌داد، از موضوعاتی است که در این میزگرد مطرح می‌شود.

آکی‌را کوروساوا (98-1910) سرشناس‌ترین فیلمساز ژاپنی در سطح بین‌‌المللی است. او در پنج دهه فعالیت سینمایی حدود 70 فیلم ساخت و جوایز مختلف دریافت کرد. کوروساوا با «راشومون» نام خود را به عنوان یک هنرمند بزرگ مطرح کرد و زمینه را برای ورود دیگر فیلمسازان ژاپنی به بازار جهانی فراهم آورد. داستان «راشومون» در قرن دوازدهم روی می‌دهد و درباره جنایتی است که از چهار منظر مختلف روایت می‌شود.

کوروساوا همیشه نگاهی توام با تحسین به سینمای آمریکا داشت و سال 1954 فیلم «هفت سامورایی» را با الهام از آثار جان فورد ساخت. این فیلم جایزه شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را برای وی به همراه داشت. هالیوود نیز به دفعات به کوروساوا ادای احترام کرده است. «هفت مرد باشکوه» (جان استرجس، 1960) با اقتباس از «هفت سامورایی» ساخته شد و شخصیت‌های سری فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» هم با الهام از «دژ پنهان» کوروساوا شکل گرفتند که سال 1958 برنده خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی از جشنواره برلین شد.

کوروساوا سال 1980 فیلم «کاگه موشا» را با میانجی‌گری جرج لوکاس خالق «جنگ‌های ستاره‌ای» و فرانسیس فورد کوپولا سازنده سه‌گانه «پدرخوانده» ساخت و با این فیلم جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد.

کوروساوا در 1986 برای فیلم «آشوب» نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد و سال 1990 یک اسکار افتخاری دریافت کرد. «اعماق اجتماع»، «سریر خون»، «یوجیمبو»، «سانجورو» و «ریش قرمز» از دیگر فیلم‌های اوست. مایک نیکولز سازنده فیلم‌های «فارغ‌التحصیل» و «نزدیک‌تر» نیز قصد دارد تریلر کارآگاهی «بالا و پایین» ساخته کوروساوا را بازسازی ‌کند. فیلم اصلی سال 1963 با بازی توشیرو میفونه بازیگر تعدادی از فیلم‌های مطرح کوروساوا ساخته شد.

شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12سپتامبر (11 تا 21 شهریور) برگزار می‌شود و آنگ لی فیلمساز تایوانی برنده اسکار رئیس هیأت داوران بخش بین‌الملل جشنواره است. امسال در مجموع 71 فیلم اولین بار در دنیا در لیدو پخش می‌شود.

سایت رسمی جشنواره ونیز / 25 آگوست

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =