اعلام برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۰/ جای خالی را با کتابِ خوب پُر می‌کنیم

علی رمضانی، در نشست خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب ضمن اعلام جزییات برنامه‌های این رویداد فرهنگی از برگزاری نوزدهمین دوره طرح‌های حمایتی در قالب پاییزه کتاب در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، امروز، دوشنبه ۱۷ آبان‌ با حضور علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب در سالن مرحوم عاشوری این موسسه برگزار شد.

رمضانی در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، امام شهدا و به‌ویژه سیدشهیدان اهل قلم، مرتضی آوینی با اشاره به نقش اصحاب رسانه در برگزاری برنامه‌های بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب، اهالی رسانه را یار کمکی و بال دوم مجریان این رویداد فرهنگی دانست و گفت: «از همه دست‌اندرکاران ۲۸ دوره هفته کتاب تشکر می‌کنم که پرچم این رویداد را پله به پله بالا کشیدند و پیش آوردند و به دست من و شما سپردند تا بیش از پیش به اهتزار درآید.»

عناوین روزهای هفته کتاب؛ از ۲۴ آبان تا اول آذر ۱۴۰۰

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه درباره عناوین روزهای هفته کتاب سال‌ جاری چنین گفت: «به رسم هر سال عنوان‌ روزهای هفته کتاب در تعامل و مشورت با فعالان حوزه نشر و کارشناسان تعیین شده است و اگر تلاش کنیم این نام‌گذاری‌ها از حالت شعاری و نمادین خارج شوند، رویداد هفته کتاب برای همه‌مان شیرین‌تر خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌ها، دوشنبه ۲۴ آبان‌ با عنوان «روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار»، سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ مطابق شعار هفته کتاب با عنوان «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم»، چهارشنبه ۲۶ آبان‌ با عنوان «کتاب، زبان‌فارسی، شعر و ادبیات داستانی»، پنجشنبه ۲۷ آبان‌ با عنوان «کتاب، رسانه و هم‌افزایی و تعامل»، جمعه ۲۸ آبان‌ با عنوان «کتاب، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی»، شنبه ۲۹ آبان‌ با عنوان «ناشران، کتاب‌فروشی‌ها و ارکان صنعت نشر»، یکشنبه ۳۰ آبان‌ با عنوان «کتاب؛ مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس» و آخرین روز هفته کتاب، دوشنبه اول آذر با عنوان «کتاب کودک و نوجوان؛ آینده نسل مجازی» نامگذاری شده است.» 

جزئیات برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۰؛ از تجلیل از برترین کتابداران در تالار وحدت تا گرامیداشت چهلمین روز درگذشت آذرتاش آذرنوش 

اعلام برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۰/ جای خاکی را با کتابِ خوب پُر می‌کنیم

او درباره جزئیات برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۰ ادامه داد: «برنامه‌های تشکل‌ها، انجمن‌های صنفی و دستگاه‌های مختلف اجرایی جمع‌آوری شده است و در این نشست به مهم‌ترین و شاخص‌ترین برنامه‌ها اشاره می‌شود. شعار این دوره از هفته‌ کتاب «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» است. جایی خالی‌ که در حدود دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا بیش از پیش احساس می‌شود، مثل جای خالی مهمانی‌رفتن، دانشگاه، سفر و مدرسه رفتن و آموزش حضوری و بسیار جای‌های خالی دیگر که تمنای آن را در دل داریم را با کتاب خوب پرشان کنیم.» 
 
رمضانی افزود: «از جمله برنامه‌های اعلامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها و انجمن‌ها در هفته کتاب ۱۴۰۰ می‌توان به این موارد اشاره کرد. نهاد کتابخانه‌های عمومی همزمان با «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، دوشنبه ۲۴ آبان، آئین سالانه تجدید بیعت با آرمان‌های امام شهدا، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار می‌کند. از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تجلیل از برترین کتابداران و کتابخانه‌های کشور است که در تالار وحدت برگزار می‌شود.» 
 
او ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره دانایی و توانایی و همچنین دومین دوره کتاب سال معلمِ مولف را برگزار می‌کند. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی را به عنوان شاخص‌ترین برنامه خود در هفته کتاب ترتیب داده است. ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هم افتتاحیه جشنواره هنری کتاب بچه‌های مسجد و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، تجهیز کتابخانه‌ها و شناسایی و تقدیر از مسئولان برتر این وزارتخانه در حوزه کتابخوانی را در برنامه دارند.» 
 
دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب گفت: «وزارت جهاد کشاورزی که همواره از دستگاه‌های فعال در برگزاری برنامه‌های متنوع متناسب با هفته کتاب است امسال نیز سومین دوره معرفی کشاورزی و منابع ملی را در برنامه دارد. موسسه میراث مکتوب نیز برای نشستی ویژه به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد آذرتاش آذرنوش برنامه‌ریزی کرده است.»  

رمضانی درباره جزئیات برنامه‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب بیان کرد: «اداره‌کل توسعه کتاب و کتابخوانی برای انتخاب ناشر نمونه سال و کتاب‌فروشان پیشکسوت برنامه‌ریزی کرده است. اداره‌کل مجامع نیز در این هفته از کتاب‌های حمایت‌شده به زبان چینی در قالب طرح گرنت رونمایی می‌کند. دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی نیز مطابق سال‌های گذشته برنامه‌هایی متنوع از جمله افتتاح کتابخانه روستایی در منطقه محروم سیستان و بلوچستان و همچنین برنامه یک فنجان کتاب را خواهد داشت.» 
 
او با بیان این مطلب که مراکز استان‌ها به مناسبت هفته کتاب نزدیک به ۱۰۰۰ برنامه خرد و کلان را برنامه‌ریزی کرده‌اند گفت: «رونمایی، نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوانی، سخنرانی، برگزاری بزرگداشت‌ها و تقدیر از فعالان حوزه نشر، اهدای جوایز جشنواره‌های مختلف در حوزه کتاب، گردشگری کتاب، توزیع، اهدا، نذر و وقف کتاب از شاخص‌ترین برنامه‌های مراکز استان‌ها در این دوره از هفته کتاب است. علاوه بر این در ۱۷ استان، اختتامیه جشنواره کتاب‌ سال استانی نیز برگزار می‌شود.» 

دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب ادامه داد: «آیین ملی رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، ۳۰ آبان‌ برگزار می‌شود که به طور برخط و همزمان در سراسر کشور پخش خواهد شد.» 
 
رمضانی افزود: «در استان خراسان شمالی، دومین دوره جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب، در استان سیستان و بلوچستان آیین اهدای کتاب در حاشیه شهر، در آذربایجان غربی برنامه عصر کتاب ویژه تجلیل از استاد انوری و در استان زنجان آیین تجلیل از خادمان فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد.» 
 
مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران با اشاره به انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی به مناسبت هفته کتاب گفت: «۲۰ انجمن و تشکل، حدود ۱۵۰۰ برنامه خرد و کلان را در هفته کتاب برنامه‌ریزی کرده‌اند. به عنوان مثال انجمن قلم تجلیل از ۱۰ پیشکسوت شعر و داستان و انجمن کتابداری افتتاحیه ششمین دوره کنفرانس علم و اطلاعات با بیش از ۲۰ پنل و نشست تخصصی را برگزار می‌کند.» 
 
رمضانی درباره برنامه‌ ویژه موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران هم بیان کرد: «سرای اهل قلم در هفته کتاب به دلیل شیوع کرونا روزانه بین یک تا سه نشست تخصصی را با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌ها برگزار می‌کند. علاوه بر این مقرر شده است برای استقبال از بازگشایی مدارس اهدای کتاب در مناطق محروم داشته باشیم. رونمایی از ۷ عنوان رمان نویسندگان کتاب اولی با موضوع دفاع‌مقدس از سوی خانه کتاب برگزار می‌شود و نوزدهمین دوره طرح‌های حمایتی در قالب پاییزه کتاب با ایجاد تغییراتی همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور با مشارکت کتابفروشان برگزار می‌شود.»

اعلام برنامه‌های هفته کتاب ۱۴۰۰/ جای خاکی را با کتابِ خوب پُر می‌کنیم
علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران

پاسخگویی به انتقاداتی در مورد طرح‌های تخفیف فصلی خانه کتاب 

او در پایان این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در خصوص ایرادات وارد به طرح‌های تخفیف فصلی خانه کتاب که طرح پاییزه آن هم‌زمان با بیست‌ونهمین هفته کتاب سال جمهوری اسلامی برگزار می‌شود هم چنین گفت: «در مجموعه در خانه کتاب و ادبیات ایران اشکالاتی در خصوص این نوع فروش متمرکز را احصا کرده‌ایم. از جمله این که آیا طرحی که اجرا می‌کنیم به گسترش عدالت فرهنگی کمک می‌کند یا خیر؟! می‌دانیم که تجمع کتابفروشی‌ها در برخی شهرها و در نتیجه در نظر گرفتن یارانه بیشتر برای خرید کتاب در این مراکز، عمدا موجب می‌شود کسانی که در آن شهرها حضور دارند یا به تصادف وارد آن‌ها می‌شوند از یارانه بیشتری استفاده کنند و استان‌هایی که کتابفروشی کم‌تری دارند، یارانه کم‌تری هم بگیرند. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گامی ابتدایی برای از میان برداشتن این تبعیض بود و در طول برگزاری آن شاهد بودیم که به عنوان مثال فلان هم‌وطن ساکن فلان استان، فلان شهرستان، فلان روستا، در دوم، رنگ آبی که حتی پلاک هم نداشت کتاب سفارش داده بود. در حالت عادی آن فرد شاید هیچ‌وقت امکان استفاده از نمایشگاه حضوری کتاب در تهران را پیدا نمی‌کرد. پس تغییرات می‌بایست به گسترش عدالت فرهنگی کمک کنند. در دوره پاییزه بخشی از این تغییرات اعمال خواهد شد و بخش عمده در دوره‌های بعد رخ خواهد داد و اصلاحاتی در آن‌جا انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اختصاص یارانه بیشتر به مناطق محروم و افزایش مهلت طرح در مناطق محروم اشاره کرد. در صورت دریافت اطلاعات نیز آماده‌ایم تا به گروه‌هایی مانند دانش‌آموزان و دانشجویان خدمات بیشتری ارائه دهیم. برخی از اتفاقات نامناسب که خبر آن از طریق ستاد مستقر در خانه کتاب به دست ما می‌رسید نیز در این دوره مرتفع خواهد شد. ما از کتابفروشی‌های فعال و حاضر در خط مقدمِ این طرح درخواست می‌کنم کمک‌مان کنند تا این طرح به اهدافش از جمله افزایش تعداد مراجعان به کتابفروشی‌ها نزدیک‌تر شود.»  

بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ آبان تا یکم آذر ۱۴۰۰ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

۵۸۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1571169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =