قرون وسطی در افغانستان زنده شد؛ زنان دیگر دیده نمی‌شوند

زنان فقیر بی سواد انکار، محو و حذف شده، همانند زنان تحصیلکرده ثروتمند به قرون وسطی برمی گردند.

به گزارش خبرآنلاین، شوول پاتریک در مقاله ای برای وبگاه پاریس مچ نوشت: زنان فقیر بی سواد انکار، محو و حذف شده، همانند زنان تحصیلکرده ثروتمند به قرون وسطی برمی گردند.

 پس از این که به تمام کارمندان زن دستور داده شد به دلایل امنیتی در خانه بمانند، طالبان مجبور شدند اصول خود را با واقعیت تطبیق دهند. از بیست و هفتم اوت، به پزشکان اجازه کار داده شد، تصمیمی که به دلیل کمبود پزشک است. اما این برای اطمینان خاطر زکیه، جراح، کافی نبود. او دفاع از زنان کتک خورده یا آزار دیده را در منطقه خود به یک هدف تبدیل کرده است.

 زنان بی سواد برای کارهای اداری خود به یک نویسنده عمومی نیاز دارند. اکثر آنها بیوه و بیکار هستند.

در منطقه مزارشریف با وجود این که بیشتراز ولایات پشتون نشین شرق و جنوب مصون مانده است، زنان شاغل در اداره بدون اخطار اخراج شدند.

 مدیر یکی از مکاتب خصوصی که می خواهد نامش فاش نشود، می گوید: «ما در دو ماه بیش نیمی از کارکنان خود را از دست داده ایم.» در پایان ماه اوت، طالبان به مؤسسه او آمدند تا قوانین جدید را وضع کنند.او توضیح می‌دهد: «ما پسران را از دختران جدا کرده‌ایم، اما امکانات برای تنظیم برنامه‌های متفاوت و دوبرابر کردن تعداد کارکنان برای داشتن معلمان زن و مرد در هر درس  را نداریم.»

رهبران طالبان تهدید تروریستی را مطرح می کنند. به گفته آنها، امنیت مدارس دخترانه بسیار پیچیده تر خواهد بود، زیرا آنها توسط داعش هدف قرار می گیرند. اینها همان طالبانی هستند که ادعا می کنند داعش وجود ندارد یا یک مشت جاسوس سیا و مخالفان پنجشیر هستند. مسئولان جدید همچنین از کارهای توسعه ای لازم برای تکمیل تفکیک جنسیتی صحبت می کنند. این پروژه ها برای دولتی که امکاناتی برای پرداخت حقوق معلمان و برای بازسازی مدارس تخریب شده در جنگ ندارد، بسیار بزرگ به نظر می رسند.

تحصیل دختران و کار زنان دو موضوع اصلی اختلاف بین طالبان و سایر نقاط جهان است. به نظر می رسد هیچ کشوری حاضر نیست از رژیمی استقبال کند که فرزندان خود را از تحصیل و زنان خود را از درآمد محروم کند!

عمر عبدی، استاد دانشگاه، که مانند بسیاری از افغان‌ها از آینده می‌ترسد و از فرار عظیم مغزها ابراز تأسف می‌کند، به ما می‌گوید: «اگر ما را از زندگی بازدارند، اگر مانع یادگیری کودکان شوند، مردم اسلحه به دست خواهند گرفت.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1575798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    10 38
    از این به بعد بنیان خانواده در افغانستان محکم میشه
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      24 6
      بنیان خانواده تو محکم هست؟
  • عطا IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    26 39
    شما اجازه بدهید یک مدتی زنان در بازار و کوچه نباشند تا اثراتش را متوجه بشویم لطفا زود قضاوت نکنید و در امور کشور دیگر دخالت نکنید شما اگر میتوانید مملکت حوتان را درست بکنید
    • ناشناس IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      9 0
      تو چرا نمیری مملکت خودت آباد کنی
    • کامکار IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      12 4
      عطا اینقدرزودجوش نیاروبهت برنخوره تواگروجودداشتی جلوی طالبان ایستادگی میکردی وبه پناهده نمیشدی اومدی جاومکان روبه ماتنگ کردی بهت هم برمیخوره
  • سامان IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    30 7
    دقیقا سال ۵۷ما زمان اوایل انقلاب کمیته و بگیر و ببند
    • ناشناس IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      8 1
      ایکس افغانی اگر بلدی حرف بزنی چرا نمی روی مبارزه کنی آمدی ایران که چه بشود .برو وطنت را آزاد کن .
  • علی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    7 11
    تمام کشورهای جهان مستقل و دارای قوانین خاص خودشان هستند، ما هم قانون خود داریم هر چه رهبران آن کشور تصمیم گیرند ،فکر کنم به ما ارتباط ندارد؟
  • علی خالقی IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    23 2
    طالبان یاهر دولتی از پیشرفت وتحصیل انسانها جلوگیری کند ،غلط اضافی کرده،!ومحکوم به فنا ونابودی است،دیریازود دارد سوخت وسوز ندارد! طالبان هم اگر چنین نظری دارد نابود و نیست خواهد شد ! امروزیان فردا!!
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 14
      طالب هیچ زنی را محروم نکرده تا جایی که من میبینم و فقط زنان اوباش که کارشان گناه کار کردن مردم بود دور میکرد و از اون اشرف غنی که بچه امریکا بود وبرای امریکا کار میکرد و حتی زنش امریکایی مسیحی بود صد برابر بهتر اینا حتی حقوق نمی گرفتن در حالی گرسنه بود و پول برای زن وبچه خود نداشتن و لی بازم در مقابل امریکا ابر قدرت جهان وایساد زنده باد طالبان وهمچنین ایران
  • ایرونی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    18 4
    مادر کشور خود بافرارمغزها روبرو هستیم با ازبین بردن تمدن ۲۵۰۰ ساله روبرو هستیم با بیسوادی مسوولان روبرو هستیم بافجایع زیست محیطی و کمبود آب روبرو هستیم ماهم بالابان روبرو هستیم .
  • ام IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    12 6
    لیاقت مردم افعانستان بیشتراز این نیست تفداد زیادی از افعانی پشتووطرفدار طالبانند لیاقت مردم افعانستان بیشتراز این نیست خود افعانی دوستدار طالبان هستند
  • ناشناس IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    8 0
    سلام به نظر من بهتری هیچ کشوری دولت طالبان رو به رسمیت نشناسه ویک گروه زبده در برابر این زورگیان بایستد
  • کلثوم IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    7 19
    مهاجرت کنید و کشور را ترک کنید زنان خانه نشینی را نپذیرند از کشور خارج شوند
  • ایرانی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    5 0
    بعد صدا و سیمای میلی و خصوصی جمهوری اسلامی فقط تو پاک کردن چهره کثیف طالبان هستش و هی میگه این طالبان اون طالبان نیست برین حیا کنین چندایرانی بدست طالبان شهید شدند
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    3 0
    تا زمانی که علم و سواد و دیانت حقیقی در افغانستان بالا نره وضعیت بدتر میشه
  • عطا IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 4
    کامکار عزیز و ناشناس محترم من ایرانی هستم و در کشور عزیزم زندگی میکنم و تا زمانی در کشور خودمان کلی مشکل داریم که نمیتوانیم حل بکنیم نباید در امور کشورهای دیگر دخالت بکنیم