آیا ایران تهدیدات قرا باغ را به فرصت تبدیل می‌کند؟

از حدود یکسال پیش و در زمان اوج درگیری ها در قرا باغ تحلیل ها و اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص روند تحولات مطرح می شد. اما مرور زمان نشان داد که آزادسازی مناطق اشغالی تنها هدف موجود نیست و دسیسه های دیگری در پشت پرده آن در جریان است که تصور حصول دستاورد برای مردم جمهوری آذربایجان و جهان اسلام را دشوار می سازد.

ابوالفضل خدائی:تحرکات رژیم نامشروع صهیونیستی با چاشنی تحریک و فتنه انگیزی و همچنین همراهی برخی کشورها با این جریان از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان، انگلیس به شکل نامحسوس و ناتو از واقعیت های دیگری پرده برداشت و در پس ماجرا علاوه بر تلاش ها برای تغییرات ژئوپلتیکی، تحرکات برای تضعیف علایق مذهبی و محور مقاومت، تلاش برای محاصره اقتصادی ایران و اقدامات ضدایرانی برای از بین بردن پایگاه جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان را نمایان کرد.

موضع ایران در طول جنگ قرا باغ همواره آزادسازی مناطق اشغال شده از سوی ارمنستان و الحاق آن به جمهوری آذربایجان بوده، اما متاسفانه مسیر تحولات نشان داد که علیرغم تلفات انسانی زیاد و بازپس گیری مناطق چیزی عاید مردم جمهوری آذربایجان نشد، چرا که در جریان این آزادسازی ها رژیم صهیونیستی و سایر قدرت های دیگر به طور نرم در مناطق حضور یافتند. ضمن اینکه فشار بر شیعیان آذربایجان نیز با دستگیری های گسترده همچنان در جریان است. قهرمان سازی از چهره رجب طیب اردوغان به واسطه کمک به باکو برای آزادسازی مناطق و اهدای نشان جهان ترک از سوی وی به الهام علی اف نیز را می توان از دیگر جریان سازی های مشکوک دانست. ضمن اینکه رژیم صهیونیستی نیز به طور موذیانه در حال نوشتن دستاوردهای جنگ قرا باغ با سواستفاده از کشته شدگان و آسیب دیدگان جنگ است که زنگ خطر را برای ایران به صدا در می آورد.

در این بین توطئه دیگری که در جریان بوده انتقال تکفیری ها به همراه خانواده ها به جمهوری آذربایجان به منظور تغییر ترکیب جمعیتی است. مضاف بر اینکه رژیم صهیونیستی حضور خود را در مناطق آزاد شده تثبیت کرده و به بهانه ساخت شهرک های هوشمند در این مناطق جولان می دهد و به همراه ترکیه به یک اشغالگری نرم روی آورده است. تحولات قفقاز جنوبی تا آنجا پیش رفت که مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن موضع گیری کردند و فرمودند فاجعه بارترین مصیبت برای کشورها این است که جنگ و صلح آنان بدست بیگانگان رقم بخورد. رهبر انقلاب همچنین تاکید کردند آن کسانی که با توهم تکیه‌ به دیگران، و با تکیه‌ به دیگران گمان می‌کنند که امنیت خودشان را می‌توانند تأمین کنند، بدانند که بزودی سیلی خواهند خورد.

متاسفانه دولت باکو به واسطه نفوذ برخی بازیگران از جمله ترکیه و رژیم صهیونیستی و نه به واسطه منافع آذربایجان درصدد تصرف مناطق دیگر برآمده و علی رغم امضای بیانیه ۹ بندی مسکو اخیرا اتهامات واهی را علیه ایران مطرح کرده و تحرکات آن نشان می دهد که درصدد دست درازی به مرز ایران و ارمنستان است. 

ضرورت تببین توطئه موجود و آگاهی دادن به مردم جمهوری آذربایجان می توانست سطح هوشیاری و آمادگی را در بین ملت مسلمان این کشور بالا ببرد و مانع اجرای نقشه شوم صهیونیست ها برای بازی گرفتن احساسات مردم این کشور شود. اشتراکات مذهبی و فرهنگی دو مساله ای مهمی که می تواند ظرفیت مهمی برای دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان برای مقابله با تهدیدات پیش رو باشد. اگرچه ایران قرا باغ را خاک اسلام می داند اما در نهایت قرار نیست محلی برای جولان صهیونیست ها و تکفیری ها شود و در این بین عدم حمایت کشورهای غربی با توجه به اشتراکات دینی با ارمنستان نیز می تواند درخور توجه باشد.

در ورای همه این ماجراها نقش برجسته و مهم روسیه به عنوان قدرتمندترین بازیگر در قفقاز جنوبی از اهمیت بسزایی برخوردار است. برخی کارشناسان و صاحبنظران بر آن باورند که روسیه به دنبال احیای حوزه نفوذ خود و بازگشت به جغرافیای دوران شوروی سابق است. همانطور که روسیه با برگزاری رفراندوم شبه جزیره کریمه را به اختیار خود درآورد این بار می تواند با نقشه ای مشابه قرا باغ را به روسیه متصل کند. موضوعی که صاحبنظران معتقدند بر پایه تاکتیک بازی قومی روسیه در منطقه قفقاز جنوبی، این هدف در بلندمدت تحقق خواهد یافت. شاید انتظار بر این بود که روسیه به عنوان یکی از متحدان نزدیک، همکاری بیشتری با جمهوری اسلامی ایران در قفقاز داشت اما پرسش اینجاست که وقتی پای منافع و رقابت در میان باشد آیا بازیگران حاضر منافع بازیگران غائب را در نظر خواهند داشت؟!

ضمن اینکه به خوبی پرواضح است که کشورهای ترک زبان به رهبری اردوغان رویای ترکستان بزرگ را در سر می پرورانند. افتتاح ساختمان جدید شورای ترک در استانبول با حضور کشورهای ترک زبان گویای این اتحاد و آرزوی دیرینه شخص رئیس جمهور ترکیه از طریق افتتاح کریدور زنگنه زور است. سناریویی که در صورت تحقق دسترسی ایران به اروپا را مسدود و کشور را در انزوای ژئوپلتیک قرار می دهد. مضاف بر اینکه در چند روز گذشته رونمایی از نقشه جهان ترک با حضور اردوغان و دولت باغچلی سر و صداهای زیادی را به پا کرد.

مسکو منطقه قره‌باغ را به روسیه متصل می‌کند؟

از سوی دیگر رژیم صهیونیستی نیز با یک طمع تاریخی و ایدئولوژیک وارد عرصه قفقاز شده است. مناطق یهودی نشین شمالی جمهوری آذربایجان و همچنین جمهوری خودمختار داغستان طبق نقشه سه دهه گذشته بهانه ای بدست این رژیم داد تا آن را وادی مقدس یهود بنامد و درصدد تحقق سناریوی نیل تا خزر باشد.

چنانچه اگر پاکستان نیز به نیابت از عربستان سعودی در این منطقه حضور پررنگ داشته باشد و وظیفه ارسال سلاح و تجهیزات به جریان های تکفیری از جمله داعش را بر عهده بگیرد به ناامنی ها بیشتر دامن خواهد زد؛ ضمن اینکه فضا برای عربستان برای دمیدن در آتش اختلافات قومی نیز فراهم خواهد شد.

البته باید در پشت پرده به نقش بازیگر مهمی دیگر یعنی ناتو اشاره کرد. مقابله با ایران و همچنین اثرگذاری بر حیات خلوت روسیه می تواند از جمله اهداف ناتو باشد. در این بین توسعه کشوری مانند ترکیه که عضوی از ناتو به شمار می رود می تواند به توسعه ناتو در منطقه نیز کمک کند و از همه مهمتر دسترسی به سواحل غربی دریای کاسپین را نیز برایش هموار کند. از همین رو کریدور زنگه زور می تواند امتیازی بزرگ برای ناتو و همچنین عضویت باکو در این سازمان باشد.

با وجود همه عوامل تهدیدزا ضرورت ایجاب می کند که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه در راستای حفظ امنیت مرزها و تحقق منافع ملی با رویکرد سازنده و موثر نقشی در تحولات و معادلات ایفا کرده تا دست عواملی که به دنبال ضربه زدن به منافع کشور و ملت ایران هستند کوتاه شود. به ویژه آنکه ایران نسبت به دیگر بازیگران ریشه عمیق تری در منطقه قفقاز دارد.  تجربه عراق، سوریه، یمن و... به خوبی نشان داد که ایران از چه توانمندی هایی برای ناکام گذاشتن توطئه ها در منطقه برخوردار است و توسل به این رویکرد می تواند تحرکات ضدایرانی را در قفقاز خنثی کند.
 

  >>> این مطالب را هم بخوانید:
چه خطری مرز ایران و ارمنستان را تهدید می‌کند؟
چرا اردوغان به سیاست‌های تهاجمی روی آورده است؟
سفر چاوش اوغلو به ایران یخ آنکارا و تهران را آب می‌کند؟
پشت پرده یک مناقشه مرزی؛ چه توطئه‌ای علیه ایران در جریان است؟
رمزگشایی از یک تنش مرزی؛ هدف گرفتن امتیازی جدید از ایران است؟

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1576495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    نوشتید پس از جنگ سال قبل چیزی عاید آذربایجان نشده .مگه بازپس گیری بیست درصد از خاک از ارمنستان کم چیزیه مگه انتظار داشتید چیکار کنه؟
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      61 87
      اون ۲۰ درصد تحویل اسراییل و شرکت نفت شل انگلیس شد
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      57 57
      بیشتر کشور آذربایجان فعلی تلاش هستند و خواهان الحاق به ایران
    • بایرام IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      27 51
      شکی نیست که دسیسه هایی در پشت پرده بر علیه منافع ایران انجام شده. بزرگترین آزمون برای نشان دادن اقتدار ایران دفاع مقتدرانه از مرز مشترک با ارمنستان است. در غیر اینصورت باقی کشورهای همسایه به این نتیجه می رسند که می توانند بدون دردسر به خاک و منافع ایران دست اندازی کنند.
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      24 63
      نه اینکه چیزی عاید باکو نشده باشه. اما چیزهایی که باکو داده و به جاش قره باغ رو گرفته فراوانند. الهام عملاً کلید باکو رو تقدیم ترکیه و اسرائیل کرده. استقلال کشورش رو از دست داده و نمیتونه بر خلاف نظر اردوغان و مقامات اسرائیلی کاری انجام بده. فعلاً داغه و حالیش نیست.
    • ناشناس IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      19 30
      مرد حساب منظور این که آنچه که از نظر وابستگی به کشورهای ثالث ایجاد کرده چیزی بدست نیاورده ،درست ۲۰درصد از خاک را آزاد کرده در مقابل چی ،از دست دادن نیمی از اعتماد مردمش و نوکری کشورهای دیگر و ...
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    قره باغ، آذربایجان است.
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      87 55
      جمهوری آذربایجان هم بزرگترین پایگاه صهیونیست هاست
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      43 57
      جهت اطلاع پانترکها ، الان در بعض جاهای اصفهان و یزد و خوزستان و سیستان و بلوچستان و ..... مردم آب آشامیدنی ندارند ، و لی در شمال غرب کشور بزرگترین تونل‌های انتقال آب را برای احیای دریاچه آب شور ارومیه ساخته اند . و لی باز بازهم میگویم. به ترک ها نمی‌رسند ..... !!!؟
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    83 76
    عراق و یمن و سوریه رو رها کنید خطر بیخ گوشمون لانه کرده مسئولین کی قراره از خواب بیدار بشن؟؟؟؟؟ تمامیت ارضی ایران در خطره ،دارید چه کار می کنید؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    86 29
    الان داشتم مقاله یه روزنامه نگار ترکیه ای را در مورد این موضوع می خوندم، İbrahim Karagül برید ببنید با چه لحنی در این موضوع مطلب نوشته.چرا ایران نباید سیاست خارجی متوازنی با جهان داشته باشه؟ و چرا انقدر باید در جهان تنها باشیم؟! ما با کشورهای تاثیر گذار در جهان رابطه خوبی نداریم، اعتماد به روسیه در این موضوع صد در صد اشتباه است، امیدوارم مسئولان ما کاملا با سیاست و هوشیارانه عمل کنند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    ما فقط توانایی تبدیل فرصتها به تهدیدها را داشته ایم
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    نویسنده فکر کنم خیلی توهم زده
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    62 69
    مرگ بر نفرت پراکنی و تفرقه اندازی درود بر توصیه اسلام و برادری: اسلام پیروز است. والسلام
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      68 54
      اسلام شما همان اِرمنیستانه😂😂😂
  • رئیس خاورمیانه IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    43 77
    ما باید آذربایجان را تصرف کنید و سپس بااتحاد با روسیه و ارمنستان ترکیه را تصرف کنیم،سپس با کمک عراق و سوریه و حرب الله و حماس، رژیم صهیونیستی را از پای در می آوریم و به آرامش را به خاور میانه باز میگردانیم
    • ایوب IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      40 7
      بله آغای رییس خاورمیانه اول برو کمی درس بخوان غدوم کمی تاریخ بخوان بعد بیا نظر بده گفتم منهم به دولت ایران میگم نگران نباش
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      27 61
      مگه ما دعوا رو شروع کردیم؟ آذربایجان هیچوقت نمیتونست بدون کمک ایران در جنگ اول قره باغ جلوی قوای ارامنه مقاومت کنه،آیا ایران جز خیر و خوبی به آذربایجان کرده که اونها اینطور از پشت خنجر‌ می‌زنند؟خاکبرسر علی اف که کل افتخارش پهپاد یک کشور دیگست
    • در جواب به ۱۹:۳۰ IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      18 28
      برو اول یکم دیکته کار کن کلاس آموزش جمله بندی هم برو،تاریخ خوندن پیش کش
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      88 8
      حالا که تا اونجا رفتین بیزحمت ایتالیا و فرانسه رو هم تصرف کن آب و هواش خوبه پنج شنبه جمعه ها دست زن و بچه رو بگیریم بریم سیسیلی جوج بزنیم
    • جمشاسب IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      38 11
      پهووووو قارداش تو قرصات و خوردی؟؟؟؟؟
    • علی IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      7 1
      شما فعلا یلد بگیر تونبونت رو درست بالا بکشی بعد فتوا بده در ضمن سنتی و صنعتی رو باهم نزن داری دیوونه میشیها
  • احمد IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    74 69
    چقدر میخواید با تورک جماعت دشمنی کنید ؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      49 31
      اگر کشورها طبق منطق شما عمل کنند هر کشور صاحب چند ملت می شود و خود ترکیه هم باید تقسیم شود.
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      57 52
      کسی نمی خواد با ترک جماعت دشمنی کنه . همه دنبال منافع ملی ایران هستن. من خودم ترکم . یاشاسین گوزل ایرانیمیز. کور اولسون وطن فروشلر.
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    اون زمانی که ارمنستان بیشتر از یکصدوسی پنچ کیلومتر در مرز ایران خاک آذربایجان رو اشغال کرده بود چرا اون موقع سکوت کرده بودن الان که آذربایجان خاک اجدادی اش رد آزاد کرده افتادین به یاوه گویی در مورد آذربایجان وترکیه. شما دشمن سرسخت ملت ترک هستین واین رو همه ملت ترک میدونه چونکه خودتون با اعمال وحرفهاتون بارها ثابت کرده این.
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      67 47
      راه باز است و جاده دراز در بین ملت ایران ملت دیگری نداریم لطفا کم چرندیات بنویس
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      71 52
      ما در ایران یک ملت داریم و اون هم ملت ایرانه . وقتی مینویسی ملت ترک یعنی با تمام ایرانی ها دشمنی داری. آب و نون این مملکت رو میخوری و خیانت می کنی. ایران فراوان ترکِ با غیرت داره. یکیش خود من. ایران وار اولسون . دشمنی خوار اولسون.
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      45 55
      این جمهوری آذربایجان است که با دادن پایگاههای بسیار به صهیونیست ها با ایران دشمنی میکند
    • محمد IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      37 22
      لطفاً برو همون جایی که سنگشو به سینه میزنی
    • ترک میهن پرست IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      7 13
      تو رو خدا بسه دیگه این همه واسه اردوغان و الهام دم تکان میدهید . و چاپلوسی این کفتارها رو میکنید . فکر کنم خودشون هم از این همه تملق حالشون به هم میخوره . خوبه که آدم یه ذره به وطن خودش احترام قائل بشه . زنده باد ایران .
  • حسین IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    46 20
    توهمات بسه دیگه.
  • حسن IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    45 74
    یه اذربایجان فسقلی شده برای ایران تهدید خجالت نمیکشید اقتداری که ازش دم میزنین اینه ?!
  • محمد IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    83 72
    قره باغ حق آذربایجان بوده هست و خواهد بود
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      33 40
      شماره چکاره اید که حق تعیین می کنید؟مملکت ایران متعلق به همه ایرانیان است و اگر احدی بخواهد بخاک وطن خیانت کند سزوار مرگ است
    • رئیس خاورمیانه IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      31 83
      به نظرم باید به حرف آقای اردوغان عمل کنیم و به مرز های تاریخی خود بازگردیم،پس آذربایجان باید به ایران برگرده
    • به آفرید IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      3 10
      باکو و قراباغ مال ایرانه، دهنتون ببندین،باید به اصالتمون برگردیم.
  • نادره IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    68 21
    کاملا غیرکارشناسانه تحلیل شده و با هدف تخریب روابط، درست در زمانی که دو کشور تصمیم به توسعه همکاری دارند و در آستانه دیدار آقای رئیسی با الهام علی اف
  • علی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    80 34
    آقا بزارین دولت سیزدهم روابط با همسایه ها را توسعه بده، تا کی آذربایجان ستیزی؟
  • من و بعقیه IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    34 13
    ایران فقط تهدید کاهش قیمت پراید رو به فرصت ، که چه عرض کنم ، به برکت فوق توقیف تبدیل میکنه .
  • ایوب IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    21 12
    نویسنده هر چی نوشتیم نتوانستیم بفرستیم فقط سایت الکی گفت کد امنیتی را اشتباه زدید
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    21 51
    ترکیه به نیابت از آمریکا و غربی ها آرام آرام در حال محاصره بخش بزرگی از مرزهای ایران است.اولویت مسئولین نظامی و دیپلماتیک باید حفاظت از مرزهای بین المللی با همسایگان باشد.چرا باید اردوغان جسارت مطرح کردن تغییر مرزهای ایران را داشته باشد در حالی که بقول مسئولین ایران یک قدرت منطقه ای است؟
  • سپهر IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    17 63
    زود نجنبیم کلاهمون پس معرکست. باید زیر میز بازی بزنیم تا دیر نشده. واقعا متاسفم برای اونایی که میگن به اذربایجان حسودی میکنید اخه بدبختا به چه قیمتی؟! اسرائیل عاشق چشمو ابروتون نیست. فردا براتون مشکل ایجاد کرد خود دانید. بعد کسی با مردم اذربایجان مشکل نداره که معضل اصلی علییفو اردوغانن به همراه اسرائیل
  • ایوب IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    72 24
    فقط من یک چیز را نفهمیدم ترک‌های ایران هزارسال برای ایرانیان جنگیدند حتا باخودشان باترکها بخاطر تمامیت ارضی ایران اینکه دروغ نیست ولی متاسفانه مردم ایرانی در فضای مجازی ویادر روزنامه های متفاوت ازخواب بیدار می‌شوند به ترکها فوش می‌دهند
    • رئیس خاورمیانه IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      در ایران چیزی به نام ترک وجود ندارد ما آذربایجان داریم،آذری ها نیز ترک نیستند بلکه ترک شده هستند(مثل عراقی ها و مصری ها که عرب شده هستند
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      26 55
      اولا در ایران ترک نیست ، آذری هست . ثانیا هزاران سال همه اقوام ایران مانند فارس ، کرد ، لر ، عرب ، بلوچ و .... آذری برای ایران و اسلام جنگیدند ، نه فقط یک قوم خاص . ثالثا مردم ایران مودب هستند و به کسی فحش نمیدهند این پانترک های تجزیه طلب هستند که فحش میدهند و زوزه گرگ سر میدهند. رابعاً و خامسا و سادسا و ....
  • احسان قشقایی RO ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    96 29
    قدرت ایران را با بدونه ترکها صفر بدانید . عیرمنیستان هزار برابر غاصب ترازاسرائیل است . باز اسراییل قسمتی ازخاک فلسطین راسالها پیش خریداری کرده... اون قسمتی ک عیرمنستان مینامید اصلا عرمنی اونجا وجود نداشته. تاخود ایروان جزئی ازخاک اذربایجان هستش ... شما از عیرمنی حمایت کنید و ما از اذربایجان بعد عاقبتش را هم ب تماشا بنشینید
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      40 58
      منظورت از جمهوری آذربایجان دقیقاً کجاست؟؟ تا همین اواخر اون منطقه «آران» نام داشت، اسمش جعلیه. اونوقت میگی ارمنستان جزئی از خاک آذربایجان بوده؟؟؟ بندۀ خدا در تمام طول تاریخ نام ارمنستان برای اون منطقه وجود داشته. در زمان اشکانیان و ساسانیان ارمنستان یکی از استان های ایران بوده و نامش در کتیبه ها وجود داره. اما هرگز نامی از آذربایجان برای مناطق شمالی رود ارس وجود نداشته. یا واقعاً بی اطلاع و بی سوادی یا فکر کردی مردم اینقدر داغون هستن که فریب امثال تو رو بخورن. در هر حال کور خوندی.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      37 12
      امثال باکری های فراوانند برادر .
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      16 30
      توهمات بیشمار عده ای کوته فکر که کشور را به ایلات تقسیم می کنند و فلان ایل مثلا با اردوغان نسبتی دارد .خخخخ
    • CA ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      21 25
      هم جمهوری باکو و هم ارمنستان جز خاک تاریخی ایران هست و مردمش هم وطن های ما هستند. اگر روسیه تزاری این جنایت را در حق ایران نمی کرد. نه جنگ اول قره باغ اتفاق می افتاد و نه جنگ دوم. و نه بحث های امروز. خدا لعنت کنه روسیه تزاری رو
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    27 2
    تو این 43 سال همون طوری که میبینید تهدیدات امریکا و اسرایییل به فرصت تبدیل شده حالو روزملن این شده خودمون که هیچ نگران بچه هامون هستیمحالا تهدیدات اذربایجان به فرصت تببدیل بشه به سبزه نیز اراسته میشیم دشمن تراشی بس نیست
  • کوروش کبیر IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    6 19
    آذربایجان و ترکیه جفتش باید الحاق بشه ب ایران.. بحرینم همینطور.. والسلام.. بر دشمنان ایران لعنت .. حالا هر کشور نادونی ک میخاد باشه ..
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 14
    من اگه قدرت مطلق کشور بودم با این همه دشمن تراشی که شده .صد درصد و قطع به یقین جنگ جهانی سوم را راه می انداختم تا معلوم بشه ابر قدرت واقعی جهان کیه.
  • ییلماز باقری IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 12
    انشاالله با آرزوی نابودی اسرائیل و آمریکا ما اصلا کاری به آذربایجان و ارمنستان و قره‌باغ نداریم و تو تعهدات خود پی ببریم باید مواظب مرز هامون باشیم که این اسرائیل سگ آمریکا شیطان بزرگ به ایران اسلامی حمله نکنه آذربایجان باید اینو بدونه که داره با چه کسی همدستی می‌کنه درست با کسی همدستی می‌کنه خودش با آمریکا داعش رو بوجود آوردن با این داعش اسلام قلابی مرتکب هزاران جرم و جنایت شدند آذربایجان درست با این جنایت هایی که اسرائیل و آمریکا و داعش انجام دادن شریک جرم و جنایت به آنها میشه
  • IN ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    21 2
    نویسنده مغرضانه این متن رو نوشته است آذربایجان پیروز واقعی این جنگ بود
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    14 3
    چهل ساله مدیران ایران فقط فرصت سوزی کردند اینها چه میدانند فرصت چیست نمونه اخرش سوریه میلیاردها حق مردم ایران را در این کشور خرج کردند اخر هم کشورهای دیگر از فرصت استفاده کردند خودتان هم میدانید جلوی مردم ایران همه تان رو سیاهید شما به مردم نارو زدید مردم شماها را اوردند سر کار اما شما حقه باز ی کردید
  • امیر IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    20 4
    ما خودمان نتونستیم از امکانات آذربایجان خودمون استفاده کنیم و رفتیم توی کویر توسعه جمعیت و اقتصاد دادیم(اصفهان، کرمان مشهد، یزد، سمنان و ...) حالا قره باغ رو به فرصت تبدیل خواهیم کرد؟!
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      4 1
      در ایران فقط بلوچستان و کردستان مظلوم محروم واقع شدن
  • کاک حسن IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 13
    زنده باد ایران سر بلند مرگ بر اردوغان جاه طلب
  • ایراندوست IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 10
    با این حجم از خائنین که دارن توفضای مجازی جولان میدهند اگه توفضای واقعی رو برو بشبم احتمال خیلی زیاد جنگ داخلی در پیش داریم .ما که جونمونم برای ایران‌میدیم بدا ب حال اون خائنین
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      4 6
      سازمان میت با تیم سایبریش هدفش زیاد نشان دادن پانترکها و ترسوندن ایران ازشون هست در حالیکه واقعیت چیز دیگریست