۷ نفر
۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
داستان ترسناک خرید خودروهای 10 ساله

خرید خودرو؛ به دلایل مختلف ازجمله نوسان در تولید و واردات خودرو، نرخ ارز و تورم، با تغییرات زیادی روبه‌رو می‌شود.همچنین به‌دلیل عدم اطلاع افراد از مشخصات فنی و شرایط بازار و غیرمنطقی بودن نرخ‌های اعلامی، افراد تمایل کمتری به خرید و فروش ماشین از خود نشان می‌دهند.

در این متن که خلاصه‌ای از مقاله « شایع‌ترین مشکلات خودروهای با عمر بیشتر از 10 سال » در مجله خودرو همراه مکانیک است، قصد داریم به روایت آمار اختصاصی همراه مکانیک، شرح بدهیم چرا ریسک خرید خودروهای با عمر بالای 10 سال به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد؟ همراهمان باشید.

هشدار: این مقاله ممکن است برای عاشقان خودروهای وارداتی یا مونتاژ قدیمی مناسب نباشد

پیش از هر چیز باید بدانید شرکت همراه مکانیک به‌واسطه 7 سال فعالیت تخصصی در حوزه کارشناسی خودرو و انجام 190 هزار کارشناسی موفق، به مجموعه بی‌نظیری از تجربیات و داده‌های خاص و منحصربه‌فرد دست‌یافته ‌است که به جرات می‌توان گفت قابل استخراج از هیچ پایگاه اطلاعاتی دیگری در ایران نیستند.

در این مقاله اطلاعات ارزشمند و موثقی را در اختیارتان قرار خواهیم داد که براساس آنها می‌توانید درباره خرید خودرو دست دوم مورد نظر خود یا عدم خرید آن بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید.

البته قبل از هر چیز باید هشدار بدهیم اگر عاشق نیسان ماکسیما، مزدا 323، مزدا 3، هیوندای آزرای نسل چهارم، تویوتا کمری XV40، نسل‌های قدیمی‌تر هیوندای سوناتا، نسل اول کیا سورنتو، تویوتا پرادو نسل سوم، رنو مگان، سیتروئن زانتیا و ... هستید، این مقاله همه معادلات ذهنی‌تان را بر هم خواهد زد.

قبل از خرید خودرو دست دوم با عمر بیشتر از 10 سال حتما بخوانید

باتوجه به رابطه مستقیم افزایش طول عمر خودرو با رشد آسیب‌های مختلف در این وسیله نقلیه، در مقاله پیشِ رو خودروها را براساس طول عمرشان بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم ایرادهای شایعی که حین انجام کارشناسی به آن‌ها برخورده‌ایم را به تفکیک بیان کنیم.

خودروهای داخلی با عمر بالای 10 سال

همه ما می‌دانیم که در شرایط ثبات اقتصادی با گذشت هر یک‌سال از عمر خودرو، افت قیمت مشخصی در ارزش آن اتفاق می‌افتد. اما غیر از استهلاک منطقی، چند درصد ممکن است یک خودرو تصادف کرده باشد؟ یا چند درصد این امکان وجود دارد که بر اثر عدم ‌نگهداری صحیح، خودرو دچار ایرادهای اساسی شده باشد؟ تمام این احتمال‌ها می‌توانند موجب کاهش قیمت خودرو موردنظر شما شود و اگر از آن‌ها مطلع باشید، می‌توانید خودرو مورد نظرتان را به قیمت واقعی خریداری یا جهت فروش قیمت‌گذاری کنید. در صورت تمایل می‌توانید وارد صفحه  hamrah-mechanic.com/carprice/ شوید و قیمت لحظه‌ای خودرو موردنظرتان را ببینید.

87 درصد از کل خودروهای داخلی دست دوم که بیش از 10 سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، حداقل از یک ایراد فنی، بدنه یا آپشن رنج می‌برند.

داستان ترسناک خرید خودروهای 10 ساله

طبق این آمار، بیش‌ترین درصد بروز آسیب در خودروهای داخلی مربوط به بدنه و سپس عملکرد فنی آن‌ها است. اگر نگاهی به آمار تصادفات سالانه کشور بیندازیم، خواهیم دید که این آمار به هیچ عنوان دور از انتظار نیست.

اگر قصد خرید خودرو داخلی یا مونتاژ با عمر بالای 10 سال را دارید، باید بدانید که فقط 13 درصد شانس خریداری خودرویی سالم و بدون ایراد را خواهید داشت!

در بدنه خودروهای داخلی دارای عمر بیش‌ از 10 سال گلگیر با 67 درصد، در با 49 درصد و کاپوت با 40 درصد بیش‌ترین احتمال آسیب‌دیدگی را دارند. در قسمت ایرادهای فنی نیز هم‌چنان نشت روغن با 39 درصد در صدر است.

خودروهای وارداتی با عمر بالای 10 سال

به‌دلیل ممنوعیت واردات در سال‌های اخیر، خودروهای وارداتی به تعداد محدودی وارد کشور شده‌اند و میانگین عمر آن‌ها بالاتر از خودروهای داخلی است، درنتیجه شاهد ایرادهای بیش‌تری در این خودروها هستیم. حالا در نظر بگیرید که این خودروها عمری بالای 10 سال داشته باشند! خودروهایی که علی‌رغم سن بالا هم‌چنان قیمت بالایی هم دارند و وجود کوچک‌ترین آسیب در آن‌ها، مساوی است با چندین و چند میلیون تومان ضرر!

92 درصد از کل خودروهای وارداتی دست دوم که بیش از 10 سال از عمر آن‌ها می‌گذرد، دارای حداقل یک ایراد فنی، بدنه و یا آپشن هستند.

داستان ترسناک خرید خودروهای 10 ساله

طبق آمار کارشناسی همراه مکانیک بیش‌ترین درصد بروز آسیب در خودروهای وارداتی مربوط به بدنه و آپشن آن‌ها است. وقتی پای خرید خودروهای پرآپشن خارجی در میان باشد، قطعا یکی از موارد مهم در بررسی‌های قبل از معامله، مربوط به آپشن و امکانات آن‌ها است؛ چراکه تست این آپشن‌ها نیاز به تسلط و تجربه کافی دارد.

پیش از خرید خودروهای وارداتی با عمر بالای 10 سال، باید بدانید که فقط 8 درصد شانس خریداری خودرویی سالم و بدون ایراد را خواهید داشت!

ایرادهای قابل‌توجهی مانند نشت روغن (26 درصد)، عدم‌ تطبیق کارکرد با ظاهر خودرو (14 درصد)، آسیب‌دیدگی درها (52 درصد)، آسیب‌دیدگی گلگیرها (65 درصد) و ... همگی ریسک خرید بدون کارشناسی خودروهای وارداتی با عمر بالاتر از 10 سال را افزایش می‌دهند.

داستان ترسناک خرید خودروهای 10 ساله

یک کلام، ختم کلام

بگذارید آب پاکی را روی دست‌تان بریزیم: «تا جایی‌که می‌توانید از خرید خودرو با عمر بالای 10 سال پرهیز کنید، مگر در موارد خاص!» موارد خاص می‌توانند خودروهایی را شامل بشوند که کاملا از سابقه آنها اطمینان دارید و به‌اصطلاح زیر پای اعضای خانواده یا دوست و آشنا بوده‌اند.

البته گاهی یک خودرو آن‌قدر نایاباب و کلکسیونی است که برخی حاضرند مشکلاتش را به جان بخرند تا مالک آن باشند. اما ما که درباره شرایط خاص صحبت نمی‌کنیم. می‌کنیم؟ پس یک کلام، ختم کلام در شرایط نرمال و برای خرید خودرو زیرِ پا پیشنهاد همراه مکانیک همان جمله چند سطر بالاتر است و بس.

خرید بی‌دردسر خودرو از همراه مکانیک

اگر قصد خرید خودرو دست دوم دارید و می‌خواهید از سلامت و ارزش واقعی خودرو مطمئن باشید، می‌توانید روی همراه‌ مکانیک حساب باز کنید. هر خودرویی را که از همراه مکانیک بخرید، به‌طور کامل از نظر فنی، بدنه و آپشن کارشناسی شده است و 100% سلامت وضعیت آن‌ به شما تضمین داده می‌شود. تنها کافی است وارد صفحه همراه مکانیک؛ خرید خودرو شوید و خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس همه چیز را به همراه مکانیک بسپارید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580539

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =