انتقاد رییس کمیسیون اصل 90 از مقررات سخت "ته لنجی‌ها"

 باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از مقررات واردات کالاهای ته‌لنجی به کشور انتقاد کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن شجاعی علی آبادی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از مقررات مربوط به ته‌لنجی‌ها انتقاد کرد و گفت که این مقررات مبارزه با قاچاق را سخت کرده است.

شجاعی اضافه کرد که «مشاهدات نمایندگان مجلس نشان می‌دهد به شکل کاملاً پنهان اتفاقات زیادی در ورودی‌های رسمی و غیر رسمی کشور رخ می‌دهد و به تولید و اقتصاد کشور آسیب می‌زند.»

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیشتر برای بررسی موضوع مبارزه با قاچاق کالا پرونده‌ای در مورد ته‌لنجی‌ها تشکیل داده و بازدید میدانی از سواحل و بنادر جنوب کشور داشته است. صاحبان لنج و خدمه آن، با شرایطی مجاز به واردات کالا هستند که به اصطلاح به آنها کالای ته‌لنجی یا ملوانی اطلاق می‌شود. 

به گفته شجاعی علی آبادی مقررات به صورت دقیق مشخص نکرده که به چه اندازه‌ای کالا با لنج وارد کشور شود و برای حجم و وزن آنها ملاکی تعیین نشده است. در برخی بازرسی‌ها دیده شده ارتفاع کالاهای سوار بر وانت‌ها به عنوان ملاک و میزان بار قابل حمل لنج‌ها تا حدود ۴ متر می‌رسد.

برخی گزارش‌ها بیان می‌کنند در برخی مبادی کشور تا ۱.۵ برابر ظرفیت کل یک لنج تحت عنوان ته‌لنجی واردات رخ می‌دهد. بعضی کارشناسان هم از افزایش واردات کالاهای ممنوعه ته‌لنجی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند؛ آنها فلسفه ته‌‎لنجی را واردات محدود کالاهای اساسی ملوانان لنج مانند برنج و روغن برای جبران دستمزد پایین دانسته‌اند که از شفافیت معافیت‌ها و ثبت کالاهای وارداتی، به عنوان راه حل مدیریت واردات یاد می‌شود.

23219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1582436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =