مدیرعامل مترو: برخی افراد در حادثه اخیر دنبال سودجویی‌ شخصی و منافع سیاسی هستند

فارس نوشت: پس از چند روز از وقوع حادثه درباره جزئیات حادثه برخورد دو قطار مترو در خط 5،‌ زمان اعلام گزارش نهایی کمیسیون سوانح، تامین قطعات مترو از تولیدکنندگان داخلی، آمار مسافران مترو، تمهیدات پیشگیری از انتقال کرونا در شهر زیرزمینی و ... مدیرعامل مترو درباره حادثه توضیح داد.

مهمترین بخش سخنان مهدی شایسته‌اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران:

-برخی از گروه‌ها و افراد در شبکه‌های مجازی سعی کردند حواشی را ایجاد کنند و کج‌کاری و کم‌کاری‌های گذشته را کمرنگ و همه مشکلات را بر دوش مدیریت شهری جدید بیندازند.

-گزارشی که در مورد علت تصادف دو قطار مترو اعلام شد، در واقع گزارش اولیه کمیسیون سوانح بود و همچنان ما داریم ابعاد و زوایای مختلف را در این زمینه بررسی می‌کنیم.

-طبق بررسی‌های به عمل آمده در کمیسیون عالی سوانح و بازبینی که در ظهر روز حادثه با حضور تمامی عوامل ذی‌ربط که در ایستگاه چیتگر برگزار شد و پس از بازبینی و بررسی مکالمات مرکز فرمان و تصاویر استخراج شده از دوربین‌های نظارتی مشخص شد، راهبر قطار جانبی بدون داشتن سیگنال و مجوز عبور از ایستگاه، ۷۰۰ متر مانده به محل حادثه سیستم اتوماتیک قطار را بدون رعایت پروتکل و بدون هماهنگی با مرکز فرمان غیر فعال کرده و با وجود فعال بودن سامانه لوپ قطار اکسپرس و درست عمل کردن سوزن خط اصلی، متاسفانه منجر به برخورد قطار جانبی به قطار تندرو شده است. 

-البته در کنار مباحثی که تا کنون مطرح شده باید به این نکته توجه داشت که هوشیاری راهبر سمت قطار اکسپرس سبب شد این حادثه شدت کمتری داشته باشد و خوشبختانه خسارت کمتر باشد.

-گزارش تکمیلی در مورد علت حادثه مترو در حال تهیه است و ان‌شاءالله هر چه سریع‌تر این گزارش آماده خواهد شد و به اطلاع شهروندان می‌رسد جلسات مداوم از چهارشنبه که این حادثه به وقوع پیوسته در حال برگزاری است و از ابعاد مختلف به این قضیه پرداخته‌ایم ولی ناگفته نماند که متأسفانه برخی به دنبال سوء‌ استفاده از این قضیه هستند و سعی دارند در شرایط تحریم مشکلات را چندین برابر کنند. سودجویی‌های شخصی و منافع سیاسی نکته‌ای است که باید در این راستا به آن توجه داشت و ما در شرکت بهره‌برداری مترو و شهرداری تهران به دنبال این هستیم که گزارش حرفه‌ای و کارشناسی بدون نگاه سیاسی در این زمینه داشته باشیم. لذا گزارش تفصیلی ما به زودی و تا احتمال زیاد تا پایان هفته در مورد علت حادثه اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تکذیب «شاخ به شاخ» شدن قطارهای مترو در حادثه صبح امروز

مدیرعامل مترو عذرخواهی کرد

-صدای راهبر و اتاق فرمان در این کمیسیون بارها مورد ارزیابی قرار گرفت دوربین‌ها را بررسی کردیم و خودم شخصا چندین بار مکالمات رد و بدل شده بین راهبر و اتاق فرمان را بررسی  کردم.

-ما نمی‌خواهیم نگرانی میان شهروندان ایجاد کنیم ولی ناگفته نماند که فرسودگی سیستم سیگنالینگ و تجهیزات نکته‌ای است که نباید مورد غفلت قرار گیرد این سیستم‌ها نیاز به بروزرسانی جدی دارد و اعتبارات لازم باید در این راستا اختصاص داده شود ان‌شاءالله دیگر شاهد حوادث مشابهی نخواهیم بود ولی باید توجه داشت که همان چهارشنبه که برخورد دو قطار صورت گرفت نشان داد که حمل و نقل عمومی چقدر حائز اهمیت است چرا که در طی نصف روز سیستم اتوبوسرانی تهران و کرج به خاطر اختلال در خط 5 دچار فشار کاری شدید و سنگین شد و شهروندان هم با ترافیک مواجه شدند و همه این موارد حکایت از ضرورت ارائه تسهیلات ویژه به حمل و نقل عمومی دارد.سیگنالینگ و مراکز فرمان قطعا نیاز به نوسازی  و اورهال دارد.

-آقای تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرده‌اند در دوره اصلاحات برای انبار قطعات هیچ وسیله‌ای خریداری نشده است و قطعه‌ای در این مدت افزوده نشد.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1586056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =