خاطرات سردار فضلی از شهید سلیمانی در عملیات کربلایی ۴ و ۵ در دروان دفاع مقدس

ایسنا نوشت:جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: شهید سلیمانی جبهه مقاومت از کشورهای مختلف را سامان داد. شهید سلیمانی الگوی دفاع مقدس را در جبهه مقاومت پیاده کرد.

سردار علی فضلی صبح امروز در مراسم گرامیداشت سردار شهید قاسم سلیمانی در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که شهید سلیمانی توفیق اطاعت از امامین انقلاب اسلامی را بدست آورد. این شهید از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرد و احکام الهی را در این زمینه پیاده کرد. این قهرمان ملی ما وحدت شیعه و سنی را به میدان مقاومت آورد.

سردار فضلی: شهید سلیمانی الگوی دفاع مقدس را در جبهه مقاومت پیاده کرد

وی ادامه داد: اگر مجاهدت، بصیرت و فداکاری شهید نبود ممکن نبود در جبهه مقاومت حرف اول را بزنیم. امروز همه مستکبران متاثر از اقدامات ما در جبهه مقاومت هستند. این شهید می فرمود الگوی ما در جبهه مقاومت، الگوی هشت سال دفاع مقدس بود.

جانشین معاونت هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران با اشاره به نقش شهید سلیمانی در عملیات کربلایی ۴ و ۵ در دروان دفاع مقدس، گفت: این شهید  در کربلای۴  فرمانده لشکر۴۱ ثارالله بود. در این عملیات دستاورد جدی نداشتیم و به مواضع قبلی بازگشتیم. من در چهره این شهید و برخی فرماندهان سعه صدر می دیدم اما برای نبرد بعدی خود را آماده می کردند. فرماندهان در جلسه ای جمع بودیم و علت شکست این عملیات تحلیل شد و بنا شد عملیات کربلای۵ انجام دهیم.  جبهه های جنوبی بررسی شد و قرعه به اسم شلمچه افتاد. سه تا ده کیلومتر موانع متعدد طبیعی و مصنوعی بین ما و عراق وجود داشت. کمین عراقی ها و مستحکم ترین دژ  تاریخ دفاع مقدس با وجود ۲۵۰ متر سیم خاردار به هم پیوسته در این مناطق وجود داشت.

وی ادامه داد: پس از بررسی و تحلیل فرماندهان و با اخذ نظر امام خمینی، اجرای عملیات کربلای۵  قطعی شد. همه فرماندهان از جمله سردار سلیمانی با اینکه در عملیات قبلی شکست خوردند، برای خط شکنی اعلام آمادگی کردند. اگر عنایت خدا نبود، محال بود ما به دژ شلمچه برسیم اما نیروهای شناسایی ما به دژ شلمچه رسیدند البته ما اول نمی توانستیم قبول کنیم که نیروهای شناسایی به این دژ رسیده باشند.

سردار فضلی خاطرنشان کرد: جبهه ما جبهه عشق و داوطلبی است. آمدن و ماندن و رفتن به جبهه داوطلبی بود. برای عملیات کربلای۴ ،شش ماه کار آموزش و سازماندهی انجام شده بود و نیروها ۲ ماه در آماده باش و۲۰ روز در قرنطینه بودند اما همین نیروها حاضر نبودند جبهه را ترک کنند و آماده عملیات کربلای۵ بودند. من به آنها گفتم هرکسی می خواهد برگردد ولی کسی برنگشت. شب عملیات آرام ترین شب نیروها بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس همچنین با اشاره به آغاز عملیات کربلای۵ در نیمه شب برای غافلگیری دشمن، گفت: کمین های دشمن تصرف شد اما دشمن در دژ شلمچه مقاومت کرد و نیروهای ما مجبور به عقب نشینی شدند اما دوباره به دژ حمله کردیم و بار دوم هم دست خالی برگشتیم. همه فرماندهان دست به دعا برداشته بودند و  بار سوم حمله انجام شد و این بار یک سنگر از دژ شلمچه تصرف شد. من گفتم اینجا تنگه احد است و نباید این تنگه از دست ما خارج می شد. تا ساعت۷ صبح چند سنگر دیگر هم  تصرف شد اما دشمن هم مدام پاتک می زد. با مقاومت نیروهای خودی، پیشروی ادامه یافت. با این حال مقاومت دشمن هم سخت بود و پیشروی بیشتر ممکن نمی شد. در این شرایط سخت، خبر رسید که امام (ره) رزمندگان را به ملاقات پذیرفتند و ما این خبر را در خط منتشر کردیم و رزمندگان با روحیه ای که گرفتند در دژ پیشروی کردند. عملیات کربلای۵، ۲۸ شبانه روز طول کشید.

سردار فضلی با اشاره به ملاقات رزمندگان کربلای۵ با امام خمینی (ره)، گفت: ۸۰۰ کارت برای ملاقات به ما دادند و رزمندگان به دیدار امام به حسینیه جماران آمدند. من برای دست بوسی نزد امام رفتم. وقتی دستان امام را گرفتم رو به ایشان گفتم خودتان وعده دادید رزمندگان را ملاقات می پذیرید اما الان می گویند ۸۰۰ نفر بیشتر پذیرفته نمی شوند که امام فرمودند اجازه بدهید رزمندگان بیایند و ملاقات دوم انجام شد. من گزارشی از عملیات کربلای۵  به امام عرضه کردم. امام سخنرانی نکردند اما عشق بازی رزمندگان با امام حدود نیم ساعت ادامه داشت. خوش به حال این رزمندگان که به گردن ما حق دارند.

وی در پایان بیان کرد: ما به تمام اهداف کربلای۵ رسیدیم. نکته مهم این عملیات این بود که بیش از۸۵ درصد رزمندگان این عملیات از نیروهای بسیجی بودند. وقتی می گوییم شهید سلیمانی مردم‌دار است، یعنی همین. نیروهای جبهه مقاومت هم از افغانستان، پاکستان، عراق،یمن،سوریه،لبنان و ایران بودند و حتی زبان هم را متوجه نمی شدند اما شهید سلیمانی جبهه مقاومت را سامان داد تا از مستضعفین دفاع شود. شهید سلیمانی الگوی دفاع مقدس را در جبهه مقاومت پیاده کرد.

بیشتر بخوانید:

جزییات پرونده قضایی ترور شهید سلیمانی از زبان بازپرس

پیام حسن روحانی به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی

ببینید | ماجرای ژست معروفِ شهید سلیمانی موقع عکس‌گرفتن

21217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1588583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =