خودرو نوبرانه چینی کیلویی یک میلیون و ۱۳۶ هزار تومان/ این خودرو را یک میلیارد تومان گران‌تر از بازار جهانی بخرید

محاسبات همشهری نشان می‌دهد خودروی نوبرانه چینی کیلویی یک میلیون و ۱۳۶هزارتومان برای مشتری ایرانی آب می‌خورد.

چری تیگو۸پرو، محصولی جدید در بازار ایران، با قیمت شگفت‌انگیز یک میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان رونمایی شد. با احتساب نرخ دلار در بازار آزاد تهران و درنظرگرفتن قیمت روز این خودرو در چین، مصرف‌کننده ایرانی باید یک‌میلیارد تومان بالاتر از قیمت عرف در بازار جهانی برای راندن این خودرو خرج کند. فعالان بازار خودرو می‌پرسند؛ علت این همه اجحاف به مشتریان ایرانی چیست؟
تداوم ممنوعیت واردات خودرو، بازار انحصاری و ضعف نظارت بر تولید و عرضه خودرو موجب فروش برخی خودروهای چینی با قیمت‌های نجومی شده است. قیمت اغلب این خودروها در ایران، در مقایسه با قیمت آنها در کشور مبدأ، بیش از ۲.۲برابر فاصله دارد.

یک نمونه عینی 
به‌عنوان نمونه، تیگو۸پرو، با موتور ۱.۶لیتری توربوشارژ که در بازار چین به نام تیگو ۸پلاس شناخته می‌شود، در بازار ایران با نرخ یک میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان یعنی معادل ۶۳هزار دلار فروخته می‌شود، اما قیمت این خودرو در چین با موتور ۱.۵لیتری توربو ۱۹هزار دلار و با موتور ۱.۶لیتری توربو ۲۵هزار دلار تعیین شده است. حتی اگر قیمت نوع فول این خودرو را ۲۸هزار دلار درنظر بگیریم و در نرخ ۲۷هزارو۷۶۰تومانی دلار در بازار آزاد تهران ضرب کنیم، قیمت ریالی فروش این خودرو در چین به حداکثر ۷۷۷میلیون و ۲۸۰هزار تومان می‌رسد؛ قیمتی که یک میلیارد تومان کمتر از نرخ فروش کنونی این خودرو در بازار ایران است.

رشد کیلویی قیمت از چین تا ایران 
محاسبات نشان می‌دهد قیمت فروش تیگو۸پرو در بازار ایران یک میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان تعیین شده است که ۱۲۵درصد (۲.۲برابر) بیشتر از قیمت فروش این خودرو در چین است. با درنظر گرفتن وزن تیگو۸پرو می‌توان گفت‌ با توجه به قیمت اعلام‌شده برای فروش این محصول در بازار ایران، نرخ هر کیلوگرم از تیپ ۴j۱۶ این خودرو با وزن ۱۵۴۱کیلوگرم، به یک میلیون و ۱۳۵هزار و ۶۲۶تومان و برای تیپ۴j۲۰ این خودرو با وزن ۱۶۶۴کیلوگرم به هر کیلوگرم یک میلیون و ۵۱هزار و ۶۸۳تومان می‌رسد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1593424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    قیمت در بازار بر مبنای عرضه و تقاضاست. این با این قیمت مشتری دارد! خب چرا ارزان فروشی کنند؟!
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      85 1
      به دلیل اینکه عرضه درست و بدون رانت وجود ندارد
  • علیرضا IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    85 6
    هر کسی میخواد پولش دور بریزه چری یا تیگو یا خودرو چینی بخره
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    76 1
    تمامی خودروهای چینی موجود در بازار ایران به طرز وحشتناکی گرونتر از بازار جهانی فروخته میشن و هیچ نظارتی هم نیست. وقتی همه سرگرم احیا برجام هستن خودرو مونتاژ کن های چینی در حال گرانی ان
  • نیما IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    98 1
    این چه مملکتی شده که درها رو بستن به روی محصولات و برای یه عده ای انحصار محض ایجاد کردن؟؟؟؟ چرا کسی پاسخگو نیست؟ چرا کسی هیچ حرفی نمیزنه؟؟؟ اگه قرار باشه دلار از این مملکت خارج نشه پس چرا واسه چینیها دوبرابر ارزش واقعی رو دارن خارج میکنن و هیچ کس صداش در نمیاد؟؟؟؟ این چه منطقیه که مردم ایران باید دوبرابر دلاری پول بدن به چینی ها و ماشین بی کیفیت چینی سوار بشن ولی ماشین کره ای و ژاپنی و اروپایی بخواد وارد بشه میگن ارز نباید خارج بشه
  • ناشناش IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    33 0
    آدم چی بگه؟
  • ایرانی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    41 0
    بعد می گویند بنزین مجانی است در ایران پول چند برابر مصرف را یکجا می گیرند اگر قیمت حقیقی را کم کنیم سود بانکی بقیه پول یک دیگو ۸ ماهی ۱۵ ملیون هست به نرخ روز مگر ماهی چند لیتر بنزین این ماشین مصرف می کند
  • ناشناس IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    8 3
    با تشکر
  • علي IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    44 1
    يك ميليارد بالاتر كه هيچ طرف بابت اين خودرو دوزاري لوكس سالانه بيست تا سي ميليون ماليات بده .
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    25 1
    به به از این مملکت
  • احسان الله خان IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    41 1
    وقتی پراید رو صد برابر قیمت میفروشن میخواین تیگو را سه برابر نفروشن؟
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    35 1
    این آدم ها رو دیدید که چون زورشان به دیگران نمی رسد خودشان را می زنند؟ وضعیت امروز ما اینطوری شده. به خودزنی افتاده ایم.
  • داریوش IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    38 0
    بیخود نیست که مسئولین میکن ما بهترین مردم دنیا هستیم
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    24 0
    كارخونه های بزرگ خودرو در دنیا موندن تو كار ما. هزینه تحقیقات میده، هزینه كارگر و لوازم میده، هزینه تبلیغات و سود و سهام و.... تهش میگه ماشینم شده اینقدر اونوقت میاد تو ایران یهو ضرب در سه میفروشن . اكثر كارخونه دارای ماشین هاج و واج رفتار دولت ما هستن.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    17 0
    بخاطر اینکه دلشون برای مردم ایران نمیسوزه.