۷۲ نفر
۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تخریب وحشیانه ویلای غیرمجاز! 

این مقاله را در آبان امسال بعد از تخریب ویلایی در بابلسر که بسیار هم در خبرها صدا کرد نوشتم ولی بدلایلی فکر کردم شاید بهتر باشد سکوت کنم!

اصل خبر: ببینید | تخریب ویلای غیرمجاز ۳ میلیاردی که پیست اسب دوانی دارد
اما در چند روز گذشته که شور و هیجان تخریب بعد از دستور مقام عالی قوه قضاییه در خصوص ویلاهای غیر قانونی جاده چالوس باز جان تازه ای به خود گرفته است دیدم جای درنگ نیست و باید نکاتی عرض کنم. بدون شک دستور آقای اژه ای حرکت ماندگاری است که در تاریخ با نگاه مثبت ثبت خواهد شد؟ شروع توقف خلاف از نهاد مسول که امری ستودنی است! 

اما ما متمدن تر از آنیم که تخریب در زندگی ما جایی داشته باشد! وحشی ترین اقدامی که در حال حاضر در نظرم در کشور هست تخریب بناها، ساختمان ها، و ویلا های غیر مجاز است! بجای تخریب به عنوان جریمه، آیا بهتر نیست آنها را به خوابگاه و درماندگاه عمومی تبدیل بکنیم، اما چرا ؟ 

اجازه بفرمایید تحلیلی و نه احساسی به قضیه نگاه کنیم. یک ویلا یا ساختمان غیر مجاز به صورت کامل طی یکی دو سال یا حتی در صورت فوریت طی چند مدت و نه یک شبه ساخته می شود ! این مطلب مهم توسط آقای اژه ای نیز بصورت کامل و صحیح بیان شده است.
اصل خبر: دستور مهم قاضی القضات در مورد چالوس | موضوع تعجب‌برانگیز از نظر اژه‌ای؛ سازه‌های غیرقانونی را مقابل چشمان مسئولان ساخته‌اند

در همین رابطه، نگاهی به تصاویر یک ویلا کامل در بابلسر که چند مدت پیش تخریب شد و در رسانه ها خیلی هم خبر ساز شد، بخوبی حاکی از آن است که این ویلا با کلیه امکانات یک شبه تکمیل نشده است! با دیدن این تصاویر حتما عده ای هم دست و هورا کشیدند. 

تخریب وحشیانه ویلای غیر مجاز! 

تخریب وحشیانه ویلای غیر مجاز! 

سوال: 
چه شخصی یا ارگانی وظیفه خود را در طول زمان ساخت این بناها انجام نداده است که حال بعد از اتمام کل کار، مبلمان، سالها استفاده ناگهان باید تخریب شوند؟ به زبان  ساده چه کسانی رشوه گرفته و روی خود را آن طرف کرده اند تا این ویلا و این گونه ویلاها در سراسر کشور ساخته شوند؟ جواب مشخص است. نیست؟ همان فرمایش ریاست محترم قوه قضاییه است " در مقابل چشمان مسئولان ساخته اند!؟

راه حل: 
دوست نداشته و ندارم ایراد بگیرم و راه حلی ارایه نکنم. 

١- قبل از تخریب واحد های ساخته شده، ابتدا کلیه افراد رشوه گیر و ارگانهای متخلف شناسایی و آنها از بنیاد تخریب شوند (اخراج، باز پرداخت، حبس، جریمه سنگین و ...). برای هر یک از ویلا های غیر مجاز این افراد مشخص و این کار صورت بگیرد. اول آنها، بعد مستحدثات ! خیلی کار ساده ای است.

٢- تصویب قانونی ساده بشرح  زیر: 
کلیه بناهایی که در زمین های با کاربری غیر مجاز یا کاربری خاص و بدون جواز ساخته شوند، بنا و زمین به نفع دولت برای مدت بیست سال یا ... ضبط و در اختیار وزارت آموزش و پرورش برای تبدیل آنها "فقط" به مدرسه و یا وزارت بهداشت برای تبدیل آنها "فقط" به درمانگاه و بهداری و به وزارت علوم "فقط" برای خوابگاه دانشجویی قرار داده شود. قانون نویسان عزیز کلمات و عبارت قانون پیشنهادی را اصلاح بفرمایند، کلمه "فقط" هم معلوم است چرا ؟ نشود ویلای سازمانی یا ویلای آقای ریس و معاونین و غیره ؟

با تصویب چنین قانون دو خطی نه کسی قبل از دریافت دو قبضه مجوز یا سه قبضه حتی ! دیگر اقدام به چنین فعالیتی نمی کند، در ثانی، رشوه کثیف خیلی راحت حداقل از این موارد حذف می شود که خود اقدامی بسیار مهم در کنترل این نمونه ساخت و ساز های غیر مجاز است و مهمتر از همه این عمل وحشیانه یعنی تخریب که هم جلوه وحشیانه دارد و هم صدمه زدن به اموال عمومی کشور است تمام می شود. یاد آور می شوم که کلیه ساخت و ساز های شخصی هم در طبقه بندی ثروت های عمومی کشورها به حساب می آید. آنچه اتفاق افتاده ! افتاده، تخریب مجدد محلی از اعراب دیگر ندارد در همین حال، مدارس مان زیادتر و بهداشت مان هم در کشور رونق می گیرد و دانشجویان هم بقدر کافی خوابگاه خواهند داشت ! اصلا با این بخشنامه ریشه این موارد یکجا و یکشبه خشک می شود و اصلا نیاز به ضبط هم لازم نمی شود ! کار سختی نیست بهتر از این تصاویر تخریب دلخراش است، هر تخریبی صدمه و ضرر به پیکره کشور است.  

برای موجود ها هم برای بیست سال زمین مال خودشان عیان مال آموزش و پرورش یا وزارت بهداشت یا وزارت علوم تا بین خودشان حل و فصل نمایند ! به هر حال خلاف کرده اند در ساخت و سازی که مجوز نداشته اند.

بدینوسیله این معضل عظیم و پرونده های زیاد در دادگاهها (اشتباه نکنم اقای اژه ای مدتی پیش فرمودند نزدیک به ٣٠٪؜ پرونده های قوه قضاییه) و این حجم مسایل و هزینه های بی خودی خیلی آسان حل می شود، خشک می شود ریشه این مطلب تماما و تمام می شود. ان شا الله.

در همین راستا قانون عاقلانه جدید مجلس محترم در خصوص ساخت مخزن آب، اتاق نگهبانی (ان شا الله اندازه آن هم مشخص شود) و یک انباری برای رفع مشکلات زمین داران کفایت می کند. به هر حال آنها هم باید مخزن آبی برای آبیاری زمین، اتاقی برای نشستن و انباری برای وسایل خود داشته باشند ! برای افرادی هم که علاقه به توسعه دارند در صورت لازم برای ساخت بیشتر اقدام به طی مراحل قانونی برای اخذ مجوز بر اساس قانون اقدام بفرمایند. به همین سادگی است ! 

در ضمن هر مورد و ایرادی که توسط حقوق دانها به این طرح وارد شود فقط برای باز گذاشتن باب دخل و تصرف و دامن زدن به شکایات و کسب درآمدهای چند هزار ملیاردی است وگرنه کار به این سادگی اینهمه افسانه ندارد ؟ 

در خصوص چاه های غیر مجاز هم یک قانون دو خطی مبنی بر اینکه "هر کس در ملکی بصورت غیر قانونی به حفر چاه اقدام نماید، چاه و راه دسترسی در قالب زمین از اولین راه عمومی تا چاه به نفع دولت برای همیشه ضبظ خواهد شد. والسلام.

اصلاح امور خیلی ساده است فقط باید خواست که امور اصلاح شود و باب فساد و رشوه حرام ریشه کن شود.

*استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1595704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 109
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    13 5
    خلاف خلاف است وباید در برخورد با خلافکاران چشمها را بست وبا قاطعیت عمل کرد.دربرخورد با خلاف جای مماشات نیست وهرگونه کوتاه آمدن موجب رشد فرهنگ خلاف می شود.کسانی که به حریم جنگلها،دریاها ،رودخانه ها،کوهها ومراتع ملی تجاوز می کنند خلاف کارند وباید بدون هیچ گذشتی با آنان برخورد کرد.اگر شهرداری خلافی نمی گرفت وساختمانهایی که حقوق عمومی را رعایت نکرده اند تخریب می کرد اینهمه خلاف کار درحوزه ساخت وساز پیدا نمی شد.
    • علی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      2 0
      خانه از پای بست ویران است.... خواجه دربند نقش ایوان است تا رابطه بر ضابطه چیره گشت راه خوشبختی بر مملکت تیره گشت دروغ وکج روی در کشورهای پیشرفته جرمش از قتل هم بیشتر است عزیز من وقتی دروغ وگزافه گوئی در جامعه ما حتی ارزش هم محسوب میشود خروجی کار توقع داری چه باشه
    • بخوانید و بعد نظر بدهید IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      4 3
      عجیب است هر کس یک گوشه مقاله را خوانده بدون توجه به کل مقاله و نظر هم می دهد ! کجا استاد گفت اجازه ساخت بدن ؟ کجا استاد گفت مجرمان را حبس نکنن ؟ کجا استاد گفت اجاره بدن ؟ کجا استاد گفت روی انها بسازن ؟ کجا استاد نگفت تخریب مجدد یعنی نخاله ساختمانی و الودگی مضاعف محیط زیست ؟ کجا استاد گفت اگر من ساختم مال من را خراب نکنید ؟ و بخوانید فارسی نوشته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بفهمید و نظر بدید
    • دل سوخته IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      5 3
      دلم برای این انسان والا که از نوشته هاش معلومه می سوزه بعضی ها نخونده یا روی بغض و حسادت سعی می کنن بد بنویسن ایرادی نداره اگر با علم ایراد بگیرن ولی کاملا مشخص است که اصلا تمام خبر را نخوند یک خط و گرفتن بدون توجه به جمله قبل و بعدش
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    12 5
    حرف و ایده مفت !!! گرچه به ظاهر ایده ای عام المنفعه ست از اساس تجاوز به حقوق عامه و آینده گان و بخصوص طبیعت بی جان این آب و خاکه ! و این اقدامات گرچه نا خوشایند و نا به هنگام و اصولی ست، بایستی پیش از اینها چاره اندیشی میشد .
    • دانشمند FR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      5 2
      استاد ديگه براي اين مردم ننويس و غصه نخور ! چهار پاراگراف فارسي رو خوندن نفهميدن شما چي مي گي حالا شما دلت براي اينا مي سوزه !!!!!
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 2
    مهندس جان ، اکثر این ویلاها در ملک شخصی ساخته میشود. ولی مشکل اینجاست که جایی که زمین قرار دارد، از نظر قوانین اجازه ساخت و ساز در آن وجود ندارد. حالا در جایی که اجازه ساخت و ساز وجود ندارد چطور میشه درمانگاه و مدرسه تاسیس کرد؟؟ ضمناً آن زمین صاحب دارد. کسی نمی تواند در زمین مردم درمانگاه ایجاد کند. فقط مکل این است که صاحب زمین اجازه ساخت و ساز ویلا ندارد. پس نظریه شما اساسا غلط هست. البته با این موضوع که نباید به شکلی وحشیانه و طالبانه به یک ویلا حمله کرد را موافقم
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      5 1
      بعنوان جریمه می شه بهتر از تخریبه که بدن بهزیستی خانه سالمندان محل نگهداری معلولین بیماران ذهنی و ....
    • مهندس FR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      14 1
      اصلا فهميدي مقاله درباره چي بود ؟ جريمه قانوني ! كي ميتونه ديگه بگه نداره و نميشه ! مگر قراره درمانگاه بسازن همون خلاف ها رو بدن معلولين خودت نفهميدي به استاد مي گي غلطه !!؟!؟!؟!
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      2 7
      احتمالا استاد اعظم خودش از این ویلاهای غیرمجاز زیاد دارد....
    • نخبه IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      3 0
      نخبه جان یعنی تو بعد از خواندن این مقاله به این نتیجه رسیدی که استاد از این املاک غیر مجاز زیاد داره ! افرین بر نخبگان ایندهه مون روشنه با وجود افراد عالمی مثل تو‌ !؟!؟!؟
    • مسعود IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      0 1
      دوست عزیز ، میدانید چه هزینه ای صرف ساخت این ویلا شده و با تخریب آن نه فقط کل هزینه را برباد میدهیم ، بلکه عوارض حاصل از زباله و فضولات ساختمانی را نیز زیاد می کنیم. قانون گزار می تواند این معضل زا برطرف و به فضای آموزشی و یا درمانی اضافه کند.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    4 2
    وقتی اون ویلا داره به محیط زیست اسیب میزنه باید تخریبش کرد بعدش اگر کاربری اون ملک تغییر کنه و تخریب نشه سازنده اون ویلا میتونه شکایت کنه و هزینه ساخت ویلا را دریافت کنه
    • FR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      6 2
      چرت و پرت نگو مرد ! قانون بشه مگر مي تونه
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 3
    اینگونه تخریبها ضرر به بیت المال است و گناه محسوب میشود آیا واقعا نمیشود بجای تخریب داعشی از این مکانها بنفع مردم استفاده کرد واله عقل هم چیز خوبیست تا اقدام کردن افراطی.........
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 3
    درمانگاه و خوابگاه آنجا؟ در همه دنیا تخریب می کنند.
    • خارجی IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      10 3
      شما کجا ها در دنیا بودید جناب ! نه می سازن نه تخریب لازمه
  • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    9 3
    احسنت. لطمه به اموال که دردی دوا نمیکنه. استفاده به نفع عام کنید
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    9 3
    احسنت استاد عزیز .چون همیشه عالی به نظرم راهکار استاد بهترین راهکار می تونه باشه
  • مهدی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    4 6
    اگر بنایی غیر مجاز است فقط باید تخریب شود و این قانون یک خطی کافیست و نیازی به خط اضافه نمی باشد.مناسب ترین استفاده برای بستر رودخانه همان بستر رودخانه است نه خوابگاه دانشجویی...وا
    • NL ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      6 1
      مگه همه ویلاهای تخریبی تو رودخانن استاد کل که احمقانه فتوا می دی بهتر از این میشه که بدن عام المنفعه فقط برو بمیر تو ایرادم می گیره
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    5 10
    نخیر من قبول ندارم اینها اگه زمین های محیط زیست رو‌غصب کردن باید زمین برگرده به محیط زیست نه اینکه منتقل بشه مثلاً به وزارت بهداشت....
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      4 2
      با کلی نخاله ساختمانی ؟؟؟؟؟؟؟؟ محیط زیست رو الوده کنه عجی اصراری دارید
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    4 7
    جایی که غیر مجاز ساخته شد باید تخریب شود.این دلسوزیهای موذیانه هم هدف دیگری دارند.
    • الهی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      6 1
      لطفا بفرمایید این دیدگاه غیر موذیانتون رو بر ملا کنید استاد و دانشمند توانا مردم از خنده احمق
    • FR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      56 1
      تو ... كي باشي نالوتي بخون ببين چي گفته ميگه جريمه اشد كنيد خلاف كارو بعد بجاي خراب كردن و ريختن نخاله هاي ساختمان بيست بدين به بهداري تا اون موقع كسي ديگه از اين غلط ها نكنه بخون جانم بگو برات به زبانت ترجمه كنه با لهجه خودت بعد اطهار فضل كن
  • محمد رضایی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 1
    بسیار عاای
  • فرهاد شهیدی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 1
    سلام واقعا پیشنهاده ارزنده ای هست.
  • مهدی IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    8 1
    احسنت
  • بهلول IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 1
    استاد راستی در کشور های دیگر با این تخلف چگونه برخورد می شود؟
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 6
    استاد محترم اکثر بناهای مشمول دستور تخریب در بستر رودخانه ها ساخته شده اند و بایدد تخریب شوند تا مجددا بلای طغیان سیل ویرانگر سالیان قبل تکرار نشود. اینکه پیشنهاد فرمودید این ویلاها به جای تخریب تغییر کاربری داده شوند مشکل بستر رودخانه ها را حل نمیکند. ضمنا نفس ساخت و ساز در حریم رودخانه ها و ساحل دریاها نَفَس طبیعت را میگیرد. لطفا به جای حمایت از این اقدام ارزشمند و صحیح و لیکن دیرهنگام تمام قد حمایت فرمایید. فایده بسیار مهم دیگری که دستور تخریب این بناها دارد این است که از سرعت رو به ازدیاد ساخت بناهای غیر مجاز توسط سودجویان می کاهد. با تشکر
  • ناشناس IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    12 0
    سالهاست یه مشت عقده ای وحشی مملکت مارو اداره می کنند ؛ این هم تبعاتش ...
  • امین IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 1
    درووود بر استاد گرانقدر جناب آقای پرفسور ناطقی واقعا بیانات حضرتعالی بسیار ارزشمند است . .همانطور که شما فرمودین اگر این امارت زیبا به یک مدرسه تبدیل شود ، یا به درمانگاه تبدیل شود ، قطعا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر بالا بردن روحیه اجتماعی تاثیر زیادی دارد. پایدار باشید
  • فرهاد مصباح ایراندوست IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    با سلام و عرض ادب و احترام جناب دکتر همانطور که در پایان مطالب ذکر فرموده بودید اصلاح امور کار ساده ای است فقط باید خواست که امور اصلاح شود و باب فساد و رشوه حرام ریشه کن شود
  • علی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 0
    کاش مسئولین این مقاله را چند بار بدقت بخوانند و بکار گیرند.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 0
    بهترین سازه ها، بهترین خودرو ها در همه جای دنیا وقتی با تخلف ساخته میشن تخریب میشن، اگر ویلا در جایی که باید جنگل باشه ساخته میشه تغییر کاربری مشکلشو حل نمیکنه، تنها راه تخریبه، چون تغییر کاربری راه رو برای تخریب های بعدی باز میکنه سازنده هم این شانس رو داره که در سال های آینده با تغییر مدیران ویلا رو پس بگیره
  • ابراهیم IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    8 0
    آفرین،نمره ۲۰تا حالا این فکر به ذهنش هیچ آدم دولتی نرسیده بود......
  • غفاری IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    با سلام و احترام با نظر حضرتعالی کاملا موافقم، متاسفانه تصمیم‌گیری ها در ایران اغلب احساسی است تا منطقی ای کاش می شد به نوع بهتری از این تخریب ها استفاده کرد.
  • bandekhoda IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    عدم تخریب چنین بناهایی کاملا باعث فساد خواهد شد که نمونه ی آن را در بنیاد مستضعفان دیده ایم. مطمئن باشید حتی اگر در ظاهر به نام مستضعفان باشد یا در ابتدا به نهادها و سازمانهای ذکر شده در مقاله اختصاص یابد پس از مدتی به مراکز تفریحی برای مدیران کلان و برخی دیگر تبدیل خواهد شد.
  • مهران IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 0
    بله خیلی هم خوب و درست میگی فعلا برای مدارس و بهداشت استفاده کنید بعدها که سرو صدا خوابید و مدیریت کلان تغییر کرد با طرح شکایت نسبت به تخلیه مدارس و بهداشت اقدام بشه و دوباره همون کاربری شخصی .... مردم چی فرض کردین ؟
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 1
    شما چه انسان وارسته ای هستید مقالات شما روح انسان را زنده می کند
  • شریعت IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    5 0
    افرین به نگاه ملی و دلسوزانه شما استاد حقیقتا فرهیخته افرین
  • اکبری IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    5 0
    ای کاش شما ریس مملکت بودید از گزارشاتتون معلومه اهل فکر و دغدغه کشور دارید و همیشه برای اصلاح امور و نه تفرقه می نویسید احسنت به استاد معزز
  • سلیمی IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 0
    با روحیات شما و نظرات شما می شود کشوری اباد داشت مفتخر شدم به خواندن مقاله حضرتعالی
  • بهرامی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    8 0
    به به نظر سازنده یعنی این براوو
  • لوتی IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 7
    استاد به اصطلاح نمونه و آقای به اصطلاح متفکر، کاش قبل از این ایرادگیریهای از سر... و این افاضات! کامل موضوع را برسی میکردید!! آن ویلا باید تخریب میشد! و غیرقابل سکونت بود! چون در بستر رودخانه بود و خطر آلودگی اب و خطرسیل داشت!
    • لوتی ۲ FR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      21 0
      ای کاش مقاله را درست می خوندی تخریب فقط رو بستر رودخانه ها نیست همجاست اونایی که میشد خراب نکنی بدی بهزیستی لوتی جان افتاد دوباره بخون
  • بهزاد IT ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 5
    هر مغز نخودی ای هر چی فقط میخواد بنویسه، اینها رو خراب میکنن چون جای غیرمجاز ساخته شدن، به دلایل ایمنی، زیست محیطی یا هر چی، بعد تو میگی بکنیدش درمانگاه؟ نیت ک مهم نیست، مسیله اینه که اونجا اونجای ساختمون نیست
    • مغز هندوانه ای IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      5 0
      نه بابا تو که مغزت اندازه سر سوزنم نیست نفهم
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 2
    مهمل گویی
  • مسعود ذاکری IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 2
    پیشنهاد اساسی و بسیار منطقی
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 2
    چه زیبا فرمودید استاد بسیار صحنه دلخراشی است و همانطور که فرمودید نیازی هم نیست بهزیستی نیازمند فضا است
  • سید علی شبر IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 1
    با تشکر از توجه و دغدغه استاد مکرم آقای دکتر ناطقی برای اصلاح امور
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 1
    عالی بود عالی کار به این میگن
  • عشقی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 1
    لذت بردم سازنده و مهم
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 6
    کار خوبی می کنند که تخریب می کنند چون عوامل فساد درهمین هستند که با نیرنگ وفریب دوباره پس بگیرند تخریب بهترین راه است
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 0
    حرکت وحشیانه تخریب قدمت چهل و اندی دارد.
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    پبشنهاد مثبت و خوبی است تمامی ویلاهایی که در حریم رودخانه ها و دریاها احداث شده با حکم دادگاه به خوابگاه دانشجویی و نگهداری ایتام و ...قرارگیرد و ویلاهایی که در اراضی کشاورزی بدون مجوز احداث شده نیز همینطور ،این بهترین تصمیم خواهد بود و رشوه گیران در جهاد کشاورزی و شهرداریها و بخشداریها و....تحویل مقاملت قضایی شوند تا به مجازات قانونی برسند سلام دوست گرامی جناب اقای محمد زاده از قرار معلوم طبق اطلاع اقای سروریان وکیل جلالیان پنجشنبه اجرای قرار کارشناسی بوده چون جنابعالی از مکان زمین قبلا اطلاع داشته اید نیاز بوده که اقای رضا جلالی احد از ورثه جلالی ها حضور می داشته اگر لازم هست روز و تاریخ مجدد را اعلام کنید به ایشان خبر بدهم اگر هم لازم نیست انشاالله لطف شما شامل حالشان شده است و قرار کارشناسی را امضا کرده اید ممنون اگر خبر بدهید .فرهادفر بتاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۳ ملت به نظام بیشتر امیدوار خواهد شد و دشمن ناامید .
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 0
    درسته. ما اصل را تخریب نمی کنیم بلکه فرع را تخریب می کنیم اما با اسقاط این ویلاها هم مخالف نیستم.
  • RezA IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 0
    بنظرمن تخریب معنی ندارد.. خصوصااگردرزمین مرغوب کشاورزی نباشد... پلمپ ش کنن... تاسرمایه ملی نابودنشه...
  • ناشناس IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 1
    بنظرمن نبایداجازه بدن بسازن همون اول نبایدساخته شه چون منابع زیادی صرف ساخت میشه الان شالیزارها هم همینطور شده ویلا میسازن ومیفروشن گرفتاریشم خریدارا میکشن ازهمون اول بایدبرخوردقوی وقاطع بشه والا نه منابع طبیعی میمونه ونه شالیزار
  • سید مختار IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 0
    خدا لعنتتون کنه که این طور خونه مردم رو خراب میکنید. چرا آخه از روز اول جلوی این سازه ها رو نمی گیرد. آب و برق و گاز از کجا مجوز دادن. خدا به شما ها رحم کنه. دولت شما بر پایه زور و خون بر پا شده. من پسر یک شهید هستم. اگر پدرم می‌دانست این مملکت وضعش این میشه به خدا قسم نمی رفت جبهه. مردم دارن از گشنگی میمیرن شما نامردها افتادین به جون چی.
  • حسام IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 0
    کاملاصحیح ودرست میفرمایند،وحشیانه وعقده گشایی به تمام معنی،من نمیدانم کدام مجلس وقانون گذاری اینچنین قانون وحشیانه ای که بافرهنگ ماایرانیها درتضاداست وضع کرده فقط دراسرائیل شاهدتخریب بناها هستیم وهمچنین داعش وطالبان ،من خودم بنایی درنزدیک تهران داشتم وبرای مجوزازتهران اقدام کردم ومجوزتبصره ۱ماده ۱راگرفتم وبنای مختصری ورملکم ساختم متاسفانه بدلیل اختلاف بین بخشداری وجهادکشاورزی ونیزعدم باج دهی ورشوه به باندهای حاکم درشهرستان وبرخوردهای سیاسی ،جلوی چشم زن وبچه ی خردسالم که هنوزبلدوزر میلیند بشدت عصبی ومیترسد بطوروحشیانه وبی رحمی کامل ساختمان مراکه چهارسال دران ساکن بودم بااسباب واثاثیه بدستوردادستان تخریب کردندواندوخته سی ساله مراکه کارمنددولت بودم یکروزه ازبین بردند....ومن فقط نظاره کردم وشکایت بخدا بردم که ظلم وزور اشکارفقط خدامیتواندجواب دهد.وسیعلواالذین ظلموا ای منقلب ینقلبو
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 9
    با سلام خدمت استاد نمونه کشور در رشته زلزله شناسی . ای کاش قبل از نوشتن مقاله , قانون جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها را مشاهده و مطالعه میکردی تا اجرای قانون مصوب مجلس را عملی وحشیانه معرفی نکنی .
    • شاگرد مردود زلزله شناسی FR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      2 0
      داره میگه اصلاحش کنن دانشمند خب درستو درست می خوندی نمره میگرفتی به مجلس و اینا چه ارتباطی داره فکر کردی تو اون مغز پشه ایت حالا اینو بگی می ریزن سرش نمرتو می گیری مردم مردم از خنده ردی
  • با احترام IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 1
    با احترام به پیشنهاد های سازنده شما اینگونه پیشنهادات فقط از یک بستر علمی و انسانی و عمیق که نجابتی در ان هست بیرون می اید ممنونم از شما و به اینده کشور امیدوار شدم
  • احمدی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 1
    شما و ایده های شما و مقالات شما و ... از نوع دیگر است من مرید یادداست های شما و نوع تفکر همگرایی شما استاد بزرگ هستم ممنون که هستید
  • بینام IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    خخخخ خندیدیم با این پیشنهاداتت قیافه کار میگه خودتم اونجا ویلا داری آخه تو نوار ساحلی ، لب دریا ، چنتا بیمارستان یا مطب یا مدرسه میخوای بزنی؟ بعدشم ویلارو خراب کردن ، زمینو که از دست مردم نگرفتن توزمین مردم چی میخوای بزنی؟
  • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 0
    همانطور که استاد گفت تخریب که سودی ندارد بدید به معلولین و بهزیستی
  • مریم IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 1
    نگاه عالمانه یعنی این خدا حفظتون کنه ممنون اقای دکتر
  • موسی زاده IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 0
    باسلام. ساده و علمی و اخلاقی
  • محمدحسین جلیلی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 0
    همانهایی که با دستور دارن خراب می‌کنند انهایی هستند که رشوه گرفته اند...چطور ساختمان به آن عظمت موقع درست کردن تمام مسولین منطقه می‌بینند وچیزی نمیگن...لذا این مملکت درست نمیشه مگر یا برگردد به ماقبل ۵۷ یا عوض کلی شود ...والسلام ......
  • حسین IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    سلام در همه قوانینی که جرم انگاری می شود تعریفی از عناوین مجرمانه و شرایط آن گفته شده مثل سرقت کلاهبرداری و....لطفا بفرمایید به چه مساحتی باغ یا زمین کشاورزی گفته می شود یک متر دو متر چند متر راحت بگید لغو مالکیت اراضی کشاورزی و حاکمیت ديوان سالاری برآن
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    جناب میخواهید یک بدعت دیگر برای قانون گریزان بنا کنید تا به اسم استفاده عام المنفعه قانون را دور بزنند. بعید است به شهرهای ساحلی سفر نکرده باشید. کمتر جایی را در کنار ساحل می توان پیدا کرد که عمومی باشد. این شعار نیست، یک بار امتحان بفرمایید و با خانواده با سیصد جهارصدتومن پول تشریف ببرید شمال. کار وحشیانه و دور از انسانیت تصرف اماکن عمومی تفریحی است
  • دکتر روحانی حسن زاده IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    استاد!! اگر فقط یک درجه ابسیلون قوانین موجود را شل تر کنند دیگه روی سیبل شاه هم نقاره میزنند چه باعنوان خوابگاه، حسینیه، مدرسه و....
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 5
    اتفاقا ویلاهای غیر مجاز میلیاردی رو باید از این وحشیانه تر تخریب کنن حتی باید مین بزارن بترکونن یا اتیشش بزنن
  • افسانه IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 0
    بسیار ظریف و منطقی با رویه سازندگی عالی بود استاد
  • کاظم IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 1
    نظروایده شماعالی است ولی چون نون واب ندارد محال ممکن هست اجرائی شود
  • افشار IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 1
    بله با تخریب کاری درست نمیشود بهتر است در اختیار سازمانهای عام المنفعه قرار بگیرد
  • فخاری IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 0
    لذت بردم از این دیدگاه بقا در مقابل ویرانی افرین بر شما
  • مهدي IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 1
    ي متعاط اقدام متعالي زيبا بود استاد ناطق ممنون از مقاله هاي بسيار ارزنده شما
  • عباسي IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    فوق الغاده جامع نگر هستيد استاد عالي بود عرض ارادت دارم و بسيار خوشحالم از اين مقاله كه انشا الله پاياني براي اين صحنه ها باش
  • افراسیابی FR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    مرد نکو نام نمیرد هرکز دیدتون و نیتتون عالی است
  • یوسف IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    9 0
    عالی بود لازم است قدری چکش کاری شود که با منافع نمایندگان محترم مجلس وشورای نگهبان در تعارض نباشد
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 7
    خیلی خوبه ولی علمی نیست پیشنهاد بهتر وجود دارد
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 0
    امکانپذیر نیست . در جوار رودخانه ها ی مذکور بدلایل زیست محیطی و ایمنی نباید هیچ بنایی باشد ، چه ملک شخصی چه خوابگاه ...
  • حسینی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    با تشکر از این مطلب بسیار مهم، حقیقتا این پیشنهاد ، یک پیشنهاد بسیار موثر و مفید و البته مبتنی بر اخلاق انسانی است که امیدوارم مد نظر مسولان محترم قرار گیرد.
  • امير علي IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    5 0
    يا هو
  • اشكان IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    5 0
    انشا الله گوش بدن موضوع مهمي بود
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 0
    آقازادهاکجا. کپرنشینها کجا
  • علی رضا IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    بسمه تعالی تخریب این ویلاها چرا با تمدن ما سازگار نیست خیلی هم سازگار است برای اینکه احقاق حق می شود شما که از تمدن مردم ایران می گویید در خصوص زباله گردی پدر و پسر هم نظر بدهید که نتیجه اشرافی گری است یا نه ؟
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    آقای محترم ما یعینی مردم نیاز به فضای بازداریم فهمیدی......!!!!؟
  • زهرا IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 0
    اخ گفتید ای کاش کسانی بشنوند وفکر کنند
  • اکبر IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    خوب به قانون پایبند باشند تا افراد بی مسئولیتی چون جنابعالی حرافی نکنید سفری به شمال داشتم گردنه حیران طرف آذربایجان را نگاه کردم و همچنین بطرف کشورم بسیار متاثر شدم از قانون گریزی ایرانیان
  • اصغر IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 0
    با سلام باید جلو ساخت سازهای غیرمجاز گرفته بشه جهاد کشاورزی باعث بانی این همه غیر مجاز ها
  • ک.م IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 14
    چرا وحشیانه.اون موقع که غیرمجاز داشتید می ساختید داشت بهتون مزه میکرد،فکر این روزها را نمی کردید
    • NL ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
      6 0
      دانشمند کی گفته ساخته ؟ در ضمن مگه همه کنار رودخانه اند ؟ فارسی بلدی
  • ماجد IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    مهندس جان قاضی و القضات بهتر شما بلدن چه جوری قانون مقرر کنن. بنده خدا به خانواده مامورین هستند که با اجرای کامل قانون شب گرسنه نخوابن.
  • مهدی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    احسنت بر پروفسور ناطقی الهی
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    زهی خیال باطل!!!! یک نکته از دید شما مغفول مانده آخر آنکه احتمالا باید این قانون هم بنویسد یکی از همان ها است!!!! برای این مع معضل چه خاکی بر سرمان بکنیم؟!!!؟
  • زهرا تورنگ IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    بسیار دقیق فرمودید استاد. هم بحث رشوه گیری و ارسال محوزهای غیرقانونی. هم بحث تخریب بنا و هدر رفت سرمایه ای که می توانند به نحوی مناسب استفاده شود و برای جامعه مفید باشد.
  • کاظم IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    این استاد ظاهراً اصل مطلب را نگرفته اگر چه تمام کسانی خلاف را دیده اند و بهر دلیلی سکوت کرده اند مسولیت دارند ولی اصل مطلب حفظ محیط زیست است و برای بازیافت مصالح ناشی از تخیرب هم باید فکری کرد
  • حسن عراقی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    به نظر من جناب پروفسور نظرات هوشمندانه ای فرموده اند.
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    استاد نمونه! اگه درمانگاه در مسیل بسازند یا خوابگاه و یا مدرسه و بعد از قضا سیلی آمد و همه را با هم برد چه؟! خخخخخخخ جک گفتی استاد نمونه؛ واقعاً که نمونه‌ای...
  • علی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 1
    استاد عزیز سلام ولی به نظر من حتما باید تخریب شود. حتی بعد از تخریب هم باید جریمه در نظر گرفته شود. اقتدار نداشته باشیم به تمدنی که می فرمایید نمی رسیم.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    استاد چه گفتی ماشالا اگر از این ویلاها استفاده بشه اون منطقه کلا مسکونی میشه و زیرساختهای اب و برق و .... باید تهیه بشه و زمینهای مجاور مسکونی میشن شیطون میخوای یه ویلا خرج کنی کلی زمین دورو بر رو بالا بکشی؟ اگه دلسوزی دیگه برای ویلا نظر نده استاد جا برای دلسوزی تو این مملکت زیاده ( تخریب وحشیانه هم تخریب محیط زیسته)
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    0 0
    با سلام لطفا اول ازهمه قضات خود را زیر نظر بگیرید که این همه حق را ناحق و ناحق را حق نکنند با انواع روشها بعضی از قضاتتان را میخرند یا اعمال نفوذ میکنند حلال خدا را حرام و حرام خدا حلال میکنند ما که ازبچگی در منابر و مسجد بزرگ شدیم حکم ربا را معادل با جنگ خدا میدانیم ولی قضات شما آنرا حلال و مباح میدانند آیا این است اسلام واقعی و نبوی و علوی یا ما کم عقلیم و نادان یا ...خون شهداء و جانبازان به هدر رفته است یا علما به ما دروغ گفته اند نمونه اش در شهرستان آذرشهر
  • مسعود غفاری IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    ابسیار پیشنهاد درستی است. امید است بخوانند و بدون اغماض عمل کنند.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    کی سرمایه ملی را خراب میکنه؟ فقط انسان های احمق و اسراف کار! یا نگذارید بسازند یا اگر ساختند مصادره کنید و بدهید به نهادهای خیریه تا بی خانمانها و بدسرپرست ها نوایی بیابند... مرگ بر تفکر شما