بازتاب پیشنهاد باهنر برای تغییر قانون اساسی / رئیسی، نخست‌وزیر می شود؟

مثلث آنلاین نوشت:عباس امیری‌فر گفت: در نظام پارلمانی نخست‌وزیر و مجلس هر دو در قبال مردم پاسخگو هستند. و مردم که مجلس را انتخاب می‌کنند می‌توانند از مجلس مطالبه کنند تا نخست‌وزیری که از طریق مجلس برگزیده شده را ملزم به رعایت منافع ملت کند.

چندروزی است که واکنش‌های زیادی نسبت به اصلاح‌ قانون اساسی در عالم سیاست به گوش می‌رسد و بیش از همه بر این موضوع بحث می‌شود که آیا جمهوری اسلامی ایران به سمت نظام پارلمانی می‌رود یا خیر؟

عباس امیری‌فر، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در سال۹۰ باید فکر کنیم که می‌توان نظام پارلمانی را هم در دستور کار قرار داد و این فرصت اکنون وجود دارد که تا مجلس و نیز ریاست‌جمهوری آینده، تغییری در ساختار حکمرانی ایجاد کنیم. واقعیت این است که هرچه پیش می‌رویم انتخابات ریاست‌جمهوری با چالش‌ها و تنش‌های بیشتری همراه می‌شود و اصلا معلوم هم نیست که یک رئیس‌جمهور که در این دوره تأییدصلاحیت شده، دوره بعد تأیید می‌شود یا خیر و به جز مقام معظم رهبری تمام رؤسای جمهور بعد از ایشان به نوعی عاقبت به خیر نشدند. افزون بر این رؤسای جمهور نشان داده‌اند مسئولیت عملکرد خود را نمی‌پذیرند؛ نمونه‌اش احمدی‌نژاد یا روحانی است که بعد از ریاست‌جمهوری‌شان مدعی هم هستند».

او ادامه داد: «در نظام پارلمانی نخست‌وزیر و مجلس هر دو در قبال مردم پاسخگو هستند. و مردم که مجلس را انتخاب می‌کنند می‌توانند از مجلس مطالبه کنند تا نخست‌وزیری که از طریق مجلس برگزیده شده را ملزم به رعایت منافع  ملت کند».

عباس امیری‌فر گفت: در نظام پارلمانی نخست‌وزیر و مجلس هر دو در قبال مردم پاسخگو هستند. و مردم که مجلس را انتخاب می‌کنند می‌توانند از مجلس مطالبه کنند تا نخست‌وزیری که از طریق مجلس برگزیده شده را ملزم به رعایت منافع ملت کند.

ابراهیم رئیسی، نخست‌وزیر ایران می شود؟

بیشتر بخوانید:

این فعال درباره دو مجلسی‌شدن کشور هم اظهار کرد: «به نظر من همین یک مجلسی که هست را بتوانیم جمع‌وجور کنیم، بس است و در قالب همین مجلس می‌توان بسیاری از امور را پیش برد. البته این را هم بگویم که اصلاح قانون اساسی صرفا به همین موارد محدود نیست و در صورتی که قرار باشد قانون اساسی اصلاح شود باید در اختیارات و نحوه اداره صداوسیما تجدید نظر شود و برای مثال مجلس بتواند بر این نهاد نظارت داشته باشد».

امیری‌فر در پایان درباره اینکه آیا رئیسی آخرین رئیس‌جمهور ایران خواهد بود یا خیر، گفت: «من تصور می‌کنم بهتر است آقای رئیسی آخرین رئیس‌جمهور باشد و مثلا ریاست‌جمهوری‌اش در همین یک‌دوره تمام شود و برای مثال او در دوره بعدش در نقش نخست‌وزیر ایفای نقش کند. نکته مهمی که از یاد نباید برد نقش مهم احزاب در نظام پارلمانی است. نظام پارلمانی به وجود احزاب قوی نیاز دارد و در صورتی که قرار باشد به سمت این شیوه اداره کشور حرکت کنیم، لازم است که تحزب در کشور را تقویت کنیم».

۲۱۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1600936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    40 3
    نظام پارلمانی را دوست ندارم. نظام باید ریاستی بماند. خیلی چیزهای دیگر را می توان در قانون اساسی تغییر داد تا وزن جمهوریت آن به حال تعادل برسد.
  • محمد IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    59 9
    شکر خدا در این کشور چه ریس جمهور باشد چه وزیر هیچکس پاسخگو کارهای خود نیست ومردم ارزشی ندارند در این حکومت فقط مردم برای رای پای صندوق واگر جنگی شد گوشت قربانی باشند که مسولین وخانواده انها اسیب نبیند
  • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    27 8
    چقد این مردم ما ساده اند اینها میخواید یک حکومت شبیه روسیه درست کنند کمونیسم اسلامی پوتین همیشه ریس جمهور تا وقتی کنار نره ارمان انقلاب یعنی مردم سالاری دین حالا اینا میخاهند اینو از مردم بگیرن